DOBITNICI I GUBITNICI

Najveći trgovci u 2015. redom u plusu, ali Todorić i dalje nedodirljiv

17.05.2016 u 15:09

Bionic
Reading

Dok su u 2014. najveći domaći trgovački lanci uglavnom stagnirali, lani je deset najvećih igrača u maloprodaji zabilježilo rast prihoda od četiri posto. Deset najvećih lani je uhvatilo više od 35 milijardi kuna prometa, gotovo milijardu i pol kuna više nego godinu ranije

Po više od deset posto na razini godine rasli su Konzum, Plodine, Spar, Studenac i KTC.

Konzum, trgovački lanac iz sastava koncerna Agrokor Ivice Todorića, lani je ostvario prihode od gotovo 15 milijardi kuna, tj. rastao je 11 posto. Promet od 15 milijardi kuna u 2015. godini znači da Konzum samostalno drži četvrtinu čitave maloprodaje u Hrvatskoj koja je lani natukla 58 milijardi prometa. Snažan rast prihoda u prošloj godini posljedica je nešto bolje osobne potrošnje i povratka optimizma potrošača, ali i pripajanja Mercatorovih trgovina matičnom Konzumu.

Prihod Konzuma veći je od kombiniranih prihoda Plodina, Lidla, Kauflanda, Spara i Tommy-a. Todorićeva maloprodajna perjanica lani je ostvarila dobit prije oporezivanja od 295 milijuna kuna što je porast od 75 posto. Po godišnjoj stopi od 13 posto lani su rasle Plodine i Lidl, koji su i godinu ranije držali drugo i treće mjesto u ukupnom poretku.

Plodine stabilno rastu

Plodine u vlasništvu Mile Ćurkovića približile su se godišnjem prometu od četiri milijarde kuna. Podsjećamo, da su Plodine u ranijim godinama uložile preko dvije milijarde kuna u obranu druge tržište pozicije.

Treće i četvrto mjesto zauzimaju Lidl i Kaufland, diskonteri koji pripadaju Schwartz grupi. Zajedno, u Hrvatskoj su lani ostvarili skoro sedam milijardi kuna prihoda. Pritom je Lidl profitabilniji s bruto dobiti od 185 milijuna kuna, dok je Kauflandu prije poreza ostalo sedam milijuna kuna.

Najveću stopu rasta dohvatio je Spar s prometom od dvije milijarde kuna. Spar je snažno rastao i 2014. zahvaljujući preuzimanju trgovina Dione, no i dalje posluju s minusom. U 2015. izgubili su 121 milijun kuna. Nakon slabe 2014., oporavio se i Metro. Njegovi su prihodi porasli 1,6 posto na 1,8 milijardi kuna, no dobiti i dalje nema na vidiku – izgubili su gotovo 30 milijuna kuna.

KTC se ugurao u top deset

S druge strane, Tommy, u vlasništvu splitskog poduzetnika Tomislava Mamića, zaradio je 107 milijuna kuna ili 65 posto više nego godinu ranije dok mu je prihod porastao 9,3 posto, na 2,2 milijarde kuna. I drugi veliki splitski igrač – Studenac ostvario je zapažen rezultat: prihodi su rasli 12 posto, na 1,4 milijardi kune, dok je dobit podebljana za četvrtinu te je iznosila 74 milijuna kuna.

Od preostale strane konkurencije vrijedi spomenuti Billu, koja se smjestila osmo mjesto liste najuspješnijih s 1,68 milijardi kuna prometa, ali i 83 milijuna kuna gubitka. Loši trendovi iz 2014. nastavili su se dakle i lani, zbog čega ne čudi da kruže priče da Billa traži kupca i odlazi iz Hrvatske.

Nakon što je Konzum povukao Mercator u svoj sustav, na zadnje, 10. mjesto deset najvećih uskočio je križevački KTC koji je i sam preuzeo nekoliko Mercatorovih lokala. KTC, koji se počeo širiti i na ugostiteljstvo, benzinske postaje i poljoprivredu lani je ostvario 1,2 milijarde kuna prihoda (deset posto rasta) i dobit od 35 milijuna kuna.