nova klasifikacija

Idući tjedan na kućanske aparate stižu nove oznake za energetsku učinkovitost, istražili smo što kupci zapravo imaju od toga

  • Autor: Nikola Sučec
  • Zadnja izmjena 24.02.2021 20:20
  • Objavljeno 24.02.2021 u 20:20
Kućanski aparati - ilustracija

Kućanski aparati - ilustracija

Izvor: Profimedia / Autor: Maksym Yemelyanov / Alamy / Alamy / Profimedia

Od idućeg ponedjeljka 1. ožujka na kućanske aparate diljem EU-a stižu nove oznake za energetsku efikasnost. Većina kućanskih aparata u trgovinama dosad je imala oznaku A, podijeljenu na niz podoznaka od A+ do A+++, zbog čega su na razini EU-a zaključili da postojeći sustav više nije transparentan te da je potrebno novo rješenje

Prema novom modelu, nazvanom Label 2020, gotovo svi uređaji koji su danas u razredu A od idućeg ponedjeljka sele se u razrede B ili C dok će u A ostati samo oni energetski najučinkovitiji. Obaveza stavljanja nove naljepnice odnosi se na pet najprodavanijih kategorija: hladnjake i zamrzivače, perilice rublja i kombinirane perilice - sušilice, perilice posuđa, televizore te izvore svjetlosti.

'Trenutno korišteni sustav označavanja energetskih razreda od A +++ do G postao je manje učinkovit. Razredi koji uključuju mnoge oznake '+' više nisu transparentni te je većina proizvoda svrstana u najučinkovitija tri razreda. Time je kupcima teško razlikovati najučinkovitije proizvode, a proizvođači su manje skloni razvoju novih energetski učinkovitih proizvoda', pravdaju se u EU.

Nova oznaka energetske efikasnosti

Nova oznaka energetske efikasnosti

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Screenshot

Novina prilikom označivanja bit će QR-kodovi povezani s novom bazom podataka na razini EU-a. Baza podataka pruža dodatne informacije o proizvodima za sve označene proizvode, kako potrošačima, tako i trgovcima, te služi za nadzor tržišta.

Teško se ne zapitati što doista kupac ima od svega toga.

Biljana Borzan, SDP-ova europarlamentarka poznata po borbi za prava potrošača, kaže nam kako su dosadašnje oznake samo zbunjivale kupce jer praktički nije bilo uređaja koji nije bio u kategoriji A - razlika je bila jedino u broju pluseva uz oznaku A.

Biljana Borzan kaže nam da su dosadašnje oznake samo zbunjivale kupce

Biljana Borzan kaže nam da su dosadašnje oznake samo zbunjivale kupce

Izvor: Pixsell / Autor: Davor Javorovic/PIXSELL

'To je bila vrlo lukava praksa proizvođača jer je kupac mislio da kupnjom proizvoda označenog slovom A dobiva najbolje za svoj novac dok je realno proizvod koji kupuje nekoliko kategorija niže', pojašnjava nam Borzan i dodaje:

'Sada više neće biti zbunjenosti niti će moći biti poplave oznaka A, a kupac će znati što dobiva. Cilj je da se ove oznake primjenjuju na svim kućanskim proizvodima, a ne na samo pet najprodavanijih kategorija koje dobivaju nove oznake od 1. ožujka.'

Vrlo konkretno, kaže Borzan, prosječno kućanstvo godišnje će uštedjeti do 500 eura na potrošnji struje kada se nova direktiva, koja ima okolišnu, financijsku i potrošačku dimenziju, počne primjenjivati.

Slobodan Školnik, predsjednik uprave Emmezete

Slobodan Školnik, predsjednik uprave Emmezete

Izvor: Pixsell / Autor: Marko Prpic

Što nova tablica efikasnosti znači za trgovce, upitali smo Slobodana Školnika, predsjednika uprave Emmezete. On nam kaže kako promjene prilikom označavanja, grubo rečeno, znače da je jedna skala prevedena u drugu i to niti kupcima niti trgovcima neće puno značiti.

'Imamo malo problema jer ćemo morati promijeniti oznake, ali koncept je ostao isti - uređaji se klasificiraju po potrošnji električne energije. Ako je prije bila inflacija oznaka A, sad će biti inflacija oznaka B ili neke druge. Uvijek razmatramo, kako bi to neki rekli, je li ovo samo iživljavanje europske birokracije', odgovorio nam je Školnik upitan možemo li umjesto inflacije oznaka A očekivati istu pojavu promjenom sustava označivanja.

Odvjetnica Dijana Kladar

Odvjetnica Dijana Kladar

Izvor: Pixsell / Autor: Sanjin Strukic

Odvjetnica Dijana Kladar iz Udruge Potrošač pozdravlja uvođenje novog rangiranja kućanskih aparata jer će ubuduće kupovina biti puno transparentnija: 'Kupci se moći konkretnije znati kolika je potrošnja kojeg uređaja, uvode se novi simboli, primjerice moći ćete s naljepnice vidjeti koliko boca stane u koji hladnjak i slično, a uvodi se i QR-kod kojim ćete se moći spojiti na bazu podataka EU-a ako trebate više informacija o pojedinom proizvodu.'

'Ide se na to da se potrošača što manje zavarava oznakama koje su vrlo širokog značenja te on oznakom energetske učinkovitosti, kao i na deklaraciji, mora dobiti sve informacije. Nedostatak u Hrvatskoj je jedino to što dobar dio domaćih trgovaca na svojim internetskim stranicama još nema nikakve oznake energetske učinkovitosti, što nije dobro za kupce, a i trgovci riskiraju vrlo visoke kazne njihovim neisticanjem', rekla nam je Kladar.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!