GUMA GLAVU ČUVA

HAK objavio rezultate testova zimskih guma. Pročitajte u što valja uložiti novac, a što izbjeći

11.10.2018 u 17:19

Bionic
Reading

Hrvatski autoklub (HAK) i njegovi partneri uoči dolaska hladnijeg vremena testirali su zimske gume u dvije iznimno popularne dimenzije (175/65 R14 T i 205/55 R16)

HAK je objavio rezultate tradicionalnog testa zimskih guma u dvije najzanimljivije dimenzije. Manju (175/65 R14 T) koriste mnoga mikro i mala gradska vozila, poput Toyote Yaris, Mazde 2, Hyundaia i10, Kije Picanto, Renault Twinga, Mitsubishi Colta, Peugeota 206..., dok se veća (205/55 R16 H) može pronaći na uistinu brojnim automobilima, kao što su VW Golf, Passat i Touran, Renault Megane i Scenic, Ford Focus, Mondeo i C-Max...

U obje konkurencije pobjedu je na kraju odnio Continental, no prednost nad prvim pratiteljima je bila uistinu marginalna. Treba napomenuti da u ukupnoj ocjeni performanse na suhom čine 15 posto, na mokrom 30 posto, na snijegu 20 posto, na ledu 10 posto, baš kao i potrošnja goriva te trošenje gume. U ukupnoj ocjeni buka koju proizvodi guma čini 5 posto.

U manjoj dimenziji 12 kompleta testnih guma bilo je montirano na Ford Fiestu, pri čemu ni jedan brend na kraju nije zaslužio maksimalnu ocjenu. Dva su poznata proizvođača zavrijedila vrlo preporučljiv status - Continental i Dunlop, čak osam ih se plasiralo u zlatnu preporučljivu sredinu, dok se Semperit djelomično preporučuje, a Nankang nikako.

Zanimljivo, Semperit se definitivno ne bi našao na pretposljednjoj poziciji da katastrofalnu ocjenu nije dobio samo na testu po suhoj podlozi, jer se većina ostalih mučila uglavnom po mokrom i na snijegu.

Doduše, vrlo slab na suhom bio je i Pirelli pa, uz najmanju trajnost ne čudi što je osvojio treće mjesto - odostraga! Posljednji je, pak, bio kineski Nankang, koji se nije snašao ni na mokrom pa je o nekom boljem rezultatu na snijegu bilo iluzorno sanjati.

Rezultati na suhoj podlozi

Što se tiče rezultata po podlogama, na suhom je najbolji bio Firestone. Pet proizvođača nije pokazalo nikakvu slabost - Continental, Vredestein, Dunlop, Esa-Tecar i Nankang, dok pet proizvođača nije blistalo - Nokian i Goodyear te pogotovo Debica, Sava i Pirelli.

Semperit je, pak, bio toliko loš da mu je ukupna ocjena samo zbog testa na suhom srušena na djelomično se preporučuje (u svim ostalim kategorijama je bio relativno korektan).

Najveće zamjerke leže na najjednostavnijim - svakodnevnim manevrima, jer je odziv upravljačkog mehanizma na vozačeve postupke bio debelo prespor, dok potrebna sigurnost nije zamijećena ni u vožnji na limitu. Prilično iznenađenje dogodilo se na testiranju kočenja pri brzini od 100 km/h, gdje se najučinkovitijim pokazao kineski Nankang (45,3 m), I to s čak 5,4 metra boljim rezultatom od najneučinkovitijeg Goodyeara (50,7).

Continental i Dunlop ispred svih na mokroj

Na mokroj podlozi čak sedam proizvođača nije pokazalo slabosti, pri čemu su favoriti - Continental i Dunlop - bili daleko najbolji. Vrlo dobri su bili i Goodyear, Nokian, Esa-Tecar, Pirelli te Semperit, dok su podbacili Firestone, a pogotovo Debica, Sava i Vredestein. S ovim posljednjima se Nankang koliko-toliko držao kad je bilo u pitanju kočenje po mokrom, no držanje u zavoju je bilo ispod svake kritike, zbog čega je i ukupna ocjena smanjena na - ne preporočuje se.

Na snježnoj podlozi većina je kvalitetno odradila svoj posao, a najbolji su ponovno bili Continental i Dunlop.

Snižavanjem ukupne ocjene zbog nešto slabijih karakteristika na bijelom pokrivaču kažnjeni su samo Nokian, Goodyear i Esa-Tecar (svi zbog bočnog držanja).

Nankang je ponovno podbacio, kako u vožnji, tako i u kočenju (svi ostali su bili unutar samo 3 posto), zbog čega se može postaviti pitanje radi li se ovdje uopće o zimskoj gumi. I dok je na kočenju još koliko-toliko usporavao, kod pokušaja ubrzavanja na snijegu kineski proizvod gotovo uopće nije reagirao, a o nekakvom kretanju na uzbrdici nije trebalo ni razmišljati.

Vožnja s Nokianom po ledu

Na ledu su gotovo sve gume ostvarile slične rezultate (pobjedu je u foto-finišu odnio Nokian), dok se najštedljivijom gumom po pitanju potrošnje goriva pokazala Esa-Tecar. Na kraju, testirajući habanje guma, najizdržljivijim se pokazao Goodyear, dok se najmanjom trajnošću može pohvaliti Pirelli, i to čak 40 posto slabijom od pobjedničkog dosega.

Test većih guma na VW Golfu

U većoj dimenziji se na testnom VW Golfu izmijenjalo 16 različitih kompleta guma, a na čelu poretka su se na kraju isprofilirali premium proizvođači - Continental, Goodyear i Dunlop, s uistinu mizernim razlikama.

Ta tri proizvoda su vrlo preporučljiva, njih čak 11 pripada skupini preporučljivih, dok su po jedan djelomično preporučljivi (Semperit) i nepreporučljivi (južnokorejski Laufenn).

Baš kao i u manjoj dimenziji, Semperit je ponovno bio solidan svugdje osim na suhom, pa mu je po pravilu ukupne ocjene prema najslabijoj ocjeni pripalo začelje kolone. U vrlo sličnoj situaciji se zatekao i Pirelli. Gotovo svi ostali proizvođači platili su danak nešto slabijim rezultatima u prirodnom okruženju za zimske gume - na mokrom i na snijegu.

Kleber, Vredestein, Nokian i Giti briljantni na snijegu

Ipak, kao kuriozitet bismo svakako izdvojili činjenicu da su Kleber, Vredestein, Nokian i Giti praktički briljirali na snijegu, dok su na mokrom bili ispod svake prihvatljive razine. Za zimske uvjete, u kojima su kiša i snijeg dio svakodnevice, nevjerojatno je ovoliko odstupanje.

Nexen i Fulda ni na jednoj od te dvije podloge nisu briljirali, dok se Michelin i Bridgestone nisu najbolje snašli upravo na snijegu. Za razliku od ove dvije poznate tvrtke, Kumho je bio vrlo dobar po bijelom pokrivaču, ali dosta slabiji na suhom i mokrom, te pogotovo u potrošnji goriva.

Posljednjeplasirani Laufenn, pak, demonstrirao je nevjerojatne oscilacije. Južnokorejski proizvod je bio vrlo dobar na suhom i snijegu, čak najštedljiviji u potrošnji goriva i vrlo otporan na habanje, ali tragičan rezultat na mokrom donio mu je uvjerljivo posljednje mjesto.

Michekin na suhom

Što se tiče analize po podlogama, na suhom je najbolji bio Michelin, a njemu odmah uz bok Bridgestone (očekivano) i Laufenn (neočekivano). Yokohama, Kumho, Giti i Pirelli nisu se iskazali, a Semperitu je upravo zbog testa na suhom osjetno spuštena ukupna ocjena. Analizirajući kočenje pri brzini od 100 km/h, uočena je vrlo velika izjednačenost, pri čemu je najbolji Nexen (46,1 m) bio samo 3,2 metra slabiji od najgoreg Kumha (49,3 m).

Na mokrom podjela po pola

Na mokroj podlozi se skupina podijelila točno na pola. Osam proizvođača nisu imali nikakvih problema (prednjačili Continental i Goodyear), dok se osam mučilo uglavnom sa slabijim prianjanjem uz podlogu u zavoju ili prilikom kočenja.

Posebna priča je posljednjeplasirani Laufenn, koji je u usporedbi s prvoplasiranim Continentalom postigao čak 13 metara slabiji rezultat u kočenju i 16 sekundi sporije vrijeme u 'kišnom' krugu.

Nokian i Giti za snijeg

Po snijegu je većina proizvođača korektno odradila svoj posao te se njih 10 vrlo preporučuje, dok se 6 guma samo preporučuje. Istina, na vrhu nisu premium igrači, nego Nokian i Giti, koji su stabilnim bočnim gripom u snježnim zavojima pomalo zasjenili Continental, Dunlop, Kleber, Vredestein i Goodyear. Na bijelom dnu je Yokohama.

Na ledu su svi u sličnoj kategoriji, baš kao i po potrošnji goriva, gdje najštedljivije (Continental, Nokian i Laufenn) od najrastrošnijeg (Kumho) razdvajaju samo 0,3 l/100 km. No zato su puno veće razlike u kategoriji habanja guma, gdje su Michelin i Bridgestone gotovo dvostruko trajniji od Nokiana.

Nexen i Laufen su također za svaku pohvalu. Na kraju, kad podvučemo crtu, možemo zaključiti da su favoriti čvrsto zasjeli na vrh, pogotovo u većoj dimenziji, te se čini da po zimi nema iznenađenja kad je u pitanju siguran izbor.

Najsigurnija guma je – najuža guma

Što se tiče akvaplaninga, najsigurnija guma je - najuža guma! U ostalim kategorijama na vlažnoj podlozi se nastavio trend izjednačenosti, a jedino je u kruženju po mokroj stazi najšira guma pokazala malo bolje rezultate od ostatka

Prilikom kupnje guma, uz izbor određenog brenda, što ovisi o afinitetima vlasnika automobila i dubini njegova novčanika, pozornost svakako treba obratiti i na dimenzije. Kod ljetnih guma vozači će u prvi plan gurnuti njihova dinamička svojstva, zbog čega i mnogi proizvođači na nove automobile montiraju nešto šire dimenzije, dok je kod zimskih guma ipak najvažnija sigurnost.

Test Dunlop Winter Sporta 5

Na najprodavanijem vozilu u kompaktnoj klasi - VW Golfu VII HAK je u testu mijenjao setove guma Dunlop Winter Sport 5 u čak pet različitih dimenzija (195/65 R15, 205/55 R16, 205/50 R17, 225/45 R17 i 225/40 R18).

Dunlopov proizvod je izabran zato što ova tvrtka (jedna od rijetkih) u čitavoj svojoj paleti jamči potpuno jednaki dizajn i potpuno jednaki sastav guma, bez obzira na to o kojoj se inačici radilo. Kod ostalih brendova, pak, dizajn i sastav zimskih guma počesto variraju o dimenziji, jer proizvođači tako pokušavaju pronaći kompromis između voznih svojstava i sigurnosti.

  • +3
Zimske gume Izvor: Promo fotografije / Autor: Wolfgang Grube/HAK

Nakon detaljnog ispitivanja, na ovom testu najboljima su se ipak pokazale - najmanje gume (195/65 R15). Osim što su najjeftinije, one su i najugodnije za vožnju te su ostvarile najbolje rezultate na mokrome i snijegu. Po potrošnji goriva su također bile u vrhu, na ledu su bile samo za nijansu slabije od guma većih dimenzija, dok su na suhom i po trajnosti očekivano ostvarile slabije rezultate, ali dovoljno za pobjedu.

Montirajući najširu gumu od ponuđenih pet dimenzija na svoje vozilo nećete napraviti nikakav prekršaj. Vizualno će vaš automobil izgledati atraktivnije, no kad površinu prekrije bijeli pokrivač, ostavite ga u garaži. Taksi ili tramvaj u toj će situaciji biti puno sigurniji izbor.