NIZ OTVORENIH PITANJA

Tko i zašto koči razvoj filantropije u Hrvatskoj?

26.01.2017 u 14:08

Bionic
Reading

Pozivu na okrugli stol 'Uloga zakonodavstva u razvoju kulture doniranja u Republici Hrvatskoj', održanom u srijedu u zagrebačkoj Kući Europe, nije se odazvalo Ministarstvo financija, čiji su predstavnici mogli dati odgovore na neke od nepoznanica oko promjena poreznog sustava u području filantropije. Upravo je malena porezna olakšica od dva posto za doniranje u Hrvatskoj prepoznata kao jedan od ključnih problema na okruglom stolu u organizaciji Zaklade za poticanje partnerstva i razvoja civilnog društva iz Pule te udruge SO DO El Sistema Hrvatska

Cilj okruglog stola bio je pridonijeti razvijanju svijesti o doniranju i razvoju filantropije u Hrvatskoj te o nužnosti promjene zakonodavstva u svrhu poticanja kulture doniranja poslovnih i privatnih osoba te usklađivanju hrvatskih zakona sa zakonima Europske unije i po uzoru na najbolje primjere zemalja Europe. Osim toga, ispitivalo se ozračje za stvaranje radne grupe za pripremu prijedloga promjene poreznih zakona te raspravljalo trenutačno stanje, mogućnosti i potrebe za jačanje kulture doniranja u Hrvatskoj, priopćili su iz Zaklade.

Helga Možé Glavan, upraviteljica Zaklade, predstavila je brošuru 'Pregled poreznih olakšica povezanih s doniranjem' s osnovnim podacima o zakonskoj regulativi u Hrvatskoj - tri zakona koja uređuju donacije, odnosno darivanje te usporedbu s ostalim zemljama u Europi, prema kojima Hrvatska ima nezavidan postotak porezne olakšice. Dok se kod većine zemalja radi o 10 posto, u Hrvatskoj je to dva posto.

Marina Dimić Vugec iz organizacije ODRAZ - Održivi razvoj zajednice i Julijana Tešija iz zaklade Slagalica predstavile su Prvo nacionalno istraživanje o individualnoj i korporativnoj filantropiji u Republici Hrvatskoj, koncentrirajući se na rezultate vezane uz korporativno davanje. Prema rezultatima zaključuje se kako korporativni sektor vidi organizacije civilnog društva kao glavne pokretače akcija doniranja u opće korisne svrhe, dok bi uloga države trebala biti u poticanju davanja kroz reguliranje poreznih olakšica za građane i pravne subjekte, te u osiguravanju institucionalnog i zakonskog okvira.

Nadalje, tvrtke smatraju da bi zaklade trebale imati prvenstveno ulogu inicijatora takvih akcija, osigurati transparentnu i pravednu distribuciju prikupljenih sredstava, kao i da bi civilni i poslovni sektor mogli više surađivati, posebno na području identifikacije potreba zajednice i uspostavljanju komunikacije između tvrtki i lokalne samouprave.

Na okrugli stol nažalost se nije odazvalo Ministarstvo financija, koje bi, kako je primijetila Vesna Lendić Kasalo, zamjenica ravnatelja Vladina Ureda za udruge, moglo dati odgovore na neka od postavljenih pitanja vezanih uz promjene poreznog sustava. S obzirom na važnost donositelja odluka i njihova osvještavanja i informiranja o problematici, iako je poziv poslan svim nadležnim odborima i klubovima zastupnika, okruglom stolu su se odazvali saborski zastupnici Tulio Demetlika i Giovanni Sponza.

Uz navedene, u raspravi su sudjelovali Sanja Smoljak Katić iz Hrvatske udruge poslodavaca, predstavnica tvrtke Kaufland Irena Tolić Jularić, predstavnica tvrtke Metro C&C Iva Gluhak Babić, Ivan Blažević iz Zaklade Solidarna te Mirjana Matešić, ravnateljica Hrvatskog poslovnog savjeta za održivi razvoj, Marina Dimić Vugec iz ODRAZ-a, Drago Vručinić iz zaklade Zamah te dvoje poreznih savjetnika, Damir Brajković i Maja Živanović.

Postavljena su brojna pitanja o zadnjoj poreznoj reformi, koja je prošla bez javnog savjetovanja, o tome kako je upitno bi li povišenje postotka porezne olakšice bila motivacija tvrtkama na doniranje s obzirom na to da se ni trenutačna olakšica ne koristi u onoj mjeri u kojoj bi to mogla.

U raspravi je, inače, istaknuto da je dobro to što se na ovaj način potiče komunikacija i stvara pozitivno ozračje kao dio promocije filantropije, a organizatori najavljuju da će se sa sudionicima okruglog stola razmijeniti zaključci i dogovoriti daljnje aktivnosti u smjeru razvoja kulture doniranja.