'Poker Face' - u moru crnjaka i noira, napokon jedna simpatična krimi-serija

• 26.02.2023 u 20:42

Već godinama TV-eterom vladaju krimi-serije koje se natječu jedna s drugom u tome koja će biti mračnija i koja će predstaviti disfunkcionalnijeg detektiva. Rian Johnson - tvorac filmskog serijala 'Nož u leđa' zato je stvorio nešto potpuno drugačije - detektivsku krimi-seriju koja je simpatična i živahna, iako se bavi vrlo mračnom temom: ubojstvima

Krenulo je iz Skandinavije. Dansko 'Ubojstvo', švedsko-danski 'Most', islandski 'Zatočeni', a još prije toga serijal o inspektoru Wallanderu tamo negdje devedesetih - na televiziju su donijeli specifičan krimi-žanr. Opor, mračan, brutalan i direktan, jednako zasnovan na suštoj policijskoj proceduri u rješavanju najstrašnijih slučajeva ubojstava koliko na disfunkcionalnim ličnostima detektiva i oblačnom, mračnom nebu najsjevernije europske regije. Žanr je bio toliko upečatljiv i uspješan kod publike i kritike da su ga, unatoč tome što se zove nordijski noir ubrzo prisvojile i najveće britanske i američke televizijske produkcije. Od 'Pravog detektiva' do 'Mare iz Easttowna', čim ste vidjeli da vam neka televizija ili streaming servis nude neku detektivsku krimi-seriju, znali ste da slijedi mrak, čemer, brutala i depresija. Ima i smisla, je li tako? Ipak je riječ o ubojstvima.

No nekima od nas ta je pomama nakon nekog vremena počela ići jezivo na živce. Da, naravno, ubojstva su užas. Sigurno, svakako, društvo u kojem se ubojstva događaju serijski i/ili svakodnevno duboko je problematično i detektivi koji se tim ubojstvima bave moraju i na svojem privatnom životu i habitu osjetiti posljedice. Ail nakon treće-četvrte serije u kojoj, osim užasnog ubojstva, imamo i detektiva s obiteljskom tragedijom, poremećajem na autističnom spektru, sindromom iritabilnog crijeva i kroničnim zanokticama, a još povrh toga i stalno pada kiša - malo se čovjek zapita gdje su tu zabava i televizija. Ili barem raznovrsnost sadržaja.

Zato u pravi čas stiže Rian Johnson, tvorac filmskog serijala 'Nož u leđa', koji nas je odlučio podsjetiti da krimi-serije mogu biti i zabavne, razigrane, živahne i da u njima, ne bi živ čovjek vjerov'o, meteorološke prilike ne moraju uvijek biti nepovoljne. Njegov serijski uradak, koji se od kraja siječnja prikazuje na NBC-jevoj streaming platformi Peacock (zasad nedostupna kod nas, ali to ne znači da seriju neće ubrzo preuzeti drugi dostupni servisi) zove se 'Poker Face'. Nije riječ o humorističnoj seriji, nego o pravoj, punokrvnoj krimi-priči s ubojstvima, zlikovcima i zagonetkama za detektive, ali daleko je to od crnog čemera i svih svemirskih tuga koje nas pritišću kroz tamne oblake. Serija je jednostavno šarmantna i živopisna na sličan način kao što su to znale biti epizode 'Kolumba' ili 'Ubojstvo, napisala je', samo što je ovo ipak mnogo moderniji televizijski sadržaj.

Poker Face, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

'Poker Face' sa spomenutim 'Kolumbom' ima još jednu zajedničku crtu. Riječ je, naime, o detektivskoj seriji, odnosno priči koja se u američkoj popularnoj kulturi naziva howcatchem (grubo prevedeno: kako ih se ulovilo). Riječ je o strukturi detektivske priče u kojoj nam se na samom početku prikaže ubojstvo, način na koji je izvedeno, pa i sâm ubojica, a onda pratimo kako je i po čemu detektiv skužio ubojicu.

U ovoj seriji ubojice otkriva Charlie Cale (Natasha Lyonne), pomalo otrcana, ali otprilike rokerski isfurana sredovječna žena koja ima jednu neobičnu parapsihološku sposobnost - bez greške i sa stopostotnom sigurnošću zna kad netko laže. Charlie je prvo tu svoju sposobnost koristila na pokeraškim turnirima, ali su je vlasnici casina prokužili i stavili je na crnu listu u casinima diljem Amerike. Zbog toga je Charlie, koja ni sama nije baš cvećka, bila osuđena raditi tek kao konobarica u casinu vlasnika koji ju je otkrio i blacklistao. Jednog je dana, međutim, u casinu/hotelu u kojem radi došlo do smrti pod sumnjivim okolnostima, Charlie je zbog svojih sposobnosti nešto posumnjala/otkrila i sve bi to završilo jako loše po Charlie da nije digla sidro i zbrisala.

O seriji 'Poker Face' Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Sada Charlie luta američkim cestama u svojem podrtom automobilu, nigdje se ne zadržavajući predugo jer je opasni likovi iz casina u kojem je radila i dalje traže, ali kako lunja od gradića do gradića, privremenog posla do privremenog posla, tako i nailazi na ubojstva. Svaka je epizoda priča o jednom mjestu na kojem je Charlie zastala i u kojem je naišla na ubojstvo i sve su vrlo živopisne ne samo zbog Charlieina otkrivanja onoga što se zbilo, nego i zbog toga što svaka donosi jedan šarolik isječak iz života u američkoj pustopoljini - malim gradićima, benzinskim pumpama, kamiondžijskim postajama, roštiljarnicama i slično. Ako smo voljni zažmiriti pred činjenicom da je poprilično nevjerojatno da Charlie nailazi na baš toliko ubojstava - a ako to nismo voljni, onda ne možemo gledati nijednu krimi-seriju ovoga tipa - sve je to vrlo zanimljivo i zabavno.

Šarmu i živopisnosti serije bez sumnje najviše pridonosi izvrsna Natasha Lyonne, koju dobro znamo iz brojnih filmova i serija, od kojih je u zadnje vrijeme vjerojatno najpoznatija 'Russian Doll'. Lyonne, čitam po internetu, nije po svačijem ukusu i činjenica jest da gotovo svugdje glumi na sličan način, zadržavajući svoj prepoznatljivi gard prekaljene rokerice raščupane kose, zakovičastog remena, raskuštrane kose i hrapavog glasa od previše cigareta. Onima koji je vole takvu (a osobno sam među njima), i ovdje će biti neodoljiva, a oni koji je ne šmekaju naći će u seriji i dovoljno drugih razloga za gledanje.

Rian Johnson o seriji 'Poker Face' Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Prije svega je tu autorski pečat Riana Johnsona, koji možda u svojim filmovima nije uvijek najuspješniji (sjetimo se samo drugog filma iz serijala 'Nož u leđa'), ali uvijek zadržava tu razigranost i humor u krimi-priči, unatoč tome što ova serija, ponavljam, NIJE humoristična. Drugo, u seriji je podosta gostujućih glumaca koji igraju zanimljive, ponekad gotovo ikonične likove, kao što je to, recimo, u jednoj epizodi učinila Chloë Sevigny, sjajno glumeći pjevačicu nekad popularnog heavy metal benda koja je zbog potrage za ponovnom slavom spremna i ubiti.

U svakom slučaju, 'Poker Face' je osvježenje u ponudi krimi-serija na američkom televizijskom nebu i nadam se da će se uskoro pojaviti na nekoj televiziji ili streaming servisu koji su dostupni domaćoj publici. Kada se to dogodi, savjetujem vam da se odmah mašite daljinskih upravljača.