I ♥ NY

Kratka povijest T-shirta

  • Autor: tportal.hr
  • Zadnja izmjena 22.03.2011 13:00
  • Objavljeno 22.03.2011 u 13:00
djevojka i mladić mokri

djevojka i mladić mokri

Izvor: Corbis / Autor: Andrew O'Toole/Corbis

Povijest majice kratkih rukava počela je prije oko sto godina zahvaljujući članovima Američke vojne mornarice, svi su za nju čuli kad ju je odjenuo Marlon Brando, a vrhunac popularnosti doživjela je kad su se na nju počeli tiskati natpisi

1913. - prve T-shirt majice

NANA PRODUCTIONS/SIPA

NANA PRODUCTIONS/SIPA

Izvor: Sipa Press / Autor: NANA PRODUCTIONS/SIPA

Marlon Brando

Majice kratkih rukava od bijelog pamuka početkom 20. stoljeća postale su obavezno donje rublje svih članova Američke vojne mornarice. Dvadesetak godina kasnije na Sveučilištu Južne Kalifornije igrači američkog nogometa odjenuli su slične majice kako bi spriječili žuljeve od ogromnih štitnika za ramena.

T-shirt je postao toliko moderan da su ih studenti počeli krasti kako bi ih mogli nositi. Sveučilište je nakon toga počelo printati 'Property of USC' (vlasništvo Sveučilišta Južne Kalifornije) na njih - dakle, ne iz ponosa, već zbog učestalih krađa.

1951. - potkošulja zvana čežnja

Holivudskom buntovniku Marlonu Brandu u tankoj bijeloj majici kratkih rukava u filmu 'Tramvaj zvan čežnja' nije mogao nitko odoljeti. Curice su za njim vrištale, a tinejdžeri su ga oponašali. Do kraja godine profit od prodaje majice kratkih rukava popeo se na 180 milijuna dolara.

Marlon Brando u ulozi Stanleyja Kowalskog proslavio je majice kratkih rukava bez obzira (ili možda baš zato) što mu je lik neobuzdan i divlji poput neukrotive prirodne sile, a teško da bi takvo što uspio u košulji s kravatom.

NANA PRODUCTIONS/SIPA

NANA PRODUCTIONS/SIPA

Izvor: Sipa Press / Autor: Sipa Press

1969. - šarene majice postaju popularne

Desetljećima su boje koje je proizvodila američka tvrtka Rit dye koristile samo penzionerke koje su željele promijeniti boju svojih zavjesa i posteljina. No, sredinom šezdesetih američki reklamni čudotvorac Don Price nanjušio je novo tržište za Rit boje - mladi koji su bojili svoje majice.

Krajem šezdesetih Don Price se još jednom odlučio na odličan poslovni potez kad je napravio stotine šarenih majica i poklonio ih izvođačima na Woodstocku. Majice obojane u raznim nijansama na različitim mjestima ubrzo su usvojene kao uniforma kontrakulture.

1977. - I ♥ NY

Sedamdesetih je New York bio na glasu kao turistička noćna mora. Bio je prljav, dekadentan i imao je visoku stopu kriminala.

NANA PRODUCTIONS/SIPA

NANA PRODUCTIONS/SIPA

Izvor: Creative Commons / Autor: Rachel from Cupcakes Take the Cake

Kako bi popravili reputaciju svog grada, predstavnici odjela za trgovinu unajmili su dizajnera Miltona Glasera da napravi logo za New York koji će se svima dopasti. Glaser je za vrijeme ručka na papirnatoj salveti napisao 'I ♥ NY' i to je postao logo koji je bio na čelu oživljavanja turizma u New Yorku. Osim toga, majica s tim natpisom postala je najimitiranija majica na svijetu.

Glaseru se činilo da je privlačnost bila u tome da čitatelj mora dekodirati simbole, nakon čega se osjećao pametnim.

1984. - Frankie je naučio govoriti

Britanski je radio BBC zabranio pjesmu 'Relax' grupe Frankie goes to Hollywood jer su riječi navodno bile seksualno preeksplicitne. Naravno, nakon toga je prodaja singla nevjerojatno porasla i pjesma se našla na prvom mjestu.

Menadžer i producent Paul Morley stavio je riječi pjesme na majice kako bi proslavio pobjedu nad cenzurom. Natpis 'Frankie says relax' (Frankie kaže opustite se) pretvorio je milijune ljubitelja benda u hodajuće reklame i iako je popularnost benda ubrzo zamrla, majice su nastavile živjeti i pojavljuju se posvuda, pa čak i na Jennifer Anniston i Homeru Simpsonu.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi