10 najboljih filmova prošlog desetljeća

• 05.01.2020 u 12:17

Da, da, znamo - desetljeće tehnički završava s ovom godinom, a novo počinje s 2021., ali u (popularnoj) kulturi to se obično gleda drugačije - postoje 'šezdesete', koje počinju sa 1960., a završavaju s 1969., postoje 'dvadesete', koje obuhvaćaju godine kojima su zadnje dvije brojke 'dvadeset-i-nešto', glazbu iz 1990. ubrajamo u glazbu iz devedesetih i tako dalje. Zato, evo, na početku 2020. donosimo popis najboljih filmova iz desetljeća koje je počelo 2010., a završilo je prije nekoliko dana. Odabir i rang je, dakako, vrlo subjektivan, no čak i ako se ne slažete, sigurni smo da će vas podsjetiti na neke zanimljive filmove koje smo gledali u proteklih deset godina.

10. Toni Erdmann, 2016.

scenarij i režija: Maren Ade, glavne uloge: Peter Simonischek, Sandra Hüller

Toni Erdmann, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Austrijsko-njemačka drama s elementima komedije govori o ponovnom povezivanju oca i kćeri, i to kroz očev komičan alter ego imena Toni Erdmann, ali govori i o izgubljenosti današnjeg čovjeka u poslovnom i korporacijskom svijetu, koji nudi priliku za bogaćenje i brzi napredak, ali nam brutalno sve ostale segmente života. Film je osvojio brojne europske filmske nagrade, a bio je nominiran i za najbolji film s ne-engleskog govornog područja na Oscarima.

9. Društvena mreža, 2010.

režija: David Fincher, scenarij: Aron Sorkin, glavne uloge: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Rooney Mara

Društvena mreža, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Film o nastanku jednog od najznačanijih fenomena današnjice - Facebooka - snimljene je prema knjizi u kojoj je opisan proces tužbe protiv Marka Zuckerberga, osnivača Facebooka, ali ga je redatelj David Fincher sa svojim prepoznatljivim stilom pretvorio u uzbudljivu psihološku dramu i studiju karaktera. Dodaju li se tome izvanredne izvedbe Jesseja Eisenberga i Andrewa Garfielda te upečatljiv soundtrack Trenta Reznora, imamo još jedan film koji je obilježio desetljeće.

8. Sveti motori, 2012.

scenarij i režija: Leos Carax, glavne uloge: Denis Lavant, Edith Scob, Eva Mendes

Sveti motori, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Anarhičan i neobičan film Leosa Caraxa prati izvjesnog gospodina Oscara na njegovu putu limuzinom kroz Pariz, tijekom kojega igra različite uloge i nosi različite maske - ponekad s evidentnom namjerom da odradi neki naručeni posao, a ponekad bez eksplicitno naznačenog povoda. Film koji je teško sažeti, ali je fascinantno snimljen i smišljen te ćete nakon gledanja još sigurno dugo razmišljati o njemu - jedan je od definitivno najneobičnijih na ovom popisu.

7. Dolazak, 2016.

režija: Denis Villeneuve, scenarij: Eric Heisserer, glavne uloge: Amy Adams, Jeremy Renner, Forrest Whitaker

Dolazak, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Jedan od najboljih znanstveno-fantastičnih filmova desetljeća svakako je 'Dolazak' Denisa Villeneuvea, priča o dolasku neobičnih izvanzemaljaca koji sa Zemljanima zapravo samo žele - komunicirati. Isprepleten sa strahovito kompliciranom lingvističkom teorijom o tome kako jezik oblikuje našu percepciju pa čak i stvarnost, ovaj je film mnoge iznenadio jer je, umjesto akcijskog spektakla - kakvim se činio u foršpanu - ispao dirljiva lamentacija o čovjeku, svijetu, komunikaciji, znanju i stvarnosti.

6. Skrivena ljubav, 2017.

režija: Luca Guadagnino, scenarij: James Ivory, glavne uloge: Timothée Chalamet, Armie Hammer

Skrivena ljubav, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

'Skrivena ljubav' ili, kako je čak i kod nas poznatiji - Call Me By Your Name, čista je estetika i romantika. Ova priča o odrastanju, seksualnom buđenju i prvoj ljubavi mladog Elija Perlmana kao da je niz oživjelih akvarela iz jednog od najljepših dijelova svijeta, a uz to je još i romantična priča o odrastanju i prvoj ljubavi koja se odvija u apsolutno idealnim i privilegiranim uvjetima. Elijevi su roditelij progresivni intelektualci kojima je to što je Elijev prvi romantični odabranik - muškarac - potpuno normalno, Elio i njegov momak Oliver uživaju na talijanskom ladanju Elijevih roditelja, praćakaju se po jezerima, bazenima, morima i slično - stvaran svijet jedva da ih se dotiče. No ipak, unatoč svim tim šareno oslikanim idilama, ovo je prekrasna i emotivna priča o tome kako je prva ljubav najčešće ipak bolna. I kako, kada je doživimo, bez obzira na to što smo je možda doživjeli u idealnim uvjetima - kroz to odrastamo.

5. Jastog, 2015.

režija: Yorgos Lanthimos, scenarij: Yorgos Lanthimos i Efthimis Filippou, glavne uloge: Colin Farrell, Rachel Weisz

Jastog, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Crnuhumorna distopijska drama o društvu u kojem ljudi koji (više) nemaju partnera imaju 45 dana da započnu vezu s drugom osobom ili ih se inače pretvara u životinju po njihovu izboru - atmosferom, temom pa i tonom vrlo je tipičan za grčkog redatelja Yorgosa Lanthimosa. Ne tako dobar kao Lanthimosov legendarni 'Očnjak', film je ipak vrlo upečatljiv i s prepoznatljivim autorskim potpisom te je u ovom desetljeću pomalo uveo ovog zanimljivog autora u mainstream.

4. U glavi Llewyna Davisa, 2013.

scenarij i režija: Joel i Ethan Coen, glavne uloge: Oscar Isaac, Carey Mulligan

U glavi Llewyna Davisa, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Najbolji film braće Coen u proteklom desetljeću prati tjedan dana u životu talentiranog, ali neuspješnog folk-pjevača Llewyna Davisa tamo negdje početkom šezdesetih godina dvadesetog stoljeća. Film je specifičan po tome što ne pokušava isfurati priču o čovjeku koji kroz nevolje na kraju ipak nešto uči i postiže uspjeh, nego jednostavno govori o neuspješnom čovjeku čiji je život u neredu. U kombinaciji sa sjajnom glazbom koju su, u stilu američke pop-folk glazbe šezdesetih, za film napisali mnogi suvremeni glazbenici, ovo je jedan od pametnijih i ljepših filmova braće Coen.

3. Lov, 2012.

režija: Thomas Vinterberg, scenarij: Thomas Vinterberg i Tobias Lindholm, glavna uloga: Mads Mikkelsen

Lov, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Sjajan danski film s presjajnim Madsom Mikkelsenom u glavnoj ulozi govori o odgajatelju u vrtiću koji biva neistinito optužen za seksualno zlostavljanje djeteta, ali se - čak i kada se ispostavi da to nije učinio - cijelo njegovo okruženje okrene protiv njega. Odlična studija teškog pritiska pod kojim ljudi postaju toliko osjetljivi da su spremni 'kamenovati' nedužnog čovjeka i poražavajući prikaz grupne histerije čine jedan od najbolijh filmova ovoga desetljeća.

2. Parazit, 2019.

scenarij i režija: Bong Joon Ho, glavne uloge: Song Kang-ho, Lee Sun-kyun, Cho Yeo-jeong, Choi Woo-shik i Park So-dam

Parazit, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Pobjednik Canneskog festivala 2019. južnokorejsko je remek-djelo koje govori o posljedicama društvene nejednakosti kroz pustolovine jedne siromašne obitelji koja se uspije 'infiltrirati' u bogatašku kuću. Zabavan, napet, tužan i povremeno urnebesno smiješan, ovo je definitivno film koji će obilježiti prelazak u novo desetljeće.

1. Mjesečina, 2016.

scenarij i režija: Barry Jenkins, glavne uloge: Trevante Rhodes, André Holland, Janelle Monáe, Ashton Sanders, Jharrel Jerome, Naomie Harris, Mahershala Ali

Mjesečina, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Film koji govori o tri faze u životu glavnog junaka. U prvoj je vazi on siromašan dječak koji živi s majkom ovisnom o cracku, skriva se od školskih nasilnika i upoznaje odraslog dilera drogom koji mu postaje svojevrsna očinska figura. U drugoj je fazi glavni junak tinejdžer, sad već svjestan i svoje seksualne orijentacije te odbačen i zlostavljan na više razina i sam pribjegava nasilju. U trećoj je fazi glavni junak 'opasni' diler - jedino što je mogao postati nakon izlaska iz zatvora. Film je izrazito poetski snimljena bravura redatelja Barryja Jenkinsa, potresno osobno svjedočanstvo o ljudima koji su zbog pripadnosti klasnoj, rasnoj i seksualnoj manjini praktički nevidljivi. U natjecanju za najbolji film desetljeća teško da ima ozbiljniju konkurenciju.