Bullijarder

Tko je Dietrich Mateschitz, povučeni kozmopolitski Štajerac, težak više od 12 milijardi dolara, sklon sportu, političkoj nekorektnosti i luksuznim nekretninama?

09.02.2020 u 22:05

Bionic
Reading

Dietrich Mateschitz jedan od najbogatijih Austrijanaca s imovinom koja prelazi 12,5 milijardi dolara, samozatajni je bogataš kontroverznih stavova posvećen podršci ekstremnim sportovima, ali i očuvanju austrijske kulturne baštine i arhitekture

Transfer Dinamovog nogometaša i španjolskog reprezentativca Danija Olma u njemački klub RB Leipzig ponovo je pobudio interes za vlasnika kluba, austrijsku kompaniju Red Bull, i čovjeka koji stoji iza nje, Dietricha Mateschitza. Njemački nogometni klub samo je jedna od brojnih sportskih investicija tvrtke koja je svijet upoznala s konceptom energetskih pića, a danas vlada i dobrim dijelom globalnog tržišta upravo u tom segmentu.

Prva limenka Red Bulla na tržištu se našla 1. travnja 1987, tri godine nakon što je Mateschitz osnovao kompaniju. Mateschitz i danas drži 49 posto vlasništva tvrtke dok se ostatak nalazi u rukama njegovih tajlandskih partnera. Uspjeh Red Bulla na tržištu omogućio je Mateschitzu dolazak na listu svjetskih milijardera. Prema listi koju održava portal Bloomberg, Mateschitzevo bogatstvo se ovih dana procjenjuje na oko 12,5 milijardi dolara što ga stavlja na otprilike 120. poziciju među svjetskim milijarderima.

Novac mu stiže isplatom dobiti iz godišnjeg poslovanja Red Bulla. Prema dostupnim informacijama vlasnicima Red Bulla, Mateschitzu i tajlandskoj obitelji Yoovidhya, se isplaćuje polovica godišnje neto dobiti kompanije što je, primjerice, lani (za prethodnu fiskalnu godinu) iznosilo nešto više od 370 milijuna eura. U kompaniji ističu da je Red Bull krajem 2019. zapošljavao više od 12,7 tisuća ljudi u 171 državi svijeta.

Prošle su godine prodali čak 7,5 milijardi limenki svojeg popularnog pića što je 10,4 posto više nego u 2018. Prihodi od prodaje cijele grupe skočili su također za desetak posto, s 5,5 na 6,1 milijardu eura u 2019., a u kompaniji ističu da im je to bila rekordna godina u povijesti. Glavni razlozi za ove pozitivne brojke su odlični prodajni rezultati u Indiji (+37%), Brazilu (+30%), Africi (+25%), Njemačkoj (+15%), Austriji (+12%), Istočnoj Europi (+12%) te Sjedinjenim Američkim Državama (+9%), objašnjavaju u Red Bullu i dodaju da i za ovu godinu imaju „ambiciozne“ planove.

Red Bull je nastao nakon što je Mateschitz početkom osamdesetih, na jednom od svojih poslovnih putovanja, na jugoistoku Azije naletio na tajlandsko energetsko piće Krating Daeng (crveni bik) koje je prodavao poduzetnik Chaleo Yoovidhya. Nakon tri godine provedene na razvoju recepta, marketinške strategije i svega ostalog dvojac je 1987. lansirao Red Bull na austrijskom tržištu. Kao stručnjak za promociju Mateschitz je u međuvremenu uspio, takoreći samostalno, stvoriti svjetsko tržište energetskih pića.

Rođen godinu dana prije kraja Drugog svjetskog rata u austrijskoj pokrajini Štajerskoj Mateschitz je nakon razvoda roditelja odrastao bez oca. Škola mu nije baš išla te je s mukom maturirao, a diplomirati ekonomiju uspjelo mu je tek nakon deset godina. Prije pokretanja vlastitog biznisa bio zaposlen u Unileveru, danas gigantu proizvoda za široku potrošnju, gdje je radio na prodaji deterdženata. Nakon toga se prebacio u njemačku kozmetičku tvrtku Blendax za koju je prodavao istoimenu pastu za zube. Obiteljskih korijena negdje s naših prostora (otac mu je navodno bio iz Maribora) Mateschitz za sebe kaže da je "kozmopolit iz Štajerske", mada se mnogi ne bi složili s tom ocjenom.

Red Bull je energetsko piće koje prodaje austrijska kompanija Red Bull GmbH, osnovana 1987. Red Bull ima uvjerljivo najveći tržišni udjel na svjetskom tržištu energetskih napitaka Izvor: tportal.hr / Autor: Business Casual

Mateschitz se većinom drži daleko od medija i krugova bogatih i slavnih, no prije tri godine dao je jedan od rijetkih intervjua austrijskom Kleine Zeitungu. Tada je oštro kritizirao austrijske i njemačke vlasti radi politike otvorenih ruku tijekom izbjegličke krize 2015. godine. "Nitko od ljudi koji viču 'dobrodošli izbjeglice' (..) ne pripremaju vlastite sobe kako bi ih ugostili", kazao je Mateschitz koji je također kritizirao "takozvane međunarodne elite" i političku korektnost. Na tom tragu se nalazi i jedna od emisija austrijskog televizijskog kanala Servus TV, u vlasništvu Red Bulla, koja je posljednjih godina postala poznata kao platforma za medijsku prisutnost osobama s krajnje desnog političkog spektra.

Mateschitz svoj poslovni uspjeh i bogatstvo može zahvaliti promotivnim aktivnostima i znatnoj posvećenosti izgradnji brenda. Red Bull je poznat po snažnim vezama s mnogim tzv. ekstremnim sportovima i općenito velikim brojem sportaša koje sponzorira u gotovo svim mogućim sportskim aktivnostima. Prema pisanju medija još prije deset godina Red Bull je sponzorske ugovore imao potpisane s čak 6 tisuća sportaša.

  • +24
Red Bull Air Race Izvor: Cropix / Autor: Goran Sebelic

Danas je kompanija možda najpoznatija po svojem sudjelovanju u Formuli 1. U cijelom "cirkusu" Red Bull sudjeluje već više od dva desetljeća, prvo kroz vlasnički udio u timu Sauber, a danas kroz vlasništvo čak dvaju timova Red Bull Racing i Scuderia AlphaTauri. Ime drugog tima promijenjeno je krajem prošle godine iz prijašnjeg Scuderia Toro Rosso u skladu s novom linijom odjeće pod brendom AlphaTauri koju je lansirao Red Bull za dobro potkožene avanturiste i ljubitelje sportske elegancije.

Osim Formule 1 Red Bull je vrlo aktivan i u nogometu gdje kontrolira klubove u Austriji, Njemačkoj, Brazilu i Sjedinjenim Američkim Državama. Kompanija je također vlasnik dvaju klubova hokeja na ledu u Njemačkoj i Austriji. U želji da naglasi mladenački imidž Red Bull aktivno sudjeluje i u promociji i podršci elektroničkih sportova.

  • +4
Red Bull Salzburg - Liverpool Izvor: EPA / Autor: CHRISTIAN BRUNA

Samozatajni milijarder se posljednjih desetak godina bacio u kupovinu brojnih vila i dvoraca u austrijskim Alpama. Nekretnine kupuje od crkvenih vlasti ili aristokratskih obitelji koje si ne mogu priuštiti održavanje. Tako Mateschitz sada raspolaže s brojnim hotelima, gostionicama i vilama diljem Austrije, no zarada iz ugostiteljskog biznisa nije mu na prvom mjestu, nego želi skrbiti o tim nekretninama kako ne bi propale.

Poticaj za kupnju takvog tipa nekretnina došao je sa željom da ima gdje ugostiti ekskluzivne goste koji dolaze na utrke Formule 1. Počekom milenija Red Bull je preuzeo austrijski automotodrom u blizini gradića Spielberga, šezdesetak kilometara od Mateschitzeva rodnog mjesta. Od 2014. na njemu se nakon desetgodišnje stanke ponovo održavaju utrke Formule 1.

  • +3
Formula 1, Velika nagrada Austrije Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

Mateschitz je tako 2017. za 15 milijuna eura kupio povijesnu vilu na obali jezera Wolfgang gdje je 1937. boravio britanski kralj Edward VIII nakon što je abdicirao s prijestolja. Prije dvije godine kupio je drvenu trokatnu gostionicu na jezeru Preber koju je pretvorio u nudističku koloniju, piše portal Bloomberg. Mateschitz rijetko boravi u brojnim nekretninama koje posjeduje, a poznato je da preferira privatnost svojeg vlastitog doma.

Dio ljetnih praznika provodi u planinskoj kolibi, no ponekad helikopterom posjeti vlastite hotele ili restorane kako bi pojeo obrok ili popio čašu vina te razmijenio par riječi s lokalnim stanovnicima. Prije tri godine Mateschitz je položio i lovački ispit te ponekad gostionicama i restoranima proslijedi divljač koju ustrijeli on ili njegovi gosti. Njegov sin Mark vodi lokalnu pivovaru Thalheim na zapadu Štajerske.

Kao motiv u svojem životu ne navodi želju za bogatstvom već ideju slobode i neovisnosti što se može vidjeti iz načina na koji vodi poslovanje Red Bulla. Nije stoga neobično što mu je i najpoznatiji reklamni slogan imao kriiiila.