ZAPADU KVALITETA, ISTOKU BOFL

Šokantni rezultati istraživanja o istim proizvodima u starim i novim članicama EU-a

Bionic
Reading

Čak trećina prehrambenih proizvoda koje nalazimo na policama trgovina u državama - novijim članicama EU-a - lošije je kvalitete nego što je to na Zapadu, pokazalo je istraživanje koje su danas u Puli predstavile eurozastupnica SDP-a Biljana Borzan u suradnji sa svojom češkom kolegicom Olgom Sehnalovom

Rezultati istraživanja pokazali su, naime, da je trećina proizvoda različite kvalitete. Čak osam od 24 proizvoda istih proizvođača drastično se razlikuju ovisno o tome gdje ih kupujete – u Češkoj ili Njemačkoj.

'Još je 2011. Slovačka agencija za potrošače objavila istraživanje koje je pokazalo kako proizvodi koji se prodaju na policama starijih i novijih država članica imaju značajne razlike u kvaliteti. Europska komisija sufinancirala je to istraživanje, ali već godinama ignorira njegove rezultate', rekla je češka zastupnica u Europskom parlamentu Olga Sehnalova koja je provela istraživanje uspoređujući proizvode s polica trgovina u Njemačkoj i Češkoj, po kvaliteti i cijeni.

'Posebno mi je drago što je zastupnica uvažila i cjenovnu dimenziju, istraživanje je pokazalo da je 14 od 24 proizvoda skuplje u Češkoj. Logično je pretpostaviti da ako plaćamo više da dobivamo proizvod bolje kvalitete, ali sad imamo crno na bijelo da to nije slučaj', komentirala je Biljana Borzan

Zastupnica Sehnalova objasnila je proces istraživanja i navela kako je konzultirala i proizvođače po objavi rezultata, ali joj neki nisu odgovorili.

Istraživanje je pokazalo velike razlike u kvaliteti gaziranih pića. Možda je najšokantnija bila analiza mesnog nareska koji je prema deklaraciji od svinjetine. Međutim, tako je samo u Njemačkoj, dok je u Češkoj napravljen od pilećeg nadomjeska.

'Posebno me iritira to što se primjerice riblji štapići koji za tržište novijih država članica imaju sedam posto manje ribe proizvode u istoj tvornici u Danskoj. Dakle, nema izlika o razlikama zbog sirovina iz određene regije EU-a jer se svjesno odvaja lošiji dio za naše tržište', kazala je Borzan.

Hrvatska predstavnica u Odboru za zaštitu potrošača Europskog parlamenta Biljana Borzan istaknula je kako se temom nejednake kvalitete proizvoda počela baviti potaknuta upitima građana koji se često žale na kvalitetu proizvoda koje nerijetko i skuplje plate od potrošača u starijim članicama EU-a. Kazala je kako time postoje potrošači prvog i drugog reda, i kako to valja riješiti na razini EU-a.

Borzan će stoga s Hrvatskom agencijom za hranu provesti i istraživanje usporedbe proizvoda u Hrvatskoj te u još dvije države EU-a. Pored prehrambenih proizvoda, u istraživanje će uključiti i neprehrambene proizvode poput higijenskih potrepština.

Konferenciji je nazočio i Igor Vujnović iz Društva Potrošač koji je pozdravio odluku da se provede istraživanje i neprehrambenih proizvoda u EU-u. Naime upravo je ova udruga nedavno dobila sudsku presudu protiv Ariela zbog tvrdnji da je deterdžent slabije kvalitete u Hrvatskoj.

'Komisija si je za temelj ovog mandata odredila digitalno tržište i rješavanje problema s kojima se potrošači susreću online. Međutim, smatram da je prioritet rješavati probleme na realnom tržištu i diskriminacije s kojom se naši građani svakodnevno susreću. Zato sam posebno sretna što sam u ovom mandatu pronašla saveznicu unutar Odbora za zaštitu potrošača Biljanu Borzan i vjerujem da ćemo s dva jasna istraživanja stvoriti snažan impuls prema Europskoj komisiji', kazala je Sehnalova.