weekend media festival

Šef Nanobita otkriva tajne zanata: Sada smo globalna priča, imamo i ugovor s Netflixom. Zamke gaming industrije u Hrvatskoj? Ovo su najveće

23.09.2022 u 19:46

Bionic
Reading

U tijeku je jubilarni 15. Weekend Media Festival koji se pod motom #SAMODOĐI održava do 25. rujna u već dobro poznatim prostorima stare Tvornice duhana u Rovinju. Festival i ove godine okuplja stručnjake i entuzijaste iz svijeta medija, komunikacija i poslovnog svijeta

Ove je godine ponovno u fokusu, među ostalim, bila i IT scena, a jedan od najznačajnijih predstavnika tog sektora u Hrvatskoj zasigurno je Alan Sumina, izvršni direktor i suosnivač tvrtke Nanobit koja od prije dvije godine dio švedske Stillfront Grupe. Krenuli su iz lokalne, hrvatske sredine te postali globalna atrakcija. Osvojili su američko tržište, započeli suradnju s Netflixom te time dokazali da je hrvatska gaming industrija itekako globalno konkurentna.

O Nanobitu, najvećem 'exitu' na domaćem tržištu, hrvatskom i regionalnom gaming tržištu, preprekama, najtraženijim kadrovima te 'zašto je najgore kad te drugi hvale' sa Suminom je razgovarao Nikola Sučec, urednik biznisa na tportalu.

'Na početku nismo imali ni za laptop'

Nezaobilazna je tema bila akvizicija Nanobita. Na Sučecovo pitanje kako su postali globalna atrakcija te kako je došlo do toga prodaje tvrtke, Sumina se prisjetio početka kad su 'jedva imali za iPhone i laptop'.

'Nakon toga smo pokrenuli platformu, točnije aplikaciju za praćenje kalorija. Prvenstveno smo gledali što bi korisnicima bio potrebno, čega na tržištu nedostaje. Bili smo isključivo orijentirani na američko tržište. Ispostavilo se da je aplikacija dosta uspješna, krenuli smo širiti tim, no došlo je do promjene na tržištu i sve je postalo besplatno. Tu smo došli na ideju kreiranja igrica. Realno, živite od 2-3 uspješna proizvoda koji potaknu interes i koji donose novac, tj. ulaganja. Ponude su stalno dolazile.

Mi smo bili psihički spremni na promjenu i akviziciju. Ako ne rastete, ako stagnirate, dosta je teško postići cijenu, ali je teško zadržati i ljude i talente. Osim što smo izdali novu igru, gaming je tijekom korone jako rastao i popularizirao se. Isključivo streaming i gaming kompanije su super poslovale. Kod prodaje firme morate imati dobar tajming. Možete raditi najbolji proizvod na svijetu, ali za dobru prodaju moraju se poklopiti zvijezde', ustvrdio je Sumina.

  • +9
Nikola Sučec i Alan Sumina, Weekend Media Festival Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Promo / Weekend Media Festival

'Uzbudljivije je, dio smo veće priče'

Sada više nisu lokalna priča iz Hrvatske, već globalna priča i tvrtka koja je potpisala ugovor s Netflixom. 'Za takav dogovor morate imati ljude i kontakte na tom terenu, to se ne radi putem maila. Najveća stvar kod prodaje je pitanje je li taj 'brak' komplementaran. Radi se, zapošljava se, razvijaju se novi projekti, spajaju se novi poslovi. Uzbudljivije je sada nego prije jer smo dio veće priče. Oko nekih stvari sada više postoji strateških razmišljanja', istaknuo je Sumina.

Ustvrdio je da probijanje na nova tržišta ovisi o kulturi, jer jedan proizvod nema jednak efekt svugdje te da je ključna kulturalizacija proizvoda. 'Doći do krajnjeg potrošača je jako teško jer postoji monopol nekoliko velikih kopanija koje dominiraju cijelim svijetom. To su kanali putem kojih je moguće plasirati sadržaj i oglase', rekao je Sumina.

'Treba dugo dok u nekoj industriji ne postanete specijalist'

U Nanobitu ne prevladava tipičan IT segment u kojem je potreban ogroman broj developera. 'Nužno je povezati nekoliko različitih struka u istu prostoriju, a tu mislim na developere, artiste, game dizajnere, story writere, marketinške stručnjake, analitičare', naglasio je Sumina, dodajući da pokretači gaming strategije nisu isključivo gameri, već širok spektar djelatnosti koji nije tipičan za IT sektor u Hrvatskoj.

Na Sučecovo pitanje kakve kadrove bismo trebali školovati za IT te ima li pomaka u obrazovanju, Sumina je odgovorio da obrazovni sustav ne bi trebao učiti ljude da moraju biti spremni raditi odmah nakon završetka obrazovanja, zbog dinamike i turbulencije tržišta. 'Jako je teško i dugo traje proces u kojem netko postane specijalist u nekoj industriji. No ne mislim da je nužno potrebno da se trebaju obrazovati samo za jednu struku i da će savršeno raditi taj određeni posao', ustvrdio je.

'Gaming je tijekom pandemije eksplodirao'

Komentirajući gaming scenu u Hrvatskoj, Sumina smatra da je važno realizirati potencijal, a ne o njemu samo govoriti. 'Ovdje imamo jako puno pojedinaca koji ne znaju napraviti iskorak odnosno tu zapnu, iako je ideja i sam početak poduzetništva uspješan. Distribucija je tu najveća zamka. Zato je potrebno imati ljude s iskustvom koji znaju kako napraviti određeni korak. Postoje razvijeni eko sustavi pomoću kojih možemo pronaći stručnjake, primjer su nordijske zemlje.

Gaming je jako eksplodirao za vrijeme pandemije i nekoliko godina rasta se saželo u jednoj godini. Do neke razine su se sada potrošači zasitili virtualnog sadržaja. Ovaj gaming sadržaj je u blagom padu ove godine. Superbubble se dogodio u IT kompanijama gdje se očekivalo da se ljudi nikada neće vratiti u urede', pojasnio je Sumina.

Na Sučecovo pitanje je li Srbija bolja od nas u gamingu, rekao je da ona ima veći broj stanovnika te da imaju puno zanimljivih primjera gaminga i uspjeha, no da ipak prednjači Slovenija. 

Iako mu se priča o metaversu se čini zanimljivom, ipak je smatra 'marketinškim bullshitom'. 'Nisam siguran da će ljudi doma svi imati VR i da će tako živjeti. Bit će nešto od toga, samo je pitanje kad i gdje', smatra Sumina. Smatra da će kripto tržište donijeti novih zanimljivosti, no da je to područje trenutno u fazi špekulacija.

Po pitanju inflacije je, kaže, kratkoročno pesimist, a dugoročno optimist. 'Turizam više nije luksuz, de facto je već stvar normale, ali ljudi više neće ići u hotel s 5, već s 4 zvjezdica i slično. Dugoročno, svijet je uvijek nakon svih ratova rastao i ljudi su krenuli živjeti bolje', ustvrdio je.

Što se tiče daljnjih planova u Nanobitu, Sumina je rekao da su preciznije postavili menadžment koji ih može zamijeniti kad odu. 'Nemamo planove gdje ćemo, imamo još dosta stvari koje moramo dovršiti', zaključio je.