više razloga

Električni paradoks: Njemačka ulaže milijune, a punionice zjape prazne

25.04.2025 u 20:48

Bionic
Reading

Dok njemačka vlada ulaže milijarde u infrastrukturu za električna vozila, stvarni podaci s terena otkrivaju paradoksalnu situaciju – tisuće javnih punionica zjape prazne. Samo 17 posto njih istodobno je zauzeto, a četvrtina uopće nije korištena

Prema podacima Saveznog udruženja za energetiku i vodno gospodarstvo (BDEW), u drugoj polovici 2024. godine u prosjeku je istodobno bilo zauzeto svega 17 posto javno dostupnih punionica za električna vozila u Njemačkoj. Drugim riječima, više od četiri petine njih većinu vremena stoji neiskorišteno.

Još alarmantnije zvuče podaci analize tvrtke Elvah, specijalizirane za tržišne podatke, temeljene na stvarnim podacima o punjenju vozila. Prema toj analizi, čak 25 posto punionica uopće nije korišteno u promatranom razdoblju. Razlike među regijama samo naglašavaju neujednačenu potražnju – u nekim dijelovima zemlje prosječna istodobna iskorištenost iznosi tek tri posto. To znači da je za vozače električnih automobila 97 posto punionica slobodno u svakom trenutku, pišu njemački mediji.

Potez tržišnog lidera: EnBW usporava širenje

Najveći pružatelj usluga punjenja u Njemačkoj, energetski koncern EnBW sa sjedištem u Karlsruheu, već je reagirao na ovu neravnotežu. Tvrtka je krajem ožujka smanjila svoj planirani cilj broja punionica do 2030. godine – s prvotno najavljenih 30.000 na 20.000. Prema riječima člana uprave Dirka Güsewella, ne postoji akutni manjak u infrastrukturi, već se mreža razvija brže nego sama e-mobilnost.

Iz EnBW-a poručuju da ova korekcija nije znak odustajanja, već rezultat realnog praćenja tržišnih trendova. 'Očekujemo da se planovi neće dugoročno mijenjati, već se samo vremenski pomiču', izjavio je direktor Georg Stamatelopoulos.

Broj punionica brzo raste, ali vozila ne prate taj tempo

Početkom veljače 2025. u Njemačkoj je bilo ukupno 161.686 punionica, što je rast od 21 posto u odnosu na prethodnu godinu. Od toga broja njih 36.278 odnosilo se na brze punionice, što čini najbrže rastući segment – njihov broj porastao je čak 39 posto u godinu dana. Savezna vlada pritom i dalje cilja na milijun punionica do 2030. godine, kao ključnu točku svoje strategije energetske tranzicije.

No postavlja se pitanje koliko je to opravdano u kontekstu trenutačne iskorištenosti. BDEW i stručnjaci upozoravaju da broj električnih vozila još uvijek ne prati rast infrastrukture, što vodi do nedovoljne iskoristivosti.

Zašto punionice zjape prazne?

Razloga za ovako nisku iskorištenost ima više. Prije svega, rast broja električnih automobila je spor, unatoč subvencijama i poticajima. Drugo, mnogi vlasnici vozila pune ih kod kuće, posebice u manjim gradovima i ruralnim područjima. Također, gustoća postojećih punionica, razina razvijenosti infrastrukture u pojedinim regijama te brzina punjenja mogu značajno utjecati na učestalost korištenja.

Prema BDEW-u, punionice koje se danas ne koriste ne treba odmah proglasiti suvišnima. Mnoge su izgrađene s projekcijom korištenja u sljedećih pet godina, kada se očekuje veći broj e-vozila na cestama.

Vrijeme je za promjenu fokusa: Manje betona, više kupaca

Predsjednica BDEW-a Kerstin Andreae ističe da Njemačkoj ne nedostaje infrastrukture, već jasnog poticaja potražnji. 'Kontinuirano niska istodobna iskorištenost vrlo jasno pokazuje da u Njemačkoj ponuda punionica trenutačno raste brže nego broj električnih automobila', poručila je iz Berlina.

Andreae i menadžeri EnBW-a stoga pozivaju na okretanje politike jačanju potražnje uvođenjem pristupačnijih modela e-vozila te zadržavanjem europskih emisijskih standarda i dugoročnih poticaja za kupnju.

'Za ciljani razvoj električne mobilnosti nije potrebna masovna subvencija infrastrukture, nego održivi poticaji za kupnju vozila', naglašava EnBW-ov menadžer Güsewell.