VARLJIVA STATISTIKA

Tajni kupci u 15 mjeseci nisu našli ni jedno pojefitnjenje, podaci ministarstva potpuno drugačiji

01.12.2023 u 23:06

Bionic
Reading

Tajni kupci Hrvatske udruge za zaštitu potrošača (HUZP) od kolovoza prošle godine prate kretanje cijena 60 proizvoda i 36 usluga u Zagrebu, Sisku i Puli, dok ostale dijelove Hrvatske 'pokrivaju' tajni kupci iz preostalih pet udruga za zaštitu potrošača uključenih u projekt.

Projekt traje do isteka razdoblja obveznog dvojnog iskazivanja cijena u kunama i u eurima, što znači još samo sljedeći mjesec.

Ana Knežević, predsjednica HUZP-a ističe da u dosadašnjih 15 mjeseci sudjelovanja u ovom projektu, tajni kupci HUZP-a nisu zabilježili niti jedno jedino pojeftinjenje.

Prema podacima tajnih kupaca najviše je poskupjelo meso i različite usluge. U tjedan dana U tjedan dana cijena odojka skočila je 30 posto i to baš pred Božić kada se očekuje najveća potrošnja, piše Danas.hr.

I u rujnu, nakon što je Vlada donijela odluku da mjeru ograničenja cijena proširi na tridesetak proizvoda, tajni kupci ustanovili su da je jedan proizvod iz te skupine poskupio. Riječ je o mliječnoj čokoladi, čija je cijena bila ograničena jer je dotadašnja cijena bila niža od ograničene.

'Trgovac je iskoristio priliku i povećao cijenu za 40 centi, tako da čokolada sada ima ograničenu cijenu, ali je potrošači plaćaju više nego prije ograničenja', rekla je Knežević za N1.

Knežević smatra da bi rok dvojnog iskazivanja cijena trebalo produljiti jer se mnogi kupci, naročito stariji ljudi, još uvijek teško snalaze u cijenama u eurima.

No ministar Marko Primorac nije prihvatio inicijativu udruga da se dvojno iskazivanje cijena produlji.

  • +9
Izvor: Pixsell / Autor: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL

Ministarstvo: Košarica je od početka godine pojeftinila

Ministarstvo gospodarstva pak tvrdi da je veliki broj proizvoda pojeftinio u donosu na kraj prošle godine. Naime, ažurirani podaci na web stranici “Kretanje cijena” na dan 30. studenog pokazuju da je potrošačka košarica Konzuma plus s 365 artikala iznosi 925,54 eura (6.973,50 kuna) i jeftinija je za 5,56 posto.

Potrošačka košarica Tommy-a s 365 artikla iznosi 912,42 eura (6.874,50 kuna) i jeftinija je za 8,76 posto, dok košarica KTC-a s 349 artikla iznosi 925,90 eura (6.976,10 kuna) te je jeftinija je za 3,81 posto.

Prema izvješću ministarstva, trgovački lanac Konzum plus snizio je cijene za 146 proizvoda, Tommy za 161 proizvod, dok je KTC snizio cijene za 89 proizvoda.

U odnosu na cijene na dan 31. prosinca 2022., najveće pojeftinjenje (40-60 posto) kod sva tri trgovca zabilježeno je na proizvodima - sir Gouda 3 kg polutvrdi, tjestenina špageti 500 g Barilla Zlato polje i Žito, ulje biljno 1l Zvijezda te riža 1 kg Zlato polje dugo zrno Arborio scotti.

S druge strane, kod KTC-a su značajnije poskupili (45-50 posto) maslinovo extra djevičansko ulje Zvijezda, brokula i crveni luk.

Kod Konzuma plus značajnije su poskupili (44-50 posto) paprika babura i brokula, a kod Tommy-a je značajnije poskupila (40 posto) čajna kobasica PIK Vrbovec.