UOČI PRIVATIZACIJE

HŽ Cargu prijete milijunski gubici zbog sudskih sporova

15.11.2013 u 07:21

Bionic
Reading

HŽ Cargo d.o.o. vodi najmanje 16 visokorizičnih sudskih sporova čija se vrijednost procijenjuje na desetke milijuna kuna. Kao tužitelj ili tuženi HŽ Cargo mogao bi te dugogodišnje procese izgubiti i natovariti si dodatan financijski teret u ionako teškom položaju u kojem se kompanija nalazi, pred privatizaciju rumunjskom GFR-u u kojem Vlada vidi budućeg vlasnika.

U dijelu dokumenta 'Program restrukturiranja HŽ Cargo d.o.o.' sastavljenog u toj kompaniji 31. svibnja 2012. godine, a koji je ekskluzivno dobio Tportal, nabrojano je 16 visokorizičnih sporova ukupne vrijednosti preko 1,12 milijardi kuna. U 11 tužbi HŽ Cargo je tužitelj ili stečajni vjerovnik, a u pet slučajeva pojavljuje se kao tuženi. Sudionici sporova su sva društva slijednici bivšeg HŽ d.o.o., pa svi zajedno snose rizik.

Daleko najveći spor je Niko Margić protiv HŽ Cargo gdje je 61 tisuća kuna tužbenog zahtjeva poraslo na 727 milijuna kuna! Da se stvarno toliko traži, piše u dokumentu HŽ Carga, zaključila je i sudska vještakinja. Čudan je i spor stanovitog Dragutina Marasa, koji je željeznicu tužio 1989. godine za neki dug u vrijednosti od 5,50 kuna, da bi s kamatama vrijednost tog maratonskog procesa narasla na nevjerojatnih 336.289.140,96 kuna!

Ivana Čubelić, glasnogovornica HŽ Carga, potvrdila nam je postojanje ove evidencije.

'Točna je tvrdnja da HŽ Cargo d.o.o. ima evidenciju visokorizičnih sudskih sporova u kojima je HŽ Cargo jedna od stranaka u postupku uz ostale pravne slijednike HŽ Hrvatskih željeznica d.o.o. Budući da HŽ Cargo d.o.o. nije samostalna stranka u postupcima, informaciju o sporovima ne možemo vam ustupiti bez prethodne suglasnosti drugih pravnih slijednika', odgovorila je.

Nenad Mrgan, predsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske, kaže da su ti sporovi zaostaci dosadašnjih loših uprava, koje su zapostavljale interese državnog poduzeća i niza pogrešnih odluka vodstva ove tvrtke. 'Sjećam se kada je vrijednosti jednog spora 1992. godine sa stotinjak tisuća kuna prerasla na 60 milijuna kuna, što je i isplaćeno toj tvrtki. Tako da me ni ovakvi primjeri na spisku ni malo ne čude', komentirao je Mrgan.

Sindikalac smatra i da su Rumunji iz GFR-a, koji ovih dana gledaju dokumentaciju, sigurno upoznati s ovom evidencijom i njome neugodno iznenađeni.

Prema financijskom izvještaju dostavljenom FINA-i, Hž Cargo je lani ostvario gubitak od 248,5 milijuna kuna. Ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić početkom studenog smijenio je kompletnu upravu HŽ Carga na čelu s Ivanom Leškovićem ustvrdivši da nisu ispunili njegove naredbe. Dio je otpuštanje viška od najmanje 1500 radnika. Direktorom je imenovao Danijela Krakića, koji nam je preko glasnogovornice Čubelić, poručio da još ne može odgovoriti na pitanje o planu i rokovima restrukturiranja tvrtke, otpuštanju viška radnika i trenutnim zaduženjima, jer će još koji tjedan analizirati situaciju obzirom da je tek nedavno preuzeo dužnost.

Ovo su visoko rizični sporovi u kojima je HŽ tužitelj ili tuženik:

1.HŽ Cargo, tužitelj, protiv Feroimpex d.o.o. – 34.831.130,40 kuna
2.HŽ Cargo, tužitelj, protiv Luke Rijeka – 3.090.789,40 kuna
3.HŽ Cargo, tužitelj, protiv Luke Rijeka – 6.038.400,45 kuna
4.HŽ Cargo, tužitelj, protiv Luke Rijeka – 1.022.032,50 kuna
5.HŽ Cargo, tužitelj, protiv Luke Rijeka – 8.999.156,56 kuna
6.HŽ Cargo, tužitelj, protiv Luke Rijeka – 4.912.414,04 kuna
7.Munja d.o.o., tužitelj, protiv HŽ Cargo – 3.909.061,00 kuna
8.OHL Zsa.s. iz Brna, Češka, tužitelj, protiv HŽ Cargo – 11.943.687,52 kuna
9.HŽ Cargo, tužitelj, protiv Feroimpex d.o.o. – 2.754.882,46 kuna
10.Niko Margić, tužitelj, protiv HŽ Cargo – 727.000.000,00 kuna (glavnica 61 tisuću kuna)
11.Dragutin Maras, tužitelj, protiv HŽ Cargo – 336.289.140,96 kuna (glavnica 5,50 kuna iz 1989. godine)
12.Jedinstvo d.d., tužitelj, protiv HŽ Cargo – 12.777.777,50 kuna
13.Pabo d.o.o., tužitelj, protiv HŽ Cargo – 2.041.192,66 kuna
14.HŽ Cargo kao stečajni vjerovnik, Credo banka d.d. u stečaju – 2.647.000,00 kuna
15.HŽ Cargo kao stečajni vjerovnik, Gruppo eurofer, Italija, postupak pred talijanskim sudom – 1.004.412,48 kuna
16.HŽ Cargo kao stečajni vjerovnik, IGM Tounj u stečaju – 1.908,687,61 kuna.