JEDNOKRATNI DRON

Stiže europska verzija zloglasnih iranskih Šehida. Doznajte sve o njima

29.06.2025 u 18:34

Bionic
Reading

Europski obrambeni div MBDA otkrio je ovih dana kako planira proizvoditi svoje nove mlazne bespilotne jurišne letjelice One Way Effector (OWE) u količini od 1000 jedinica mjesečno. Riječ je o dronu namijenjenom za nadvladavanje neprijateljske protuzračne obrane u borbama visokog intenziteta, a tportal donosi više o toj dugodometnoj letjelici koja ima sposobnost iscrpljivanja suparnika

Nakon što je sredinom ovog mjeseca predstavio na Pariškom zrakoplovnom sajmu svoj novi jeftini jurišni dron OWE, MBDA je poručio kako namjerava proizvoditi te letjelice velikom brzinom, koristeći pritom tehnike i znanja iz civilnih industrija, uključujući onu automobilsku, a sve kako bi se pojednostavila proizvodnja.

Tijekom premijere nove bespilotne letjelice u Parizu, izvršni direktor MBDA Eric Béranger je izjavio da OWE još jednom pokazuje proizvođačevu agilnost za inovacije i traženje novih načina suočavanja s izazovima novih doktrina o sukobima. Béranger je dodao kako je MBDA već pokazao svoju sposobnost širenja i nastavlja se prilagođavati razvojem novih jednosmjernih efektora koji zadovoljavaju potrebu za masovnim djelovanjem, zahvaljujući jedinstvenim partnerstvima s civilnom industrijom.

Prema najavama iz MBDA, tvrtka će proizvoditi OWE dronove u partnerstvu s jednim francuskim proizvođačem automobila, koristeći njegova iskustva kako bi se stvorio kompromis između potrebe za količinom, učinkovitošću i niskom cijenom. Prema pojedinim izvorima, riječ je o Renaultu. To je, ocjenjuju u MBDA, odgovor na izazove s kojima se suočavaju oružane snage u sukobima visokog intenziteta.

Europski multinacionalni koncern je nagovijestio kako planira proizvoditi do 1000 novih dronova mjesečno, a po potrebi i više. Usporedbe radi, Rusija već sastavlja otprilike 2700 dronova Šehid 136 po iranskoj licenci, a stopa proizvodnje i dalje raste. Da MBDA namjerava značajno ubrzati proizvodnju govori i podatak kako ta tvrtka mjesečno proizvodi samo četrdesetak projektila Mistral za prijenosne lansere tog sustava protuzračne obrane kratkog dometa s infracrvenim navođenjem.

Performanse prilagođene izbjegavanju neprijatelja

'Tehnologija masovne proizvodnje nije tradicionalno bila karakteristična za raketnu industriju, barem ne prije sukoba u Ukrajini. Danas ta sposobnost brzog reagiranja na rastuću potražnju postaje ključna', pojasnio je Béranger odgovarajući na pitanje kakav se doprinos očekuje od proizvođača automobila. Dodao je i da je MBDA trenutno jedini igrač u Europi koji nudi kompletan niz sustava koji omogućuju snagama da ispune sve svoje misije, od oružja za donošenje odluka do tzv. efektora zasićenja.

Na pitanje hoće li automobilska industrija pomoći MBDA-i u proizvodnji proizvoda u drugim industrijama, Béranger je pojasnio da je trenutno glavni smjer suradnje brza proizvodnja ovih novih projektila. No, nakon uspostavljanja odnosa, suradnja bi se mogla proširiti i na druge projekte.

MBDA-in čelnik otkrio je kako je OWE bespilotna letjelica dizajnirana za isporuku bojne glave težine oko 40 kilograma na udaljenosti od oko 500 kilometara. Ove performanse prilagođene su kako bi se izbjeglo presretanje putem protuzračnih strojnica, topništva kratkog dometa, helikoptera i budućih bespilotnih letjelica protuzračne obrane. Mlazni motor, iako skuplji od elisnog, podržava ove ciljeve preživljavanja.

Prema njegovim riječima, kako bi se smanjili troškovi odlučeno je odustati od upotrebe glave za navođenje pa će se dron voditi do cilja pomoću GPS-a. Béranger je istaknuo i da se mnoge komponente za OWE kupuju gotove. Jedno od najznačajnijih pojednostavljenja je bojna glava. MBDA koristi standardnu topničku granata od 155 milimetara kao teret, a to podrazumijeva težinu bojne glave od oko 40 do 50 kilograma i omogućuje trenutnu masovnu proizvodnju bez čekanja da se finalizira i testira bojna glava dizajnirana po narudžbi.

Ovaj izbor ne isključuje buduće nadogradnje jer zračne bojne glave ne zahtijevaju isto robusno kućište kao topničke granate, što obično ograničava eksplozivno punjenje na oko osam kilograma. Korisni teret mogao bi se kasnije zamijeniti učinkovitijim alternativama, uključujući specijalizirane ili fragmentacijske bojne glave. Uz eksplozivnu bojnu glavu, OWE bi potencijalno mogao nositi i druge korisne terete ili jednostavno nenaoružan letio iznad neprijateljskih položaja natjeravajući suparnika da se angažira u nepotrebnoj protuzračnoj obrani.

OWE kao znak buđenja francuske obrambene industrije

Daljnje pojednostavljenje dizajna odnosi se na metodu lansiranja. OWE se može lansirati s nagnute šine bez pojačivača, ali i putem kontejnerskog sustava s pomoćnim pojačivačem. To pak odstupa od tradicionalnih modela u kojem se takvi sustavi pohranjuju i lansiraju iz zatvorenih prijenosnih kontejnera.

Kako tvrtka pojašnjava, OWE nudi novu 'sposobnost iscrpljivanja' koja se temelji na povratnim informacijama dobivenih iz aktualnih sukoba u Ukrajini i na Bliskom istoku. MBDA je naglasio da je OWE dizajniran za aktiviranje i najsofisticiranijih sustava protuzračne obrane, a sve kako bi se olakšalo njihovo otkrivanje i neutraliziranje u kombinaciji s drugim sustavima većeg dometa. Iako je MBDA odbila otkriti cijenu sustava, predstavnici su izjavili da bi njegova cijena bila ''mali dio cijene krstareće rakete''.

Valja reći kako OWE pomalo podsjeća na britanski mlazni dron Banshee koji je također prilagođen u jednosmjernu jurišnu bespilotnu letjelicu (OWUAV) za upotrebu u Ukrajini, iako MBDA-in proizvod ima dva vertikalna stabilizatora na svakom vrhu krila, umjesto jednog na središnjoj liniji trupa. MBDA kaže kako će OWE biti jednostavan za upravljanje te da će letjeti autonomno na temelju parametara postavljenih u jednostavnom sustavu za planiranje misije. To bi moglo pojednostaviti upravljanje pojedinačnima jedinicama li cijelim rojevima OWE-ova u koordiniranim akcijama.

Prvi let planiran je za rujan 2025., samo deset mjeseci nakon što je razvoj započeo u prosincu 2024. Unatoč brzom vremenskom okviru razvoja, MBDA ne očekuje da će proizvodnja započeti prije 2027., jer je još uvijek potrebno vrijeme za testiranje u punom opsegu i postavljanje proizvodnje. Za OWE još nije objavljen nijedan kupac, iako kao jeftin sustav s visokom stopom proizvodnje koji zahtijeva malo postojeće infrastrukture ima dobre šanse postati izvozni uspjeh za tvrtku. Gotovo je sigurno da bi predprodukcijski primjerci mogli doći u ruke ukrajinskih snaga za testiranje uživo na terenu nakon početnih letačkih testova.

Inače, ovo nije prvi put da su francuske obrambene tvrtke uključene u povećanje proizvodnje oružja. Uostalom, rat u Ukrajini postao je poziv na buđenje za francusku obrambenu industriju, otkrivajući njezinu slabost u brzoj i masovnoj proizvodnji. Još u veljači 2025. objavljeno je da francusko Ministarstvo obrane razmatra mogućnost uključivanja civilne industrije u proizvodnju oružja. Ako to može osigurati brzu i masovnu proizvodnju. Konkretno, jedan od predstavnika francuske automobilske industrije već je zamoljen da uspostavi proizvodnju kamikaza dronova, sličnih onima koji se koriste u Ukrajini.