TRAŽE NEŠTO KONKRETNO

Zašto današnje visoko plemstvo uživa u pučanskim zanimanjima?

27.05.2017 u 18:27

Bionic
Reading

U današnje vrijeme kraljevima nije dovoljno biti samo kralj, nego uz kraljevske i prinčevske etikete i protokolarne obveze traže još nešto, pučanski konkretno. Nizozemski kralj pilotira na komercijalnim letovima, princ Charles uzgaja ekološku hranu, princ nekadašnje kraljevine Tripure, danas jedne od indijskih saveznih država, vlasnik je i glavni urednik dnevnih novina, a sultan Bruneja, između ostaloga, širi lanac luksuznih hotela

Naziv nizozemske tvrtke KLM skraćenica je od Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Na nizozemskom to znači Kraljevska zrakoplovna kompanija, što ugledni avioprijevoznik naglašava kraljevskom krunom u svom logu.

Nizozemci to, naravno, znaju, ali sve do jučer nisu znali da su na europskim linijama, leteći Fokkerom 70 kapaciteta 80 putnika, uživali kraljevski tretman. Tim je zrakoplovom naime osobno pilotiralo njegovo veličanstvo Willem Alexander Claus George Ferdinand, kralj Nizozemske. Punih 21 godinu 50-godišnji Willem Alexander bio je kopilot na komercijalnim linijama, leteći barem dva puta mjesečno, a letio je i za zrakoplovnu tvrtku Martinair. Za sve to vrijeme želio je biti anoniman pa je svoju veliku tajnu otkrio tek prije nekoliko dana u razgovoru za nizozemski list De Telegraaf. Budući da se ipak prehranjuje od pristojne apanaže, a ne od pilotiranja, kralj to naziva 'hobijem'.

Punih 21 godinu 50-godišnji Willem Alexander bio je kopilot na komercijalnim linijama Autor: youtube

'Najvažnije je baviti se poslom koji zahtijeva potpunu koncentraciju. Imate zrakoplov, posadu, putnike, odgovorni ste za njih i svoje zemaljske probleme ne možete ponijeti u nebo, nego se usredotočiti na nešto drugo ako želite da i vi i svi oko vas sretno prizemlje. To je ono najljepše u letenju', priznaje kralj u spomenutom intervjuu.

Letjeti je počeo u studentskim danima. Osamdesetih je kao pilot u Keniji volontirao za zdravstvenu organizaciju African Medical Research & Education Foundation (AMREF), a kasnije za Kenya Wildlife Service. Kralj trenutačno trenira pilotiranje Boeingom 737, kojim će KLM Cityhopper uskoro zamijeniti flotu Fokkera 70.

U današnje vrijeme kraljevima nije dovoljno biti samo kralj, nego uz kraljevske i prinčevske protokolarne obveze traže još nešto, pučanski konkretno. Od 'običnih' poslova ne žive, ali neki ozbiljno zarađuju radeći od devet do pet. Sve dok nije smrtno stradao na skijanju u Austriji 2013. mlađi brat Willema Alexandera, Friso, nije samo ubirao kraljevsku apanažu, nego je bio bankar i financijski šef Urenco grupe, tvrtke za proizvodnju nuklearnog goriva s postrojenjima u Njemačkoj, Nizozemskoj, SAD-u i Britaniji, dok je najmlađi brat, princ Constantijn, zaposlen u neprofitnoj korporaciji Rand za Europu u Bruxellesu i djelomično u Ministarstvu vanjskih poslova u Haagu.

Poput nizozemskog kralja, britanski princ Charles također je kvalificirani pilot, kao i njegovi sinovi, prinčevi William i Harry. Dok je William pilotirao helikopterima za hitnu pomoć servisa Bond Air, tata Charles se brzo prizemljio i 1990. osnovao tvrtku Duchy Originals, koja se u partnerstvu s tvrtkom Waitrose bavi uzgojem organske hrane.

Princ William kao pilot Autor: The Royal Family Channel

Najozbiljniji je farmer ipak danski princ Joachim. On je uz vojnu karijeru studirao ekonomiju agrikulture, radio za transportnu tvrtku A.P. Møller Maersk, a sada organizira i savjetuje pokretanje poslova u zemljoradnji i šumarstvu u kriznim područjima. Ove je veljače nakon potresa u Nepalu stigao u tu zemlju da u ime humanitarne organizacije CARE pomogne lokalnom stanovništvu organizirati optimalan uzgoj povrća, bolje korištenje šumskog bogatstva, riješiti problem pitke vode i razviti nove tehnologije za dobivanje energije.

Najmlađi sin kraljice Elizabete II, Edward, radio je za teatar Andrewa Lloyda Webbera i sudjelovao u stvaranju hitova 'Fantom u operi' i 'Mačke', a njegova je supruga imala privatnu PR agenciju. Srednji sin Andrew radio je u vladi, a unuk Peter Philips karijeru je počeo u autoindustriji, radio za timove formule 1 Jaguar i Williams, prebacio se u bankarstvo te poslije angažmana u Royal Bank of Scotland odnedavna je izvršni direktor britanske ispostave australske firme za sportski menadžment Sports and Entertainment Limited.

Dok se kraljevi i prinčevi bave svojim poslovima, karijere njihovih supruga brišu se udajom. Brazilska supruga nizozemskog kralja Willema Alexandera, kraljica Maxima, prije udaje bila je bankarica. Švedska kraljica Silvija govori šest jezika i prije udaje za kralja Gustava bila je profesionalna prevoditeljica, a španjolska kraljica Letizia se udajom za Felipea VI odrekla novinarske karijere – izvještavala je za CNN i Bloomberg pokrivajući događaje u Iraku i napad na njujorški World Trade Center. Rjeđe su iznimke danska kraljica Margrethe II, prevoditeljica i ilustratorica (prevela je i ilustrirala Tolkienov 'Gospodar prstenova' pod pseudonimom Ingahild Grathmer), i norveška princeza Märtha, autorica knjiga za djecu i vlasnica centra za alternativnu terapiju Astarte Education.

I mala kraljevstva imaju zaposlene čelnike. Princ Kirit Pradyot Deb Barman posljednja je glava kraljevstva Tripure, zasnovanog u 15. stoljeću, danas savezne indijske državice s jedva nešto više od tri milijuna stanovnika. Princ je predsjednik kongresa Tripura Pradesh, istodobno vlasnik i glavni urednik lista The Northeast Today te gost predavač na Harvardu.

Za razliku od skromnog princa Tripure, sultan Bruneja Hasanal Bolkiah (prije Billa Gatesa najbogatiji čovjek na svijetu) težak je 25 milijardi dolara i živi u palači sa 1700 soba, čija je gradnja stajala milijardu dolara, utapa se u zapadnjačkom luksuzu i skuplja žene kao djeca igračke. I on, poput nizozemskog kralja, voli uskočiti u pilotsku kabinu (ima svoju flotu Boeinga). Za razliku od princa Tripure, koji u svojim novinama zagovara ljudska prava, sultan Bruneja je prije dvije godine uveo šerijatski zakon (odsijecanje ruke lopovu, kamenovanje preljubnika i homoseksualaca) i strogi je biznismen koji osobno nadgleda svoju naftu i investicije na Zapadu. Iako su zbog uvođenja ovog zakona mnoge poznate ličnosti, od Eltona Johna do milijardera Richarda Bransona, bojkotirale čuveni hotel Beverley Hills, dio lanca luksuznih hotela Dorchester, čiji je vlasnik Hasanal Bolkiah, sultanovu biznisu to nije nimalo naškodilo.

Zato je sestri španjolskog kralja, princezi Cristini, i njezinu mužu, bivšem olimpijskom rukometašu Iñakiju Urdangarinu prisjeo biznis. Kraljev šogor je ove veljače osuđen na šest godina i tri mjeseca zatvora te novčanu kaznu od 265.000 eura zbog prevare i korupcije. Kao zamjenik direktora sumnjivog neprofitnog 'instituta' za organizaciju sportskih događaja i turističkih putovanja vezanih uz sport, Urdangarin je s poslovnim partnerom izvlačio milijune eura javnog novca višestruko naplaćujući usluge regionalnim vlastima, muljajući s plaćanjem poreza i perući novac preko instituta Noos, neprofitne sportske organizacije u kojoj je Cristina bila članica odbora, a sve u vrijeme najgore ekonomske krize u Španjolskoj potkraj prošlog desetljeća.

Zar im nisu bile dovoljne kraljevske pare, pitali su se revoltirani španjolski građani. Tim 'nikad dosta' španjolska je monarhija temeljito okaljana, a sestra i šogor Felipea VI dokazuju da su i plemenitaši krvavi pod kožom kada je u pitanju novac,  makar krv bila plave boje. Svoje pilotske usluge kralj Nizozemske zato nikad ne naplaćuje.