FILMSKI OSVRT ZRINKE PAVLIĆ

Crveni vrabac: Gotovo dva i pol sata mučenja Jennifer Lawrence

• 23.03.2018 u 15:42

'Crveni vrabac' trebao je biti špijunski triler, ali od špijunskog trilera ima samo neke formalne, površinske momente. Ono čega, međutim, ima pregršt jest šovinistički prikaz lika koji glumi Jennifer Lawrence, a čija se uloga uglavnom svodi na seksualiziranje i razne oblike mučenja

Špijunski trileri oduvijek su bili žanr koji je pomalo sklon seksizmu i eksploataciji žena. Ne jedanput u filmovima su se toga žanra žene pojavljivale samo zato da bi izvukle pljucu iz haltera, nož iz dekoltea ili otrovnu strelicu iz štikle, pri čemu su, dakako, halter, dekolte i štikla bili najvažniji. Ponekad bi se pojavile i u ulozi žrtve - najčešće mrtve i razgolićene, kažnjene zbog sumnjivog morala uz pomoć kojeg su dolazile do zabranjenih informacija, no rijetki su bili slučajevi u kojima su se prikazivale slojevito i kao bilo što izvan seksualno-smrtonosnog klišeja.

'Crveni vrabac' navodno je drugačiji. Osim što uopće nije. Svoje je odstupanje od eksploatacijskih navada žanra valjda mislio izvesti uvođenjem žene kao glavnog špijunskog lika u priču, no s obzirom na to da osim tog poteza nije učinio ništa drugo - rezultat je to da smo dobili puna dva sata takvog prikaza žene. Jennifer Lawrence, naime, u filmu glumi ženu koja zbog spleta nesretnih okolnosti postaje špijunka i od tog trenutka nadalje u filmu samo gledamo razne načine na koji se njezino tijelo otuđuje od nje same i postaje instrument - kako u priči filma tako i u očito planiranim masturbatorskim fantazijama gledatelja.

• +3
    Crveni vrabac Izvor: Profimedia / Autor: Landmark Media / 20th Century Fox

Sama radnja 'Crvenog vrapca" neopisivo je banalna. Balerina u Boljšoj teatru (Jennifer Lawrence) slomi nogu na pozornici pa više ne može plesati. To je problem jer ima bolesnu majku, a obje žive u stanu čiji je vlasnik Boljšoj teatar. Balerina također ima strica na visokom državnom položaju. On joj kaže da će DOMOVINA pokriti sve njezine troškove ako postane špijunka. Potom je pošalje u špijunsku školu, gdje je Charlotte Rampling uči kako s radošću silovati i biti silovana za dobrobit domovine jer je seks očito jedino oružje kojim bi neka žena mogla nešto postići u obavještajnim krugovima.

Kada izađe iz škole koja se kolokvijalno čak i doslovno zove Škola za kurve, naša balerina (zove se Dominika) dobiva zadatak zbližiti se s Amerikancem koji navodno ima bliskog suradnika-krticu u ruskoj vladi. Niti je u filmu objašnjeno kakve informacije odaje taj lik-krtica niti je baš jako uvjerljivo prikazan taj špijunski sukob između Amera, Rusa i hibiskusa, ali nije ni važno jer nismo mi tu zato da bismo gledali uvjerljivu priču, nego sise Jennifer Lawrence.

Foršpan za film 'Crveni vrabac' Autor: Youtube

OK, nisu samo sise. Ima i razbijenih noseva, guljenja kože na živo posebnim alatima, razbijanja čeljusti golf-palicama i raznoraznih ranjavanja u svakoj drugoj do trećoj sceni, i te su scene nasilja snimljene gotovo s jednakom sladostrašću kao i scene seksa. I zapravo su gotovo pa privlačnije od svih prikaza seksa u filmu - jer gotovo nijedan seksualni odnos u koji je priča ubacila Jennifer Lawrence nije nešto što njezin lik želi.

Kraće rečeno, pod krinkom profinjene, pomalo mračne i uzbudljive špijunske priče 'Crveni vrabac' nudi nam tek preglupu priču i čistu seksualnu eksploataciju glavnog ženskog lika. I onda nam još pred kraj filma pokušava prodati burek o tome kako je Dominika zbog svega toga postala snažna, supstancijalna žena. Ajme majko.

Ako ste baš navalili i baš želite gledati ovaj film, nitko vam ne brani, ali ako vam je takav tretman žena baš jako fora, onda se radije uputite na neku od pornografskih stranica na internetu, barem ćete onda vidjeti sve i totalno eksplicitno. A i nećete se morati uzrujavati zbog nečijih nemuštih pokušaja da sve to prekrije krinkom špijunske priče i pritom ispadne bedak.