Organizacije za zaštitu potrošača optužile su kinesku modnu tvrtku Shein za korištenje manipulativnih, tzv. mračnih poslovnih praksi, u službenoj pritužbi Europskoj komisiji
Udruženja za zaštitu potrošača iz 21 europske zemlje zajednički su uputila žalbu institucijama Europske unije, tvrdeći da Shein koristi metode kojima potiče korisnike da kupuju više nego što si zapravo mogu priuštiti, uključujući njihovo posramljivanje zbog odustajanja od kupnje, prenosi Guardian.
Europska potrošačka organizacija (BEUC) predala je Komisiji opsežan dosje na 29 stranica, u kojem su detaljno opisani brojni primjeri tzv. mračnih obrazaca – manipulativnih i potencijalno prijevarnih taktika osmišljenih da potaknu impulzivnu kupnju.
Ti primjeri uključuju navodne lažne 'odbrojivače' do kraja akcije, poruke o niskim zalihama, uporne skočne prozore, stvaranje osjećaja hitnosti zbog straha od propuštanja te prisilnu registraciju na web stranici ili u aplikaciji.
Confirm shaming
BEUC također tvrdi da Shein koristi taktiku poznatu kao confirm shaming – oblik psihološkog pritiska koji kod korisnika izaziva osjećaj krivnje ako odluče ne kupiti određeni proizvod.
Shein je odbacio ove optužbe, ustvrdivši da BEUC nije bio voljan sastati se s predstavnicima tvrtke da bi razgovarali o tim problemima. 'Ova nespremnost za suradnju krajnje je razočaravajuća, osobito u kontekstu sve veće popularnosti Sheina među europskim potrošačima', poručili su iz tvrtke.
Kao dio svoje žalbe, organizacije za zaštitu potrošača traže da Europska unija prisili Shein na objavu stvarnih podataka koji stoje iza njihovih tvrdnji – primjerice o 'niskim zalihama' ili vremenskim ograničenjima akcijskih ponuda.
Štetna praksa za društvo u cjelini
BEUC optužuje Shein za nepoštenu trgovačku praksu koja, kako navode, ima štetne posljedice za potrošače i društvo u cjelini. Tvrtka navodno potiče stvaranje ormara prepunih odjeće koja se rijetko nosi, a istovremeno koristi metode proizvodnje koje mogu uključivati kemikalije štetne za okoliš.
Također su optužili Shein za promicanje potrošačkih navika koje pogoršavaju ekološke i društvene probleme. U podnesku se navodi:
'S jedne strane Shein promiče pretjeranu potrošnju, što vodi do financijskih gubitaka za potrošače. S druge strane potiče prekomjernu kupovinu odjeće koja često sadrži štetne kemikalije, čime potkopava napore potrošača usmjerene održivom i zelenom načinu života. U konačnici, te prakse pogoršavaju ekološke i društvene probleme koje stvara industrija brze mode.'
Ako Shein ne može pružiti konkretne dokaze koji podupiru njihove tvrdnje o niskim zalihama i vremenski ograničenim akcijama, BEUC smatra da mu se mora zabraniti korištenje takvih poruka na tržištu Europske unije.
Nesigurni proizvodi na europskom tržištu
U žalbi se izražava i zabrinutost zbog kruženja nesigurnih proizvoda na europskom tržištu, za koje postoji sumnja da ne ispunjavaju standarde EU-a za tekstilne materijale i modne dodatke.
Ova pritužba dolazi četiri mjeseca nakon što su Europska komisija i mreža tijela za zaštitu potrošača u Uniji, poznata kao Consumer Protection Cooperation Network (CPC), pokrenule službenu istragu o Sheinovu usklađivanju sa zakonima o zaštiti potrošača u EU-u.
Prošlog tjedna Europska mreža za zaštitu potrošača i CPC obavijestili su Shein da je prekršio niz zakona EU-a, uključujući korištenje lažnih popusta, prodaju pod pritiskom i obmanjujuće oznake proizvoda koje sugeriraju dodatne pogodnosti, a one su zapravo zakonom obvezne.
Ujedno su pozvali Shein da hitno uskladi svoje poslovanje s europskim zakonodavstvom, uz upozorenje da bi, u suprotnom, mogao biti suočen s ozbiljnim financijskim kaznama.
Mračni obrasci ponašanja
BEUC je naglasio da je njihova žalba komplementarna postojećoj istrazi EU-a te uključuje dodatne dokaze o korištenju mračnih obrazaca ponašanja, temeljenih na opsežnim istraživanjima među organizacijama potrošača diljem Europe.
S druge strane, Shein je izjavio: 'Bilo bi u najboljem interesu potrošača da je BEUC prihvatio naš poziv na sastanak kako bismo mogli transparentno objasniti svoje operacije i otvoreno razgovarati o svim problemima koje su uočili. Nažalost, BEUC je dosad odbio svaki od naših brojnih zahtjeva za sastanak u posljednjih nekoliko godina.'
Tvrtka je dodala da već konstruktivno surađuje s nacionalnim tijelima za zaštitu potrošača i Europskom komisijom kako bi dokazala svoju predanost usklađivanju s europskim zakonodavstvom.