nova renesansa

Italija: Kako je 'problematično dijete Europe' postalo gospodarska sila

21.06.2023 u 21:54

Bionic
Reading

Italija se desetljećima može hvaliti svojim izvoznim adutima poput kave, namještaja i odjeće. Nakon godina koprcanja u dugovima i birokratske paralize tamošnjeg društva, talijanski proizvodi doživljavaju renesansu. 'Problematično dijete' Europe doživljava gospodarski procvat, no on bi mogao biti kratkotrajan

Druga najveća industrijska sila u Europi - Italija - u posljednje dvije godine imala je veći gospodarski rast od svih ostalih europskih zemalja – 6,7 posto u 2021. i 3,7 posto u 2022. Jednim dijelom za to je zaslužan europski program obnove, čiji je ona najveći korisnik s ukupno 191,5 milijardi.

S druge strane treba uzeti u obzir to da Italija već gotovo 20 godina nije bilježila gospodarski rast, a u pandemijskoj 2020. gospodarstvo joj je doživjelo oštar pad od oko devet posto. Najnovije brojke su pak sušta suprotnost. Izvoz je 2022. porastao za 20 posto, na 625 milijardi eura. Prema podacima statističkog ureda Istat, glavno izvozno tržište joj je Njemačka, u koju je otišlo 12,4 posto izvoza ukupne vrijednosti 77,5 milijardi eura, dok je na drugom mjestu SAD s 10,4 posto izvoza.

Što se pak tiče prehrambenog sektora, tu bi SAD uskoro mogao istisnuti Njemačku kao najvažnije tržište talijanskih proizvoda. Talijanski izvoz hrane porastao je 18,5 posto prošle godine, na 48,9 milijardi eura, od čega 6,4 milijarde otpadaju na SAD.

Jedan od predvodnika tog uspjeha na američkom tržištu je i proizvođač kave Illy. Obiteljska je to tvrtka koja je upravo uložila 120 milijuna eura u svoje pogone u Trstu kako bi udvostručila prodaju do 2025. Prošle godine Amerikanci su kupili gotovo 30 posto više njihove kave nego godinu ranije, a sada se na njihovu tržištu proda šestina ukupne robe ove tvrtke.

Kako kažu iz Illyja za Wirtschaftswoche, SAD je ključno tržište za opću ekspanziju jer očigledno postoji velik broj 'iskusnih' potrošača kave koji vole espresso.

  • +6
Talijanski izvozni aduti Izvor: Profimedia / Autor: Mercante Elegance Collection / Alamy / Profimedia

No i druge talijanske prehrambene tvrtke pokazuju svoje ambicije rasta izvan Europe. Proizvođač alkoholnih pića Campari planira otvoriti elegantne aperitiv-barove u najvećim svjetskim gradovima. Proizvođači vina i pjenušaca, proizvođači tjestenine kao što su Barilla i De Cecco, konditorska grupa Ferrero (Nutella) i prehrambeni lanac Eataly također su jaki izvoznici.

U sektoru namještaja SAD je već zamijenio Njemačku kao najvažnije inozemno talijansko tržište. Izvoz namještaja i rasvjete u SAD porastao je 25 posto, na 1,9 milijardi eura, u 2022. godini, pokazuje istraživanje banke Intesa Sanpaolo.

Modne tvrtke kao što su Armani, Prada, Gucci ili Brunello Cucinelli te proizvođač cipela Tod's, koji je u 2022. povećao prodaju u SAD-u za 31,4 posto, rastu velikom brzinom na sjevernoameričkom tržištu - baš kao i luksuzne jahte proizvođača Sanlorenzo i Azimut Benetti ili Ferretti (Riva, Wally, CRN, Pershing itd.). A farmaceutska industrija je u 2022. izvezla robe u vrijednosti od 47,6 milijardi eura, što je čini najuspješnijom u Europi.

  • +13
Gucci Cruise 2024. Izvor: Profimedia / Autor: Heon-Kyun JEON / AFP / Profimedia

S druge strane nekad moćna automobilska industrija ove zemlje zasigurno je imala i boljih dana. No nije sve tako crno – kao primjerice jarkocrveni zid koji se proteže kilometar kod Bergama na autocesti do Milana. Iza zida koji potpisuje svjetski poznat francuski arhitekt Jean Nouvel skriva se sjedište najvećeg proizvođača kočnica na svijetu – Bremba – ali i njihov inovacijski i istraživački centar Kilometro Rosso, u kojem 70 tvrtki iz raznih industrija radi na inovativnim rješenjima.

Glavna izvozna tržišta ove tvrtke su SAD, Njemačka i Kina, a upravo su najavili ulaganje od 500 milijuna eura u Meksiku, Poljskoj i Kini. Kupci tvrtke su Tesla, svi njemački, ali i kineski i američki automobilski proizvođači.