pRIHOD VS. ZARADA

Cappelli se hvali rekordnim prihodima, a koliko ćemo ustvari zaraditi?

07.09.2017 u 14:29

Bionic
Reading

Bliži se kraj turističke sezone, kada se zbrajaju dolasci i noćenja te procjenjuju financijski učinci. U medijima se može čuti da će Hrvatska ove godine od turizma zaraditi više od 10 milijardi eura

Kao i često do sada, brkaju se financijski pojmovi. Da ne bi bilo zabune, još jednom ćemo pojasniti termine prihoda i dobiti te odnosa između njih.   

Dobit (zarada, profit) je razlika između prihoda i rashoda. Ako je tvrtka uspješna, prihodi su veći od rashoda i stvara se dobit. No niti cijela dobit ne ostaje poduzetniku jer se i na nju plaća porez na dobit. Ako su pak rashodi tvrtke veći od njenih prihoda, tvrtka posluje s gubitkom. Dakle deset milijardi eura od turizma zapravo je prihod, a zarada je daleko manja.  

Tako se uvriježila i zabluda o basnoslovnim zaradama na rentanju apartmana. Pritom se pod zaradom obično podrazumijeva bruto prihod, a ne uzimaju se u obzir inicijalna investicija i troškovi poslovanja.

U stvarnosti, u većini slučajeva zarada je skromna, a povrat na uloženi kapital izuzetno dugačak. Kada je riječ o odnosu prihoda i zarade, svaki iznajmljivač treba računati na to da za plaćanje troškova održavanja, režija, poreza i sl. odlazi minimalno 30 posto prihoda, što znači da na 100 kuna prihoda vlasnik zaradi maksimalno 70 kuna.

  • +80
Ljeto na plažama diljem Hrvatske Izvor: Pixsell / Autor: Dusko Jaramaz

Kod hotelijerskih kuća razlika između prihoda i zarade je puno veća jer one imaju osjetno veće troškove, među kojima su najznačajnije stavke materijalni troškovi i troškovi osoblja.  

Tako je, primjerice, najveća hotelska kuća Valamar Riviera lani ostvarila poslovne prihode od 1,49 milijardi kuna, a nakon podmirivanja svih troškova ostalo joj je 342,3 milijuna kuna čiste dobiti.   

  • +20
Poslovanje hotelijera opterećeno je visokim troškovima Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Hotel Navis

 

U knjigovodstvenoj evidenciji postoji nekoliko osnovnih vrsta prihoda i rashoda. Svaka aktivna kompanija ostvaruje redovne ili tzv. poslovne prihode i rashode koji nastaju iz temeljne djelatnosti – u slučaju hotelijera to je pružanje usluga smještaja i ugostiteljskih usluga. Uz to, postoje financijski i izvanredni prihodi i rashodi.

Pod financijskim prihodima i rashodima podrazumijevamo prihode i troškove vezane uz financijske aktivnosti (kamate na primljene/dane zajmove; pozitivne/negativne tečajne razlike i sl.). Izvanredni prihodi obično se odnose na prihode od prodaje imovine, a rashodi na neplanirane jednokratne troškove u poslovanju.