PREMIJERA U BEOGRADU

Frljićeva predstava o Đinđiću usred predizborne šutnje

18.05.2012 u 11:50

Bionic
Reading

Regionalna kazališna zvijezda Oliver Frljić večeras u beogradskom kazalištu Atelje 212 premijerno izlazi s predstavom od koje se puno očekuje. Naslov joj je, kratko i jasno, 'Zoran Đinđić'

Redatelj koji je već navikao svoju, ali i onu publiku koja ne želi da je se naziva 'njegovom', na razne vrste političkih provokacija u kazalištu, predstavom posvećenom slučaju ubijenog srbijanskog premijera nastavlja niz započet u Rijeci 'Turbofolkom', u Ljubljani naslovima 'Proklet bio izdajica...' i 'Leksikon Yu mitologije', a u Subotici 'Kukavičlukom'.

Iako mu je početna namjera svoj drugi susret s ansamblom čuvenog Ateljea 212 bila postaviti 'Operu za tri groša' Bertolta Brechta, zbog krutih autorskih prava koja ne dozvoljavaju intervencije u tekst od toga plana je odustao. Ali Brechtovo prikazivanje pravog stanja demokracije i ljudskih prava u kazališnoj formi koja ne zamagljuje istinu ostalo je i u projektu jednostavno nazvanom imenom premijera koji je slavan postao protumiloševićevskim demonstracijama koje je i predvodio, vizijom drukčije Srbije i atentatom kojom je ta mogućnost dokinuta u travnju 2003.

Uprava kazališta i sam redatelj šturi su u davanju informacija prije premijere da predrasude ne bi zauzele mjesto činjenica. U skladu s time, umjesto priopćenja za medije šalje se čuveni Brechtov citat, koji i danas zavređuje da ga se prenese u cijelosti: 'Najgora od svih vrsta nepismenosti jeste politička nepismenost. Politički nepismena osoba ne čuje, ne govori, niti sudjeluje u političkim događanjima.

Ona ne zna da troškovi života, cijena graha, ribe, brašna, stanarine, cipela, lijekova... ovise o političkim odlukama. Politički nepismena osoba je toliko glupa da je ponosna i busa se u prsa govoreći kako mrzi politiku. Taj imbecil ne zna da se iz njegovog političkog neznanja rađa prostitucija, napuštena djeca i najgori od svih lopova: političari, korumpirani i potkupljeni od strane lokalnih i multinacionalnih kompanija.'

Na najavnoj tiskovnoj konferenciji Frljić je o predstavi koja tematizira jedan od važnijih događaja u modernoj povijesti susjedne države rekao kako misli da ovim projektom neće reći ništa novo, niti ima potrebe da se kaže nešto novo, ali da je način kojim on govori nov i potreban.

Kako je pojava Zorana Đinđića na političkoj pozornici i njegov naprasni odlazak i dalje tema žustrih rasprava i opredjeljivanja u srbijanskom društvu, novu premijeru Ateljea 212 očekuje se s velikim nestrpljenjem. U projekt su uključeni dramaturginja Branislava Ilić, scenograf Marija Kalabić, kostimografkinja Sandra Dekanić i skladateljica Irena Popović.

Glumački ansambl čine Feđa Stojanović, Branislav Trifunović, Ivan Jevtović, Vladislav Mihailović, Tanja Petrović, Milan Marić, Miloš Timotijević i Tamara Krcunović.

O njima i njihovom radu Oliver Frljić rekao je: 'Oni su glumci, izvođači i aktivisti u isto vrijeme. Ovo je projekt u kojem oni treba da zauzmu stav prema nekim stvarima, svoj privatni stav, a onda da ga javno kažu, što nije uvijek jednostavno.'

Treba napomenuti da se ova premijera događa neposredno prije predsjedničkih izbora u Srbiji, na kojima je i kandidat koji je prije atentata na Đinđića u jednom govoru aludirao na njegovu skoru smrt.