SMANJENJE DOMINACIJE

Tommy, Lidl i Plodine otimaju tržište Konzumu

11.09.2013 u 12:16

Bionic
Reading

Zahvaljujući rastu tržišnih udjela glavnih konkurenata smanjena je razlika između Konzuma kao nacionalnog tržišnog lidera koji drži od 25 do 30 posto tržišta maloprodaje i njegovih glavnih takmaca Plodina, Lidla, Kauflanda i Tommyja

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja provela je istraživanje tržišta distributivne trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo za 2012. godinu. Istraživanje je provedeno na uzorku od 55 poduzetnika koji prema ostvarenom prihodu te broju prodajnih mjesta predstavljaju značajne sudionike na tom tržištu, a nisu obuhvaćeni trgovci koji tu djelatnost obavljaju temeljem Zakona o obrtu.

Ostvareni prihod svih poduzetnika od prodaje mješovite robe, pretežno hrane, pića i higijenskih proizvoda za domaćinstvo u 2012. iznosio je 31,1 milijardu kuna. Usporedba u odnosu na 2011. pokazuje da je tržište maloprodaje, unatoč nastavku potrošačke krize, ukupno raslo za dva posto.

Vodećih deset trgovaca na malo zajedno su ostvarili prihod od 24,6 milijardi kuna, što je povećanje od 3,8 posto u odnosu na prethodnu godinu, kada su isti poduzetnici imali prihod od 23,7 milijardi kuna.


Četiri poduzetnika bilježe prihod veći od dvije milijarde kuna (Konzum, Plodine, Lidl, Kaufland), a devet poduzetnika ostvarilo je prihod veći od milijarde kuna. Zajednički tržišni udio deset najvećih trgovaca je stabilan, iznosi 79 posto, a tržište je umjereno koncentrirano.

Konzum je i nadalje najznačajniji maloprodavač u Hrvatskoj s tržišnim udjelom od 25 do 30 posto. Međutim zbog visokog rasta prihoda odnosno tržišnih udjela njegovih glavnih konkurenata, tržišni udio Konzuma je u 2012. nešto manji u odnosu na godinu ranije. Time se nastavlja trend smanjenja Konzumove dominacije na tržištu i rast udjela njegovih glavnih konkurenata, što kao pozitivnu posljedicu ima smanjenje asimetrije tržišta trgovine na malo.

Lidersku poziciju Konzum ima u deset županija te Gradu Zagrebu. Primat je izgubio u Splitsko-dalmatinskoj županiji u kojoj je tržišni lider postao trgovački lanac Tommy. Tommy je ujedno, među promatranim trgovcima, zahvaljujući preuzimanju dijela Kerumovih trgovina imao i uvjerljivo najveći skok prihoda u 2012. - za jednu trećinu, odnosno za više od 400 milijuna kuna. Time je Tommy realizirao najveći pomak u rangu prvih deset poduzetnika prema kriteriju ostvarenog prihoda u maloprodaji mješovite robe jer je s osmog došao na šesto mjesto.

Lidl i Kaufland su zajedno, kao članice Schwarz grupe, najjači Konzumov konkurent u Hrvatskoj s tržišnim udjelom od 15 do 20 posto.

Promatrano pojedinačno, Plodine su kao i prethodne, 2011, najveći Konzumov konkurent u 2012. Rast prihoda Plodina, Lidla, Spara i Kauflanda u 2012. iznosio je od 6 do 12 posto.

Najveće nominalno smanjenje prihoda u 2012. godini u odnosu na 2011, među svim poduzetnicima obuhvaćenim istraživanjem, imali su Kerum koji je izašao s tržišta maloprodaje te Mercator-H, čiji su prihodi od maloprodaje smanjeni za oko 15 posto, što je utjecalo i na daljnji pad njihovih tržišnih udjela koji su u 2012. godini iznosili manje od jedan posto kod Keruma, odnosno od 5 do 10 posto kod Mercatora.