2000. POGINULO 113 LJUDI

Počinje suđenje za nesreću Concordea

02.02.2010 u 13:44

Bionic
Reading

Sud u Parizu počinje u utorak proces protiv američkog avioprijevoznika Continentala i pet osoba optuženih za ubojstvo 113 ljudi poginulih pri padu nadzvučnog zrakoplova Concordea 25. srpnja 2000. u Parizu, koji je razbio mit o pouzdanosti te legendarne letjelice

Osim odgovornosti za nesreću, sud u pariškom predgrađu Pontoise trebao bi utvrditi je li francuska istraga nesreće bila korektno vođena.

Concorde zrakoplovne kompanije Air France na letu iz Pariza za New York zapalio se pri polijetanju i srušio na obližnji hotel pri čemu je poginulo 109 osoba u zrakoplovu, od kojih 97 njemačkih državljana, i devet članova posade te četiri osobe na tlu.

Bio je to prvi pad u povijesti legendarnog zrakoplova koji je početkom 70-ih godina za europske kompanije Air France i British Airways počeo letjeti na transatlantskim linijama.

Nesreća je označila početak kraja nadzvučnih zrakoplova koji su 2003. godine povučeni iz prometa zbog neisplativosti.

Francuska istraga utvrdila je da je katastrofu izazvala traka od titanija koju je izgubio zrakoplov DC10 kompanije Continental Airlines, a poletio je malo prije Concorda. Kada je Concorde prešao preko te trake, eksplodirao mu je kotač, a fragmenti su probili spremnik za gorivo te izazvali curenje kerozina i požar.

Nakon osmogodišnje istrage pravosuđe je odlučilo suditi Continental Airlinesu za ubojstvo iz nehaja i dvojici njegovih mehaničara, zatim dvojici Concordeovih inženjera te bivšem ravnatelju francuske službe za nadzor zračnog prometa (DGAC), koja je jamac sigurnosti zračnog prijevoza u Francuskoj.

Jedan od bivših zaposlenika Continental Airlinesa, John Taylor, optužen da je slabo učvrstilo titansku traku, neće biti prisutan i za njim je izdan uhidbeni nalog jer se nije pojavio na sudu tijekom istrage.

Optužnica tereti Concordeovu upravu da je potcijenila incidente u povijesti Concordea vezane uz eksplozije kotača.

Nije podignuta optužnica protiv Air Francea iako je istraga (BEA) ukazala da je bilo propusta u održavanju zrakoplova, no o tome se vodi građanska parnica.

Međutim, branitelji Continental Airlinesa osporavaju optužnicu i tvrde da se zrakoplov zapalio prije nego je naletio na famoznu titansku traku. "Nekoliko očevidaca tvrdi da se Concorde zapalio 800 metara prije nego je naišao na traku", tvrdi odvjetnik Continentala Olivier Metzner.

Privatna televizija Canal + prikazala je prošlog tjedna dokumentarni film temeljen na tridesetak svjedočanstva, kojim dovodi u pitanje hipotezu o titanskoj traci i tvrdi da je kotač eksplodirao pri prijelazu spoja na pisti i prsnuo zbog preopterećenja te je spremnik za gorivo probijen filterom za vodu.

Concordeov pad zadao je težak udarac ugledu nacionalne kompanije devet godina prije nesreće na letu Rio-Pariz u kojoj je u lipnju 2009. poginulo 228 osoba.

Roland Rappaport, odvjetnik obitelji kapetana poginulog u nesreći Rio-Pariz tvrdi da se ta nesreća mogla izbjeći.