FILMSKI OSVRT ZRINKE PAVLIĆ

'Alex Strangelove' - pravi suvremeni američki tinejdžerski film

• 22.06.2018 u 13:31

'Alex Strangelove' bavi se istraživanjem seksualnosti jednog američkog tinejdžera koji nije svjestan - ili poriče - da nije heteroseksualan, ali i malo šire i malo uvjerljivije grabi u teritorij tinejdžerske seksualnosti i blentavog, nezrelog ponašanja nego, primjerice, 'S ljubavlju, Simon'. Likovi u ovom filmu, naime, doista djeluju kao tinejdžeri

Ako ste zbog naslova Netflixove nove tinejdžerske komedije 'Alex Strangelove' pomislili da je riječ o nečemu što se izravno referira na klasični satirički film Stanleyja Kubricka, 'Dr. Stragelove', odbacite odmah tu pomisao ili nemojte gledati film jer ćete se razočarati. Osim činjenice da glavni junak i njegovi prijatelji koji put zalaze u komične, nadrealne i pomaknute trenutke svojeg srednjoškolskog života - što samo u najširem mogućem smislu MOŽDA ima veze s načinom na koji se Kubrick zeza u 'Dr. Strangeloveu' - 'Alex Strangelove' njeguje mnogo bliže veze s opusom Johna Hughesa i njegovih tinejdžerskih komedija, samo što je Alex dobro prilagođen novom mileniju i njegovim specifičnostima.

Činjenica pak da se film bavi dvojbama, odrastanjem i samospoznajom LGBTQ tinejdžera nužno za sobom vuče i usporedbu s još jednim filmom slične tematike - nedavnim kino-hitom 'S ljubavlju, Simon' - ali za razliku od Simona, 'Alex Strangelove' djeluje uvjerljivije tinejdžerski i zapravo uvjerljivije na svim emotivnim razinama. Jest, i ovdje se, kao i u filmu o Simonu, govori o tinejdžerima koji žive u privilegiranoj, suburbanoj Americi, o sredini u kojoj otkrivanje seksualnosti koja nije hetero za sobom nužno ne vuče tragične i nasilne posljedice, ali osjećaji i rezoniranje likova ipak su nešto univerzalniji.

Sama je priča jednostavna. Momak imenom Alex Truelove (Daniel Doheny) simpatičan je srednjoškolac koji je pomalo štreber, a pomalo cool, dovoljno prilagođen svojoj gimnazijskoj okolini da ga izaberu predsjednikom učeničkog tijela, ali nedovoljno frajer da bi privukao djevojke svojim geekovskim šarmom i interesom za hobotnice. No jednu djevojku ipak uspijeva privući - šarmantnu Claire (Madeline Weinstein - izvrsna mlada glumica koja ne, nema nikakve rodbinske veze s Harveyjem). Alex i Claire prvo su prijatelji koji zajedno snimaju priloge za YouTube kanal u kojem se ponašanje srednjoškolaca uspoređuje sa životinjama u divljini, a zatim postaju momak i djevojka. U njihovoj vezi, međutim, postoji jedan problem koji nije tako rijedak među adolescentima - još se nisu seksali, no ono što nagovještava glavnu dramu filma jest činjenica da se još nisu seksali zato što Alex, a ne Claire koči stvar. Isprva se čini da je riječ tek o tipičnoj mladenačkoj nervozi, o strahu, neupućenosti pa i reakciji na pritisak vršnjaka, koji u Alexovu slučaju naveliko trabunjaju o seksu kao da ništa drugo ne rade u životu (iako to, naravno, nije istina), no onda Alex na jednom tulumu upozna Eliotta (Antonio Marziale), gay brucoša, sprijatelji se s njim i osjeti porive za koje mu je jasno da ih nikada nije osjetio s Claire.

I 'Alexu Strangeloveu' bi se, kao i filmu 'S ljubavlju, Simon' i većini ostalih suvremenih tinejdžerskih filmova koji obuhvaćaju gay tematiku, moglo prigovoriti da se cijelom pričom bavi iz pozicije koja kao da pretpostavlja da otkrivanje vlastite homoseksualnosti nije bed. Kao što sam gore već spomenula, i ovaj je film smješten u dobrostojeću, prosvijećenu američku suburbanu sredinu, u srednju školu u kojoj je raznolikost seksualnih preferencija takva da jedan momak u jednom trenutku komentira kako u današnje vrijeme više nitko nije baš totalno straight.

Foršpan za film 'Alex Strangelove' Izvor: Društvene mreže / Autor: Netflix

No ono što 'Alex Strangelove' pokazuje - a drugi teen filmovi te tematike u najboljem slučaju tek dotiču - jest emotivno stanje tinejdžera koji otkriva takve stvari o sebi, njegovu nesigurnost, njegov strah od gubitka slike koju je stvorio o sebi i jošo neke stvari koje ovdje neću konkretno spominjati da ne bih spojlala kraj filma i otkriće razloga iz kojih je Alex većinu filma toliko u poricanju oko svoje seksualnosti. Nije lako biti tinejdžer, a još je teže biti tinejdžer koji je po bilo čemu drugačiji od drugih, govori nam ovaj film, a ako je ta različitost imalo vezana uz seks, stvari postaju posebno bolne.

'Alex Strangelove', međutim, od drugih je tinejdžerskih filmova, bez obzira obrađuju li LGBT tematiku ili ne, različit i po tome što se u njemu tinejdžeri doista ponašaju kao tinejdžeri. Da, stilizirani i karikirani za potrebe teen komedije, ali barem, za razliku od starmalih mudraca iz filma 'S ljubavlju, Simon' nisu samo drugačije utjelovljeni glasovi autora koji je htio prenijeti The Poučnu Poruku. Svi znamo - iz vlastitog iskustva i iz promatranja - da se tinejdžeri nerijetko ponašaju kao subinteligentne spodobe ili kao psihički bolesnici, iako najčešće nisu ni jedno ni drugo. Ovaj film to bez ustezanja prihvaća i pokazuje, što uvelike pridonosi i tome da je na momente doista smiješan. Dodaju li se tome i epizode pomaknutog, nadrealnog humora - posebnog onog koji je pogonjen lizanjem halucinogenih žaba - 'Alex Strangelove' je i istinski zabavan film.

Netflix je u zadnje vrijeme podosta navalio na tinejdžerski žanr - valjda netko ondje misli da su takvi filmovi privlačni značajnom dijelu ciljane publike, što u praksi mora značiti da računaju i na neku drugu publiku osim same mladeži. U slučaju 'Alexa Strangelovea' mislim da su i pogodili - jer ovaj film nije samo lizalica za djecu mlađu od 20 godina. Bit će simpatičan i sredovječnim namćorima. Meni je barem bio.