Samo dva dana nakon masovnih uhićenja na pro-palestinskim prosvjedima, na zidu londonskog Royal Courts of Justice osvanuo je Banksyjev mural koji prikazuje suca kako brutalno udara prosvjednika. Već nekoliko sati kasnije prekriven je plastikom i barijerama, što mnogi vide kao cenzuru političke umjetnosti
Na zidu zgrade Royal Courts of Justice u Londonu, jedne od najprestižnijih britanskih sudskih institucija, osvanuo je novi mural svjetski poznatog uličnog umjetnika Banksyja. Djelo prikazuje suca u crnoj odori i s tradicionalnom perikom na glavi kako čekićem udara prosvjednika koji leži na tlu, dok krv prska po njegovu transparentu.
Banksy je autentičnost potvrdio objavom fotografije na svom Instagram profilu uz kratak opis: "Royal Courts Of Justice. London." No, gotovo istog trenutka mural je prekriven plastičnim folijama i metalnim barijerama, a čuvaju ga zaštitari. Time se otvorilo pitanje: je li riječ o zaštiti imovine ili o pokušaju gušenja političke poruke?
Umjetnost pod nadzorom
Pojava murala dolazi svega dva dana nakon što je londonska policija privela gotovo 900 ljudi na prosvjedu protiv zabrane djelovanja skupine Palestine Action. Iako Banksy ne navodi izravnu referencu na taj događaj, mnogi smatraju da prizor suca koji nasilno kažnjava prosvjednika jasno aludira na nedavne pro-palestinske demonstracije i šire pitanje ograničavanja prava na prosvjed.
Svjedoci su ispričali da su zaštitari odmah pokušavali spriječiti prolaznike da fotografiraju djelo. "Mislim da je odvratno što su ga prekrili", izjavio je jedan prolaznik za britanske medije. "Očito se boje reakcije koju bi ovo moglo izazvati."
Banksy i institucije moći
Nije prvi put da Banksy oštro komentira institucije moći. Njegovi radovi redovito kritiziraju rat, kapitalizam i represivne mehanizme države, a mjesto odabira – vanjski zid Kraljičine zgrade u sklopu Royal Courts of Justice – dodatno naglašava ironiju. Ulična umjetnost, koja po definiciji pripada javnom prostoru, ovdje ulazi u izravni sukob s institucijom koja simbolizira pravo i autoritet.
Podsjetimo, prošlog ljeta Banksy je u Londonu proveo kampanju s devet radova životinjske tematike – od piranja na policijskoj stražarnici do vuka na satelitskoj anteni – a dio njih uklonjen je ili uništen gotovo odmah nakon nastanka.
Što znači prekrivanje?
Ovaj najnoviji mural u Londonu ne izaziva samo estetske nego i političke dileme. Njegovo prekrivanje moglo bi se tumačiti kao čin cenzure – pokušaj da se neutralizira kritička umjetnička intervencija u trenutku kada je britansko društvo duboko polarizirano oko pitanja palestinskog otpora i slobode prosvjedovanja. Istovremeno, ironično je da mural o brutalnosti vlasti završava doslovno pod nadzorom – prekriven plastikom i smješten ispod CCTV kamere.
Banksy je još jednom pokazao da njegova umjetnost nastavlja izazivati, ne samo institucije koje prikazuje nego i one koje je pokušavaju ušutkati.