intervju

Danijel Pek, ravnatelj Pule: Radimo festival koji će biti spreman za idućih 70 godina

15.07.2023 u 15:40

Bionic
Reading

Razgovarali smo novim umjetničkim ravnateljem Pula Film Festivala, iskusnim producentom Danijelom Pekom

Danijel Pek uspješan je producent i vlasnik produkcijske kuće Antitalent, odnedavno i predsjednik Hrvatskog društva nezavisnih producenata. Istaknuo se produkcijom filmova poput 'Vis-A-Vis' (2013.), 'Goran' (2016.) i 'Murina' (2021.), a s posljednjim, jednim od najuspješnijih filmova suvremene Hrvatske, je obišao preko 60 filmskih festivala i pritom osvojio više od 20 nagrada, među kojima se posebno ističe kanska 'Caméra d'Or'. Međutim, Peku je očito nedostajalo izazova u životu pa je prihvatio poziciju umjetničkog ravnatelja najstarijeg filmskog festivala u Hrvatskoj - onog pulskog, koji ove godine obilježava 70 godina postojanja. Premda je razgovor radi brojnih obveza koje ima povodom današnjeg otvaranja festivala tekao elektroničkim putem, Pek se opustio i raspričao te nam otkrio svoju koncepciju Pule, predstavio program ovogodišnjeg izdanja, izdvojio njemu najzanimljivija događanja i usporedio Pulu u vrijeme Jugoslavije i danas.

Kakav je osjećaj voditi festival koji slavi 70. godišnjicu postojanja?

- Tek sada, dan pred otvaranje, doživio sam koliko je to uzbudljiv posao. U posljednjih nekoliko mjeseci radili smo puno na programu, organizaciji, gostima, promociji i svemu ostalome što vas zaokuplja kao dio takvog velikog projekta. No jučer sam u uredu festivala s kolegicama i kolegama uživo pratio rezultate prodaje ulaznica za festival i mogu vam otkriti da je 2 dana prije otvaranja prodano već više od polovice ulaznica za film 'Hotel Pula', snažan film koja je i potekao iz Pule i napravljen u Puli. Mislim da će publika biti oduševljena onime što su napravili Andrej Korovljev i njegova, velikim dijelom pulska ekipa. Na takvim stvarima shvatite što znači 70 godina tradicije velikog festivala i kolika je odgovornost cijele ekipe koja radi festival, i prema filmašima i prema publici. Veselim se prepunoj Areni, osjećam pozitivnu energiju oko festivala, vjerujem da ćemo 70. obljetnicu obilježiti na najbolji mogući način - bogatim i raznovrsnim filmskim programom koji će povezati snažnu, fascinantnu ali turbulentnu povijest Pulskog filmskog festivala i budućnost hrvatskog filma. Nakon pogledanog programa mogu reći da je ta budućnost također vrlo snažna, bogata i zanimljiva, da nam dolaze novi autori čije filmove ćemo voljeti i o njima raspravljati, da se u hrvatskom filmu otvaraju nove teme i novi autorski senzibilitet koji jako dobro komunicira s publikom. A publika to nepogrešivo prepoznaje i to vidim danas u Puli.

Možete li ukratko predstaviti program ovogodišnjeg festivala?

- Teško da mogu biti kratak jer imamo izuzetno bogat i raznovrsan filmski program koji počinje u 10 ujutro i traje svaki dan do otprilike 2 sata u noći, a neke dane i dulje. Željeli smo da festival ponudi programe kroz cijeli dan, da publika može vidjeti što više toga i došli na 80 filmova na više od 100 projekcija. Posebno sam sretan radi glavnog natjecateljskog programa u kojem prikazujemo 20 filmova, a s obzirom na kvalitetu produkcije i prijava željeli smo i povećati taj broj, ali nije bilo termina. Manjinske koprodukcije u 11 sati u Istarskom narodnom kazalištu, Hrvatski film u 19 u INK-u i 21:30 u Areni. Imamo filmove koji su postigli rekorde u kinima, filmove sa sjajnim festivalskim uspjesima te nekoliko divnih iznenađenja koje će pulska publika vidjeti premijerno. Posebno ističem čak troje pulskih autora - Korovljeva, Herakovića i Lenića, debitantske filmove i ženski rukopis koji posljednjih godina donosi novu kvalitetu u hrvatski film. Debitantski film Jasne Nanut 'Sedmo nebo' zabavna je komedija o čovjeku zaljubljenom u dvije žene. Vanja Juranić napravila je snažan film temeljen na sudskom slučaju koji je snažno podijelio hrvatsko društvo. 'Tragovi' Dubravke Turić po meni su jedan od najboljih filmova prošle godine, a posebno sam sretan što u konkurenciji imamo i sjajan dokumentarac Vedrane Pribačić i Mirte Puhlovski 'Jače od traume', film koji u teškoj temi donosi katarzu i pozitivan neslomljivi ljudski duh. U Puli ćemo također imati premijeru 'Escorta', posljednjeg filma Lukasa Nole. Radi se o napetom i uzbudljivom erotskom trileru, filmu kakav se rijetko događa kod nas i po meni jednom od najboljih njegovih djela. Očekujem da će zbog sjajnih scena seksa film biti rezerviran za publiku stariju od 18 godina, no oduševio me još jedan podatak s blagajni - više od polovice prodanih ulaznica do sada je kupljeno s popustom za umirovljenike, što znači da su naši građani starije dobi najviše zainteresirani za ovaj film koji svakako pomiče granice. Za kraj festivala pripremili smo filmove koji su ostvarili najznačajnije festivalske uspjehe u proteklih godinu dana, 'Najsretniji čovjek na svijetu' Teone Mitevske i 'Sigurno mjesto' Juraja Lerotića, film koji i ja želim ponovno pogledati u Areni i doživjeti taj emotivni vrtlog s brojnom publikom. Festival ćemo zatvoriti još jednim pulskim filmom, emotivnim i snažnim dokumentarcom 'Brod' o sudbini Uljanika ispričan iz perspektive radnika.

Radi se o teškom pitanju - kada biste morali izdvojiti samo jedno događanje ovogodišnjeg festivala, koje biste izdvojili?

- Cijeli program je važan i značajan i želio bih ga podijeliti s publikom. No posebno želim izdvojiti program koji radimo s Hrvatskom radiotelevizijom. Kako na samom festivalu nismo imali mogućnosti prikazati velik broj filmova iz povijesti festivala, odlučili smo pokrenuti ciklus 'Pula 70' na Trećem programu HTV-a. Naš izbornik Mario Kozina i HRT-ov Mislav Brumec sastavili su sjajan program koji već 2 tjedna prati velik broj gledatelja i to je program za koji primamo sjajne komentare i pohvale. Ukupno prikazujemo 20 filmova, a ciklus se nastavlja i za vrijeme trajanja festivala. Preporučam također i seriju emisija o povijesti festivala na Prvom programu Hrvatskog radija u 16:30. Možete ih poslušati u online slušaonici, radi se o sjajnom radijskom programu iza kojeg stoje kolege Ivan Žaknić i Josip Grozdanić. Nakon festivala, veselim se nastavku prikazivanja naših filmova u ostalim istarskim kinima, to je izuzetno bitno širenje publike festivala na kojem ćemo raditi idućih godina. Evo, pitali ste me za jednu stvar, nabrojao sam samo tri.

Koliko je važno imati program poput Popularne Pule?

- Ne smijemo zaboraviti da je festival ustvari proslava, da osim što u Puli procjenjujemo i nagrađujemo hrvatsku filmsku produkciju, potrebni su nam u tome i trenuci zabave i opuštanja. Arena je posebno kino u kojem se filmovi gledaju u jednoj čudesnoj atmosferi i mislim da je taj osjećaj bitan za festival. Potrudili smo se u skladu s temom festivala, da se radi o filmovima koji na uspješan način spajaju autorski i popularni senzibilitet. Prvo u nedjelju prikazujemo restauriranu verziju 'Gostiju iz galaksije', fascinantnog SF-a iz 1981. našeg oskarovca Dušana Vukotića. Nastavljamo s novim hitom talijanskog majstora Nanija Morettija, a u utorak je 'Bazen beskraja' Brandona Cronenberga, film koji je sniman u Hrvatskoj. U srijedu, dan prije svjetske premijere gledamo novi film Christophera Nolana 'Oppenheimer' kojeg već nazivaju njegovim najboljim filmom, u četvrtak je dan za 'Barbie' Grete Gerwig, u petak srpski krimić 'Indigo Kristal', a u subotu nakon 'Broda' sjajni 'Asteroid City' Wesa Andersona koji je imao premijeru u Cannesu. Zahvaljujući Popularnoj Puli i uvjetima distributera za ovogodišnji festival koristimo najnoviji laserski 4K projektor, tako da ćemo prvi puta neke od filmova prikazati u toj tehnologiji.

Konferencija za medije Pula film festivala Izvor: Pixsell / Autor: Srećko Niketić

Kojim ćete sve događanjima obilježiti 70. godišnjicu festivala u Puli?

- Za mene osobno najvažnije je da imamo izuzetno bogat i kvalitetan filmski program, nove filmove koji pokazuju da hrvatska kinematografija ima što reći i ponuditi i za idućih 70 godina. Tu su i Vremeplov s 10 filmova od kojih izdvajam 'Martin u oblacima' Branka Bauera i 'Događaj' Vatroslava Mimice, nekoliko predstavljanja knjiga i izuzetne monografije Pulskog filmskog festivala. Festivalom u kvartu i ciklusom filmova na Trećem produžili smo obilježavanje obljetnice i izvan samog trajanja festivala te znatno proširili publiku tih filmova. Jednaku stvar smo napravili i ciklusom filmova na Trećem. Za sve naše važne goste, ljude koji su stvarali festival i na njemu sudjelovali više desetljeća, pripremamo svečanu večeru u starom/novom festivalskom centru.

Može li se pulskom festivalu vratiti prestiž koji je imao za vrijeme Jugoslavije?

- Mislim da je uloga Pule danas drugačija kao što je drugačiji i svijet u kojem živimo. Naš prvi korak je postići da Pulski filmski festival ima zadovoljnu publiku koja podržava hrvatski film i zadovoljne filmske autore i profesionalce koji te filmove stvaraju. Na tom posebnom spoju možemo graditi novi život festivala i dati mu značaj koji svakako treba imati. Divne su priče o karijerama koje su stvarane u Puli, o poslovima u distribuciji koji su sklapani na terasi Rivijere, no to vrijeme je prošlo i film i naš svijet su danas znatno drugačiji. Radit ćemo festival koji treba biti spreman na idućih 70 godina.

Koje ste si ciljeve postavili za četverogodišnji mandat?

- Povratak publike, festival kao vjetar u leđa distribuciji, regionalnom i svjetskom prikazivanju hrvatskog filma, snažno usmjerenje na razvoj publike i puno, puno sunčanih dana i dugih noći s divnim filmovima pod zvijezdama.

Kakva vam je suradnja s HAVC-om?

- Gledam izuzetno pozitivno na ulogu HAVC-a u renesanski hrvatskog filma posljednih 15 godina, pri čemu prvenstveno mislim na poticanje razvoja i otvaranja prema debitantima, rekao bih da su te dvije politike potpuno promijenile sliku domaćeg filma, a da će se pravi rezultati tek vidjeti. Pula i HAVC sjajno surađuju, zahvalan sam im na podršci, ove godine zajedno obilježavamo značajne obljetnice za obje institucije i vjerujem da najbolje tek dolazi. Na Ambreli prikazujemo izbor najboljih filmova iz programa HAVC 15, odlična je to prilika da ih se publika podsjeti.

Što festival nudi filmskim profesionalcima?

- Iako će to izgledati jednostavno, prvenstveno priliku da se druže, razgovaraju i debatiraju, da zajedno u tih tjedan dana razmisle o tome što nam je sve potrebno da bi film bio još bolji. Moji kolege se smiju kada im kažem da bi želio da je Pulski filmski festival prilika za mir u svijetu, da je to neka vrsta Božića za filmaše, u kojem se osjećaju dobro radi toga što rade. Imamo niz filmskih razgovora koji su posvećeni uglavnom novim trendovima u produkciji i distribuciji filmova, te 2 programa Pula Pro za projekte u razvoju i postprodukciji. Scenarij kinohita je pitching forum za projekte koji će nadamo se uspješno spojiti autorski i popularni senzibilitet, s nagradom od 10 tisuća eura za najbolji projekt koju osiguravaju Blitz i HAVC. Filmovi u nastanku nastavak je uspješnog predstavljanja filmova u postprodukciji s tri značajne nagrade, te prilikom da vidimo što nam se sprema za iduća izdanja Pule.

Kako to da u konkurenciju nije uvršten film Damira Čučića 'Polako nikuda“, jedini naš dugometražni predstavnik na A festivalu ove godine?

- Radi se o vrlo zanimljivom filmu, s avangardnim pristupom u razvoju priče i likova, i o njemu smo dosta razgovarali. No s obzirom na velik broj prijava, ograničen broj termina i nizu snažnih naslova koje smo u konačnici odabrali, za ovaj film nažalost nismo imali prostora.