veliki posao

Sprema se trampa između države i MOL-a? Sve košta oko 250 milijuna eura

09.10.2025 u 18:02

Bionic
Reading

U Ministarstvu gospodarstva navodno postoji analiza po kojoj bi država MOL-u ustupila 30 posto dionica Janafa za pet posto dionica INA-e. Time bi MOL ušao u vlasničku strukturu Janafa te tako osigurao isporuku nafte, a država bi bila većinski vlasnik u Janafu, ali i u INA-i

U jeku pregovora Janafa i MOL-a oko cijena i količine isporuka nafte prema Mađarskoj i Slovačkoj, MOL je u svom priopćenju dao naslutiti da želi postati suvlasnik Janafa.

"Predložili smo da Janaf prouči najbolje međunarodne primjere vlasničke strukture zapadnoeuropskih transportnih kompanija, gdje prisutnost korisnika nafte kao suvlasnika jamči pravedno određivanje cijena i kontinuiranu dostupnost usluga", priopćili su iz MOL-a nakon jučerašnjih pregovora s upravom Janafa.

Poziv MOL-a da preispita vlasničke strukture u kojima se nalaze i primatelji nafte, povukla je raspravu u javnosti. Predsjednik uprave Janafa, Stjepan Adanić u sinoćnjem Dnevniku HRT-a rekao je da "MOL želi od JANAF-a isto što i s INA-om, ali to neće ići", dok je član uprave Vladislav Veselica u Dnevniku Nove TV jasno poručio da "Janaf nije na prodaju".

Na današnjoj sjednici Vlade, premijer Andrej Plenković ponovio je taj stav. "Jadranski naftovod nije na prodaju. Bit će i ostat će hrvatski. Želimo dobru komercijalnu suradnju, dobre cijene i dobru opskrbu naftom. Što se tiče vlasništva, ta tema nije niti na stolu", rekao je Plenković.

Odgovor na ponudu MOL-a

No, kako 24sata neslužbeno doznaju, navodno je u Ministarstvu gospodarstva pripremljena analiza koja služi kao odgovor na ponudu MOL-a. Prema toj analizi, jedina je opcija po kojoj MOL može do dionica Janafa zapravo svojevrsna trampa za dionice INA-e.

Računica kaže da otprilike 30 posto dionica Janafa na tržištu vrijedi oko 254 milijuna eura. Kako je država vlasnica 84 posto udjela u Janafu, s odricanjem tolikog portfelja i dalje bi bila većinska vlasnica s 54 posto.

S druge strane, tržišna vrijednost pet posto dionica INA-e trenutno iznosi oko 250 milijuna eura. Ideja je jasna, s razmjenom dionica MOL više ne bi bio najveći pojedinačni vlasnik INA-e, već bi to bila država s gotovo 50 posto dionica.

Dvije muhe jednim udarcem

Prema tome, više ne bi vrijedio niti ugovor po kojem je bivši hrvatski premijer Ivo Sanader prepustio upravljačka prava MOL-u, zbog čega je i osuđen. Ranije je propala ideja da država otkupi dionice INA-e, jer je MOL odbio njihovu ponudu u nepoznatom iznosu. 

Zaključak analize je da će se ovim potezom ispuniti želja MOL-a, ali i izbjeći navodi o skupim troškovima transporta nafte. Još bitnije, završili bi međuvlasnički sukobi u INA-i, ali i pitanja međusobnih tužbi i arbitraža

Da država "najbolje međunarodne primjere vlasničke strukture zapadnoeuropskih transportnih kompanija, gdje prisutnost korisnika nafte kao suvlasnika jamči pravedno određivanje cijena i kontinuiranu dostupnost usluga" svjedoči i današnja izjava ministra gospodarstva Ante Šušnjara koji je najavio da je Janaf spreman otkupiti 11,3 posto dionica Naftne industrije Srbije, kojoj su započele američke sankcije za uvoz nafte zbog većinskog ruskog vlasništva.