dvoznamenkast pad

Trebamo li paničariti zbog nikad lošijeg turističkog svibnja?

14.06.2025 u 10:42

Bionic
Reading

Stranih turista u svibnju je u Hrvatskoj bilo devet posto manje nego lani, ili njih gotovo 1,6 milijuna, te su ostvarili 5,7 milijuna noćenja, 17 posto manje. Neugodno iznenađenje došlo je s najvažnijeg, njemačkog tržišta. Naime tijekom svibnja u Hrvatskoj se odmaralo gotovo upola manje Nijemaca nego lani u istom razdoblju. Oni su s prošlogodišnjih 30 posto udjela noćenja u svibnju ove godine pali na 16,5 posto. Trebamo li se zabrinuti za sezonu?

'Puno toga ovisi o blagdanima i kada pada Uskrs. U nekom padu jesmo, ali to nije nešto značajno. Zabrinuti nas može austrijsko i njemačko tržište jer nam je, možemo reći, podbacilo u ovom dijelu godine', komentira za tportal Tomislav Fain, predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA), najnovije brojke.

Za turističku godinu se treba, dodaje, uvijek bojati.

'Nije to nešto što nije uobičajeno, ali iz godine u godinu treba raditi na poboljšanju i promociji, a svi u tom segmentu uvijek moramo biti spremni na sve moguće', napominje.

Moglo bi biti puno nezadovoljnih

Prema trenutačnim najavama, glavni dio sezone, a u kojem se ostvaruje veći dio prihoda, ne bi trebao imati značajan pad.

U prvih pet mjeseci ove godine, po podacima HTZ-a (Hrvatske turističke zajednice) iz sustava eVisitor i eCrew, ukupno je u Hrvatskoj registrirano boravilo 4,2 milijuna turista ili jedan posto manje nego u istom lanjskom razdoblju te je ostvareno nešto malo više od 13 milijuna noćenja, za šest posto manje.

'Hoće li taj pad iznositi nekoliko posto, oko toga ne bi trebalo stvarati dramu', smatra Fain, a on već nekoliko godina upozorava, ističući da će to ponavljati i ove, da postignemo li iste turističke rezultate kao i u 2024., bit će velik broj nezadovoljnih jer su naši kapaciteti u smještaju, prijevozu, restoranima, kafićima i cijeloj turističkoj ponudi ove godine rasli za 10 do 15 posto.

Cijene su se izjednačile

'I naravno da to ne možemo popuniti koliko bismo trebali', sažima.

Kada su u pitanju cijene, kaže da se ne može zanemariti utjecaj ulaska Hrvatske u eurozonu, odnosno uvođenje eura. Gosti su na taj način, smatra, postali svjesni toga koliko troše.

'Nedavno sam imao prilike putovati u zemlju koja ima svoju valutu i u toj potrošnji, posebice plaćanju karticama, čovjek možda ne primjećuje koliko troši. Kada smo prihvatili euro kao valutu, svi su mogli vidjeti koliko dnevno troše, a prethodnih godina navikli su na to da smo bili jeftiniji nego njihove zemlje. Moramo biti svjesni da su se cijene u Hrvatskoj praktično izjednačile s većinom drugih europskih destinacija', zaključuje Fain.

Boris Žgomba, predsjednik Udruge putničkih agencija pri HGK-u, ističe da brojke koje gledamo za prvih pet mjeseci ove godine 'jesu realan odraz tržišnih kretanja i vremenskih (ne)prilika, ali nisu zabrinjavajuće'.

Ključno je usmjeriti pažnju na kvalitetu ponude

'Turistička sezona ne mjeri se samo brojem dolazaka u svibnju, već ukupnim učinkom – i zato je sada ključno usmjeriti pažnju na kvalitetu ponude, diferencijaciju sadržaja i strateško širenje sezone. Upravo ovih dana Medulin i Pula sjaje na europskoj mapi zahvaljujući domaćinstvu 31. European H.O.G. Rallyja – jednog od najvećih i najprestižnijih moto događaja u Europi. Dovesti Harley Davidson, ikonu svjetske moto kulture, u Istru ne znači samo popuniti smještajne kapacitete.

To znači staviti destinaciju u kontekst snažne globalne promocije, kulturnog iskustva i lokalne aktivacije. Više od 100.000 posjetitelja i tisuće motocikala koji prolaze kroz našu regiju ovih dana najbolji su primjer kako strateškim partnerstvima i specijaliziranim sadržajem jačamo atraktivnost Hrvatske – ne samo u sezoni, nego i izvan glavnih mjeseci', tumači Žgomba.

A kada su u pitanju turisti s njemačkog tržišta, objašnjava da ono i dalje zauzima značajan udio u ukupnim rezultatima, ali osjetljivost tog tržišta na vremenske uvjete, inflaciju i druge vanjske faktore zahtijeva dodatne prilagodbe i još snažniju motivaciju za dolazak – upravo kroz kvalitetan, personaliziran i autentičan doživljaj Hrvatske.

Ministar Glavina optimističan: 'Početak lipnja fantastičan, nema potrebe za senzacionalizmom'

Ministar turizma i sporta Tonči Glavina iznio je ovaj tjedan niz pozitivnih podataka o turističkom prometu početkom lipnja, ističući da su brojke iznad očekivanja i nastavak snažnog trenda koji je započeo već u prvim mjesecima godine. Prema njegovim riječima, prvi dani lipnja donijeli su porast turističkog prometa od čak 15 posto u odnosu na isto razdoblje lani.

Osobito je zadovoljan rastom dolazaka s njemačkog tržišta: 'Početak lipnja je fantastičan, ostvarili smo 15 posto veći turistički promet nego lani, a posebno veseli velik rast dolazaka njemačkih turista u odnosu na prvi dio prošlogodišnjeg lipnja', rekao je Glavina.

Šira slika važnija od trenutnih oscilacija

Ministar upozorava da se turistički rezultati ne bi trebali ocjenjivati kroz kratkoročne uspone ili padove, nego analizom šireg vremenskog okvira. 'Kada gledamo rezultate, govorimo o tri prolazna vremena – prvi dio godine, zatim dva ljetna mjeseca te završni dio godine. Blagdani i školski praznici svake godine padaju na različite datume pa promet uvijek varira. Zato nam ne trebaju senzacionalistički naslovi koji izvlače pojedine brojke iz konteksta', poručuje Glavina.

U prva četiri mjeseca ove godine, prema podacima Ministarstva turizma, ostvaren je bolji promet nego u istom razdoblju rekordne lanjske. Sveukupni rezultati, uključujući dosadašnje podatke iz lipnja, pokazuju blag rast u odnosu na lani, što ministar vidi kao dobar pokazatelj stabilnosti i održivog rasta sektora.

Turisti
  • Turisti
  • Turisti
  • Turisti
  • Turisti
  • Turisti
    +5
Turisti Izvor: Pixsell / Autor: Grgo Jelavić

Rast prometa i prema fiskalnim pokazateljima

Pozitivni trendovi vide se i prema financijskim pokazateljima. Do 1. lipnja u djelatnostima povezanim s turizmom izdano je 153,4 milijuna računa, što je 2,6 posto više nego prošle godine u istom razdoblju. Ukupna fiskalizirana vrijednost tih računa iznosi više od 1,97 milijardi eura – što je rast od čak 10,1 posto.

Glavina poručuje da je riječ o dobrim temeljima za ostatak turističke godine te da Hrvatska ostaje atraktivna i konkurentna destinacija. 'Dinamičan karakter turističkog prometa dio je svake sezone. Važno je zadržati perspektivu i fokusirati se na šire razdoblje, a ne na dnevne ili tjedne oscilacije', zaključuje ministar.