plan restrukturiranja

Uprava Uljanika predlaže privremenu i potpunu nacionalizaciju brodogradilišta

14.12.2018 u 10:56

Bionic
Reading

Ministar gospodarstva Darko Horvat izjavio je kako najnoviji prijedlog restrukturiranja Uljanika, ujedno i prvi iza kojeg su zajedno stali uprava i strateški partner, predlaže privremenu i potpunu nacionalizaciju spornih brodogradilišta, ali i povrat polovine uloženih 800 milijuna eura nakon pet godina, čime bi se barem teoretski, zadovoljio osnovni uvjet Komisije da država ne može sama spašavati brodogradilišta

U Ministarstvu prijedlog smatraju provedivim, no veće je pitanje što misle u Glavnoj upravi za tržišno natjecanje koja bi lako mogla naći zamjerke ovakvom planu, a tu je sada i mogućnost ulaska novih partnera, pa treba pričekati i njihovu odluku.

'Uvijek sam optimist, no restrukturiranje sa stopostotnim udjelom države jednostavno nije moguće. Stvari su jasne – nema li privatnog partnera, nema ni restrukturiranja. Država je brodogradnju pratila do krajnjih mogućnosti, dopuštenih europskim pravilima, iščekujući pravog i korektnog strateškog partnera. Zadnju inačicu plana restrukturiranja dobio sam u dva dijela, pri čemu je jedan koncept zagovarala Uprava, a drugi strateški partner. Na prošlotjednom sastanku konačno smo došli do jedinstvenog plana iza kojeg stoje svi akteri, a koji iznosi više od 800 milijuna eura. Pri tome, partner u ovom trenutku ne nudi financiranje, već se kroz uključivanje kompenzacijskih mjera želi obvezati da u petoj, odnosno sedmoj godini polovicu toga iznosa vrati u državni proračun kao vlastiti doprinos. Ja tada nisam mogao dati suglasnost za taj plan, prije konzultacija s Europskom komisijom. Po zaprimanju stava Europske Komisije donijeli bi konačnu odluku koji iznos troška restrukturiranja smo spremni preuzeti na ime državnog proračuna', rekao je Horvat u intervjuu za tjednik Lider.

Vlada je kroz jamstva do sada platila oko 2,8 milijardi kuna za brodove koji se sigurno neće graditi, osim možda putem novih ugovora. Taj iznos može narasti na 4,3 milijarde ukoliko dođe do otkazivanja svih brodova, s time da su četiri broda u visokoj fazi izgrađenosti.

'Za njih treba pronaći način financiranja i nakon toga još oko 400 milijuna eura svježeg kapitala za rješavanje postojećih dugova i prebijanje minusa u oba brodogradilišta. Potom bi bio uveden novi koncept ugovaranja u kojem bi se projektno pratila izgradnja svakog broda, a ne da se avans ili kredit, namijenjen izgradnji jednog broda, nenamjenski potroši na neki drugi', objasnio je Horvat dodajući kako bi takvim modelom država bi bila gotovo stopostotni vlasnik Uljanika.

  • +16
Darko Horvat Izvor: Pixsell / Autor: Zarko Basic/PIXSELL

Trenutno, Vladi je prioritetno u proces restrukturiranja uvesti renomiranog strateškog partnera, kako bi se osigurala dugoročno održiva brodogradnja i u Rijeci i u Puli.

'Današnja pozicija daleko je jasnija jer su u ovom trenutku dva ozbiljna partnera, kroz pismo namjere, izrazila spremnost uključiti se u restrukturiranje Uljanik Grupe. To su talijanski Fincantieri i ukrajinski Smart Holding, koji su spremni su započeti s financijskom analizom. To znači da će Uprava vrlo brzo morati zauzeti konačan stav, ide li u restrukturiranje s postojećim strateškim partnerom ili će u strateško partnerstvo uključiti jedno od spomenuta dva renomirana europska brodogradilišta. Želimo li ozbiljnog partnera, moramo im dati pristup brodogradilištima i vremena za dubinsku analizu, kako bismo u narednih mjesec dana mogli očekivati i konkretnu financijsku ponudu', rekao je Horvat za Lider.