GATIK SHIP MANAGEMENT

Indijci niotkuda postali najveći svjetski brodovlasnik: Prste u tome ima i Rusija

12.05.2023 u 18:44

Bionic
Reading

Iz zapuštenog trgovačkog centra Neptune Magnet u Mumbaiju, naizgled niotkud, niknuo je u proteklih 18 mjeseci div međunarodnog prijevoza nafte – Gatik Ship Management. Dosad nepoznata indijska brodarska tvrtka s dva tankera došla je do njih gotovo 60. Otkako je Rusija krajem veljače prošle godine izvršila invaziju na Ukrajinu, tvrtka je kupila više naftnih tankera nego itko drugi, uzdignuvši se od nepoznate indijske brodarske tvrtke do pozicije jednog od najvećih svjetskih vlasnika brodova

Gatik Ship Management posjedovao je 2021. samo dva tankera za prijevoz kemikalija. Do travnja je kupio flotu od 58 brodova ukupne vrijednosti procijenjene na 1,6 milijardi dolara, prema brodarskim stručnjacima VesselsValue. Ipak, podrijetlo i vlasništvo tvrtke ostaju obavijeni velom tajnosti, a ni korporativna evidencija nije previše jasna. Grupa je doregistrirana kao izvoznik u Indiji 31. ožujka ove godine, ali nema podataka o tome u službenom indijskom korporativnom registru.

Važan trag jest to da Gatik dijeli adresu u turobnom trgovačkom centru s tvrtkom Buena Vista Shipping, registriranom u Mumbaiju, o kojoj se također ne zna puno. Ta je tvrtka prije dvije godine prijavila imovinu vrijednu tek nešto više od 100.000 dolara. Tko doista posjeduje Buena Vista Shipping i tko je financirao brzo širenje Gatikove flote, postala su goruća pitanja na naftnom tržištu.

No analitičari i trgovci robom sumnjaju na povezanost s ruskim naftnim divom Rosneftom. Gatikova novostečena flota uglavnom se koristila za transport nafte iz Rusije, uglavnom u luke u Indiji, kako pokazuju podaci nakon praćenja tankera.

Oni koje je Financial Times dobio od analitičke tvrtke Kpler pokazuju da je indijska grupa isporučila najmanje 83 milijuna barela ruske sirove nafte i naftnih proizvoda – dovoljno da zadovolji ukupnu britansku potražnju za njome za više od dva mjeseca. Više od polovice toga došlo je od Rosnefta. Vjeruje se da su ukupne brojke i veće od onih u Kplerovom skupu podataka.

'Bilo je neizbježno nakon zapadnih sankcija da će ruske naftne kompanije htjeti ući u brodarstvo i osigurati prijevozne kapacitete. Mislim da je Gatik krajnji primjer toga', rekao je Viktor Katona, voditelj analize sirove nafte u Kpleru. 'Tvrtka u zemlji koja se smatra prijateljski nastrojenom prema ruskoj državi pojavljuje se niotkuda, kupuje ogromnu količinu tankera u manje od godinu dana i gotovo isključivo servisira ruske tokove', naveo je Katona.

Što se sve događalo u sjeni?

Zapadne sankcije na izvoz ruske nafte bile su odgovor na sveobuhvatnu invaziju Vladimira Putina na Ukrajinu u veljači 2022. te su potpuno preoblikovale globalna tržišta nafte. Rosneft, naftni prvak pod kontrolom Kremlja i najveći ruski proizvođač, bio je u središtu toga, a sve pod upravljačkom palicom izvršnog direktora Igora Sečina, bliskog Putinova saveznika koji nosi nadimak Darth Vader.

Posljednje sankcije koje je EU uveo odnosile su se na ograničenje cijene koju moraju primjenjivati europske kompanije u trgovanju ruskom naftom. Trgovci robama Trafigura i Vitol, najveći Rosneftovi klijenti, prekinuli su ugovore prošle godine. Sve to događalo se dok je Indija ignorirala cjenovno ograničenje koje je dogovorila skupina G7, odlučivši povećati uvoz ruske nafte.

No to je tek vrh sante leda i pozadina priče o tome kako je nastao Gatik. Podaci VesselsValuea pokazuju da je kompanija nabavila barem 56 brodova od ožujka 2022. godine, uključujući 13 plovila samo u prosincu, kad je počeo embargo EU-a na rusku naftu. Analitičarka VesselsValuea Rebecca Galanopuolos navela je da je time Gatik postao jedna od najvećih brodarskih kompanija na svijetu po veličini flote.

'Ilustracije radi, trenutno je u funkciji gotovo 14.000 tankera, a većina brodarskih kompanija posjeduje ih manje od 10. Samo 20 kompanija u svijetu, uključujući Gatik, posjeduje 50 ili više brodova', rekla je Galanopuolos.

Nafta Izvor: EPA / Autor: ALI HAIDER

Rusija zadovoljava trećinu indijske potrošnje nafte

Mnogo toga odvijalo se u sjeni. Još krajem ožujka najmanje 35 Gatikovih brodova imalo je zapadno osiguranje, što je bio uvjet skupine G7 za prijevoz ruske nafte. Gatik, što znači 'brzina' na sanskrtu, imao je ključnu ulogu u jednoj od najznačajnijih promjena u tokovima nafte u desetljećima. Prije ukrajinskog rata Rusija je dostavljala Indiji manje od jedan posto sirove nafte, a sada zadovoljava oko 30 posto njezine potrošnje, prema službenim podacima.

Indija nije javno osudila Rusiju zbog invazije, a zauzvrat je imala koristi od milijuna barela ruske nafte, često prodanih s većim popustom nego drugim kupcima. Tijekom prvog tromjesečja 2023., nafta koju je kupila Indija koštala je 48,03 dolara po barelu prije otpreme – 10 dolara manje od prosjeka koji su plaćale druge zemlje, prema istraživanju Kijevske škole ekonomije temeljenom na podacima o prodaji nafte u Rusiji.

Ulaskom u rat, Rosneftu je nedostajala značajna vlastita flota, a oslanjali su se na kupce za transport nafte. Nakratko je tvrtka pokušala izgraditi tankere 2014. s ruskim proizvođačem Zvezda, ali je projekt slabo napredovao, djelomično zato što Rosneft nikada nije vjerovao da bi Zapad zaista riskirao poremetiti globalne tokove nafte blokiranjem ruskog pristupa brodovima, rekla je za FT osoba bliska Rosneftu.

No sankcije i ograničenja znače da Rosneft i drugi ruski proizvođači ne samo da trebaju pronaći nove kupce, već i brodove za transport nafte.