U fokusu javnosti

'Ja sam agregator': Antonijo i Dinko objašnjavaju poslovni model firme za dostavljače

14.09.2023 u 09:05

Bionic
Reading

Njihova tvrtka zapošljava 50-tak vozača koji putem Wolt platforme dostavljaju različite narudžbe. Unatoč tome što se zbog izoliranih slučajeva pojam 'agregator' često smatra negativnim, njihova firma je dokaz da je moguće biti uspješan i odgovoran poslodavac prema radnicima

Zagrepčani Antonijo Maslać i Dinko Vuković vlasnici su tvrtke Tri Ruže. Prvi ima 28 godina, drugi 30, i svakodnevno vode brigu o 50-tak zaposlenika. Njihov se poslovni dan pritom ne razlikuje previše od habitusa drugih poduzetnika.

Dođu na posao te planski i po rasporedu obavljaju potrebne radnje kako bi tvrtka funkcionirala. Većina radnog dana odlazi im na rješavanje 'zahtjeva' koje imaju trenutni djelatnici, praćenje radnih sati, komunikaciju s platformama te marketinške aktivnosti. Sve redom uobičajeni poslovni procesi. No, zbog vrste posla, Maslaća i Vukovića veže još jedan termin koji posljednjih mjeseci, zbog neodgovornih i neetičkih postupaka određenih domaćih 'poduzetnika', nažalost, ne uživa pretjeranu popularnost u javnosti. Oni, naime, vode agregator tvrtku.

Njihova firma zapošljava vozače koji putem Wolt-a dostavljaju različite narudžbe za korisnike ove digitalne platforme. U spomenutom scenariju, Tri Ruže omogućuju zainteresiranim vozačima da obavljaju poslove dostave za narudžbe korisnika preko digitalne platforme Wolt. Drugim riječima, tvrtka partner, u ovom slučaju “agregator” zapošljava i odgovorna je za dostavljače, doprinose i osiguranja te omogućuje vozačima da voze kada žele i na taj način zarađuju koliko žele. Vozači pritom mogu birati hoće li dostave narudžbi s Wolt platforme raditi putem vlastitog obrta ili putem tvrtke posrednika, no procjene na domaćem tržištu rada pokazuju da se više od 80 posto platformskog rada odvija preko agregatora, što pokazuje da je daleko najpopularniji izbor zaposlenja. Ovo je već godinama ustaljena praksa i u drugim zemljama Europske unije, a mi smo prva država sa zakonskom regulacijom agregatora i platformskog rada.

'Partner vozači putem agregatora imaju puno veću slobodu u poslu. Nisu opterećeni naknadama, niti “uredskim' poslovima i raznim obavezama prema državi, a imaju svu potrebnu sigurnost i podršku, što im je izuzetno bitno kako bi se mogli koncentrirati na dostave. Uostalom, vozač je na platformu došao da vozi kada želi i koliko želi, a ne da brine o naknadama i administraciji te se u potpunosti mogu koncentrirati na dostave, odnosno zaradu', ističe Maslać.

No, dio partner tvrtki se, nažalost, pokazao lošim poslodavcem zbog loših uvjeta rada, neodgovornog ponašanja i neisplate plaće radnicima, čime su bacili veliku mrlju na sve druge igrače na tržištu. Tako je i nastala snažna stigma oko riječi 'agregator'. Vuković i Maslać su toga itekako svjesni.

'Negativna konotacija 'agregatora' je nažalost nastala zbog nekih firmi koje su maksimalno iskorištavale rad dostavljača, do te mjere da ljudi nisu bili ni plaćeni za svoj rad. Nažalost, kao i u svakom poslu, svugdje ima loših stvari i loših ljudi. Mi otpočetka držimo nivo koji smo si samostalno zadali i stvarno pokušavamo opstati u ovom poslu i biti maksimalno korektni i profesionalni', istaknuo nam je Vuković.

Kako bi što bolje razumjeli prirodu njihova posla, te ujedno demistificirali termin 'agregator', pogledali smo iza zavjese i saznali kako funkcionira glavna spona između dostavljača, digitalne platforme i korisnika platformi, odnosno kupaca.

Njihova je priča krenula 2019. godine, kada je rad putem dostavljačkih platformi bio praktički u začetku.

'Viđali smo dostavljače po zagrebačkim ulicama s prepoznatljivim dostavljačkim torbama te nas je zanimalo na koji način funkcioniraju dostave za narudžbe putem online platformi. Malo smo se raspitivali i istraživali te smo moj partner i ja odlučili osnovati agregator tvrtku', navodi Maslać koji se prije toga pretežito bavio ugostiteljskim poslom.

Uslijedilo je otvaranje firme, a proces je, ističu, jednak kao i kod osnivanja bilo koje druge tvrtke, bitno je jedino navesti pravilnu djelatnost kako bi se mogla sklopiti suradnja s nekom od digitalnih platformi. To je oznaka 4619, odnosno klasifikacija pod imenom „Posredovanje u trgovini raznovrsnim proizvodima“. Oni su kao svoju partner platformu odabrali Wolt i omogućili trojici vozača, koji su zapravo bili njihovi poznanici iz kvarta, da se bave poslom dostava.

'Moram naglasiti da od početka imamo odličnu poslovnu suradnju s Wolt-om. Wolt nam daje apsolutnu podršku u rješavanju bilo kakvih pitanja ili situacija vezanih uz naše vozače, savjetuje nas i njih te maksimalno podržava. Također, kao što sam i rekao, vozačima je iznimno bitno da smo mi kao poslodavac preuzeli brigu o svim administrativnim pitanjima, da su uvjeti rada jasni i jednaki za sve, te da se oni mogu koncentrirati na dostave u terminima koji im odgovaraju i koliko vremenski žele', ističe Vuković i ponovno ističe benefite za dostavljače koji rade putem agregatora.

Poslovni model tvrtke pritom se bazira na broju zaposlenih dostavljača. Pojednostavljeno, veći broj dostavljača znači i veći profit tvrtke, s obzirom na to da je jedini prihod firme naknada koje je dogovorena s dostavljačem kao naknada za uslugu zakonske provedbe odredbi reguliranih Zakonom o radu.

Kroz godine, malo po malo, širila se njihova mreža dostavljača te su u jednom trenutku došli do brojke od stotinjak zaposlenih. Trenutno broje 50-tak vozača, a navode da iza gubitka radnika ponajviše stoje izmjene Zakona o radu koje na snagu stupaju 1. siječnja 2024. godine.

Kako su im objasnili njihovi radnici, nove izmjene su donijele puno dobroga vozačima u vidu pravne sigurnosti, ali su kod dijela izazvale i nezadovoljstvo jer su im ograničile fleksibilnost rada. Naime, one propisuju da dostavljač mora biti prijavljen na broj sati koje odradi, do maksimalnih 40 sati tjedno, te da s tvrtkom posrednikom mora sklopiti ugovor o radu koji uključuje pitanja godišnjih odmora i bolovanja, plaćanja doprinosa te drugih prava i obveza. Time, prema mišljenju dostavljača, nestaje jedna od najvećih prednosti poslova dostave putem digitalne platforme - fleksibilnost. Do sada je pojedinac mogao birati kada će i koliko raditi, što je idealna opcija za osobe koje žele dodatno povećati osobni budžet uz stalni posao, ali i za ljude koji posao odaberu kao karijeru.

Od sada, naime, s ograničenim fundusom od 40 sati ne smiju sami krojiti količinu i raspored radnog vremena, što im uvelike utječe na mogućnost zarade. Pojedini vozači, ističu vlasnici tvrtke Tri Ruže, odustaju stoga od sigurnog zaposlenja kod agregatora zbog straha da neće više moći zarađivati jednaki novac kao i prije.

'Sve više domaćih djelatnika odustat će od ovog vida posla i potpuno je realno očekivati kako ćemo ovisiti o stranim djelatnicima', objasnio je Maslać, istaknuvši kako su stalno u potrazi za novim vozačima koje, u pravilu, pronalaze putem oglasa za radna mjesta, ali i na osnovu usmenih preporuka od sadašnjih i bivših djelatnika te u suradnji s agencijama specijaliziranim za dovođenje radnika iz trećih zemalja.

Većinu njihovih zaposlenika čine domaći radnici dok od stranih zaposlenika trenutno imaju samo djelatnike iz Indije. Da bi doveli samo jednog stranog radnika moraju uložiti u naknade za izdavanje radnih i boravišnih dozvola, zatim moraju platiti agencijsku naknada, potom i naknadu za smještaj, jer po dolasku stranih djelatnika postoji određeni proces prilagodbe tako da su i moralno dužni osigurati im osnovne uvjete za život, odnosno smještaj, hranu i higijenu. No, odnosi prema svima i uvjeti rada za sve su zaposlenike jednaki, a oni kao poslodavac imaju brojne obaveze.

Dok 'naši' vozači obavljaju dostave mi brinemo za sve tehničke i operativne poslove. Postoje troškovi obrade svakog vozača prije same aktivacije, trošak zaštite na radu, osiguranja te brojne druge obaveze koje su na nama. Kao poslodavac, odnosno agregator, brinemo o svim tim troškovima i naknadama, tako da se vozač može u potpunosti koncentrirati na vožnju i vlastitu zaradu.

Ima tu i drugih okolnosti na koje pazimo umjesto naših zaposlenika, primjerice, posjeduje li vozač vlastito vozilo ili ne te da li raspolaže s određenom svotom novaca u vidu pologa koji je potreban za gotovinske transakcije prilikom predaje narudžbe. Brinemo i o njihovoj sigurnosti - svaki partner dostavljač je osiguran jer Wolt na razini svih zemalja plaća osiguranje partner dostavljačima i u Hrvatskoj ga redovno koriste ako za time postoji potreba.

Ipak, sve više pokazatelja upućuje da je industrija dostave bitan faktor u daljnjem razvoju društva. Navika dostave hrane već se debelo udomaćila među potrošačima, a sve više njih istražuje e-grocery, odnosno mogućnost dostave namirnica na kućni prag. Partneri vozači su pritom ključan kotačić u tom procesu, jedan bez kojega isti ne može funkcionirati. Wolt Hrvatska je stoga u proteklih pola godine kontinuirano unaprjeđivao uvjete rada za partnere dostavljače koji rade preko platforme Wolt, što je većina njih prepoznala i pohvalila putem internih anketa koje Wolt kontinuirano provodi.

Povećanje cijene dostave, obračunavanje kilometara dostave prema stvarnom učinku i mogućnost prihvaćanja ili odbijanja narudžbe na temelju unaprijed prikazane procijenjene cijene, samo su neke od inicijativa koje su partnerima dostavljačima pružile veću kontrolu i fleksibilnost u radu.

Nadalje, u danima praznika pojačano je stimuliran rad partnera dostavljača, a uvedene su i dodatne naknade za čekanje isporuke narudžbe duže od 10 minuta, kao i za narudžbe teže od 10 kilograma.

Potencijal ove industrije prepoznaju i Maslać te Vuković te ističu da se i dalje planiraju baviti ovim poslom, širiti svoju mrežu vozača te produbiti suradnju s Woltom koji im se do sada pokazao kao najprofesionalniji partner.

‘Inspekcija kod nas nije utvrdila ni jedan propust prilikom zapošljavanja stranih radnika’

Rad sa stranim državljanima iz zemalja trećeg svijeta često sa sobom vuče i određene nezakonitosti, što su pokazali i podaci Državnog inspektorata koje je objavio Večernji list. Državni inspektori su u prvih šest mjeseci ove godine obavili gotovo 4.000 nadzora i u njima su utvrdili da je kod poslodavaca radilo 250 državljana trećih zemalja koji su radili protivno Zakonu o strancima kojim je utvrđena obveza ishođenja dozvole za boravak i rad ili potvrde o prijavi rada. Najveći broj nezakonitosti utvrđen je u djelatnostima pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane, građevinarstvu, trgovini i ostalim uslužnim djelatnostima.

Brojnim stranim radnicima iz zemalja trećeg svijeta jedno od prvih zaposlenja u novoj zemlji jest i posao dostave putem digitalne platforme, odnosno rad putem agregatora. No, iz tvrtke Tri Ruže navode kako oni poštuju sve zakonske obveze te da im prilikom sve češćih inspekcijskih nadzora nije utvrđen niti jedan propust.

“Pozdravljamo redovite inspekcije Državnog inspektorata jer smatramo da je potrebno uvesti više reda kod zapošljavanja stranih radnika. Kod nas se provođenje zakonskih obveza smatra redovitim i normalnim postupkom prilikom zapošljavanja, tako da nemamo nikakvih problema s pravilima ili zakonom. Brinemo za naše zaposlenike, što strane, tako i domaće, te poštujemo njihova prava. To nam je, uostalom, bitno i zbog naših klijenata i partnera koji od nas zahtijevaju da se držimo pravila”, naveli su vlasnici tvrtke Antonijo Maslać i Dinko Vuković.