'Simpatizer' je vjerojatno najzabavnija nova serija na HBO-u

• 21.04.2024 u 20:33

...a to 'najzabavnija' znači krvava, brutalna, okrutna, ratna, napeta, nervozna, tužna, dinamična, ali i na momente - urnebesno duhovita. Južnokorejski redatelj Park Chan-wook ekranizacijom nam je Pulitzerom nagrađenog romana na televizore doveo potpuno drugačiji prikaz rata u Vijetnamu i njegovih posljedica od svih kakve smo dosad gledali.

'Svi se ratovi vode dvaput. Prvi put na bojištu, a drugi put u sjećanju', govori nam natpis na špici serije 'Simpatizer', koji nas ujedno podsjeća da se rat o kojem će biti riječ u Americi zove Vijetnamski rat, a u Vijetnamu Američki rat. Oba ta natpisa vrlo su prikladna jer serija koja slijedi nakon njih govori o svemu tome - o ratu na bojišnici, ratu u sjećanju, Vijetnamskom ratu i Američkom ratu. A sve to priča čovjek koji je u položaju iz kojeg može pokriti sve te perspektive - dvostruki špijun.

Kroz ekranizaciju romana koji je književniku Viet Thanh Nguyenu 2016. godine donio Pulitzerovu nagradu, upoznajemo bezimenog pripovjedača Kapetana (spektakularan Hoa Xuande), koji pred sam pad Saigona radi za tajnu policiju pod paskom izvjesnog Generala (izvrstan Toan Le) i svojeg kontakta prema CIA-i, Claudea (gotovo neprepoznatljiv Robert Downey Jr. u jednoj od četiri uloge koje igra u seriji). Ono što ni Generalu ni Claudeu nije ni u peti jest da Kapetan radi za Vietkong i da je u južnovijetnamsko-američku priču ubačen kao krtica.

Obmana je tim teža jer Kapetan živi u Generalovoj kući, s njim i s njegovom ženom i kćeri. Kapetan ima i dva najbolja prijatelja - antikomunistički orijentiranog Bona, koji jedva čeka da iz Vijetnama odseli u Ameriku i zubara Mana, koji je Kapetanov kontakt prema Vietkongu. Kapetan je vrlo blizak i s Bonom i s Manom, ali ni Man ni Kapetan ne smiju svojem prijatelju, kao ni ikome drugome u Južnom Vijetnamu, otkriti ono što vrlo dobro znaju - Saigon će uskoro pasti. Kada se sve to dogodi, uz sav ratni kaos, stradanje i patnju, Kapetanu će biti naređeno da zajedno s Generalom izbjegne u Ameriku i odande izvještava o njegovim aktivnostima. Kapetanu će to teško pasti, a saznat ćemo i zašto.

• +10
    Simpatizer Izvor: Promo fotografije / Autor: WB Promo

Južnokorejski redatelj Park Chan-wook, kao tvorac i scenarist ove serije te redatelj prve tri epizode, uspio je na ekran prenijeti ono zbog čega je roman Viet Thanh Nguyena dobio Pulitzerovu nagradu. Prikazao nam je 'Simpatizera' u njegovu dvojnom značenju - kao simpatizera komunističke partije i kao čovjeka koji je u stanju sve sagledati s više strana, pa makar one bile međusobno nespojive. Kao što sam za sebe kaže u naraciji, Kapetan je na mnogim razinama dvojan - dvorasan je (majka mu je bila Vijetnamka, a otac Francuz), dvojezičan, studirao je u Americi i živio u Vijetnamu, vidio je sjever, vidio i jug svoje zemlje, vidio dobro i zlo s obje strane. Kada odseli u Ameriku, upoznat će se i s američkim snom i američkom noćnom morom - s multikulturalizmom i rasizmom, idealizmom i oportunizmom. Možda, kako sam primjećuje u voiceoveru, vidi sve s obje strane zato što nijednoj nikada u potpunosti nije pripadao.

Ono u čemu autori ove serije još uspijevaju jest ono što dosad, kada je bila riječ o filmovima i serijama o ratu u Vijetnamu, nismo baš previše gledali. Prikazuje nam kako je taj rat utjecao na obične ljude, Vijetnamce, kako one koji su ostali u domovini, tako i one koji su izbjegli u Ameriku. Kada u četvrtoj epizodi redateljsku palicu od Park Chan-wooka preuzme brazilski redatelj Fernando Meirelles ('Božji grad'), pa zatim Englez Marc Munden ('Utopija'), serija postaje nešto rutinskija i manje upečatljivo režirana, ali bravure poput izvrsne i na momente urnebesno duhovite Kapetanove naracije te maestralne četiri uloge Roberta Downeyja Jr.-a, po kojima ovdje podsjeća na Petera Sellersa u 'Dr. Strangeloveu' - i dalje ostaju.

Foršpan za seriju 'Simpatizer' Izvor: Društvene mreže / Autor: Max

'Simpatizer' je na trenutke brutalan, ubitačan, okrutan i nevjerojatno anksiozan. Vrlo je i ozbiljan, s dubokim filozofskim, sociološkim i psihološkim uvidima. No najviše od svega - ovo je iznimno zabavna serija. I to bez obzira zanima li vas uopće tema vijetnamskog/američkog rata.