IZLAZAK IZ KRIZE

Snažan rast vozarina spašava domaće brodare

24.09.2013 u 12:21

Bionic
Reading

Brodarske dionice posljednjih dana sve su traženija roba na Zagrebačkoj burzi. BDI indeks više se nego udvostručio od početka lipnja, a na oporavku cijena vozarina najviše je profitirala Atlantska plovidba

Od početka godine, cijena dionice Atlantske plovidbe uzletjela je više od 75 posto zahvaljujući snažnom rast cijena brodskih vozarina koje su dostigle najvišu razinu od prosinca 2011. godine.

BDI Indeks prati kretanje brodskih vozarina za rasute terete i reflektira procjenu cijene prevoženja glavnih sirovina morskim putem. Uključuje 23 brodarske rute, a pokriva Handysize, Supramax, Panamax i Capesize tipove brodova za rasuti teret koji mogu prevoziti različita dobra poput ugljena, željezne rudače ili žita.

Globalna trgovina rasutim teretima raste na rekordne razine uslijed jačanja potražnje za gotovo svim tipovima sirovina, ističe se u analizi iCapitala

Rast potražnje pomaže u upošljavanju najvećeg viška brodarskog kapaciteta od 1986. Upravo je veliki nesrazmjer ponude i potražnje bio glavni razlog izrazito niskih razina brodskih vozarina u 2012. i prvoj polovici ove godine što je rezultiralo velikim gubicima brodarskih tvrtki.

Vodeće domaće brodarske kompanije koje se bave prijevozom rasutog tereta, Atlantska plovidba, Jadroplov i Uljanik plovidba, u 2012. su pretrpjele gotovo 200 milijuna kuna gubitaka pa su čak bile prisiljene prodavati brodove, kako bi preživjele duboku krizu.

Brodovi Handysize trenutačno imaju najveće koristi od pojačane potražnje, s obzirom na to da Kina gradi najviše nekretnina u posljednjem desetljeću, zbog čega su porasle narudžbe drveta i ostalih sirovina. Najmanji brodovi su postali profitabilni prvi put nakon 2011. što je dobra vijest za domaće kompanije, čija flota je najvećim dijelom sastavljena od brodova Supramax, koji spadaju u kategoriju manjih. 

Međutim, još je dalek put do potpunog oporavka brodarskih kompanija, ističu analitičari iCapitala.

Naime, globalna trgovina sipkim sirovinama trebala bi se povećati za pet posto ove godine, prema procjeni Clarksona, dok je kapacitet ukupne flote za rasute terete, koja uključuje i veće brodove Panamax i Capesize i dalje 30 posto veći od potražnje