PLJUŠTE PRITUŽBE

Otkrivamo zašto Kinezi mogu ponuditi znatno nižu cijenu za Pelješki most

23.01.2018 u 15:07

Bionic
Reading

Dok se u Kini već počeo hladiti šampanjac za zdravicu zbog prvog velikog građevinskog pothvata neke kineske tvrtke na prostoru Europske unije, Strabag, europski građevinski div, nije bez ispaljenog metka mogao pustiti da mu Kinezi uzmu krišku torte pred nosom. Pelješki most tako će biti na ledu još mjesec dana jer je Strabag podnio žalbu zbog izbora kineske tvrtke China Road and Bridge Corporation (CRBC). Tvrde, Kina je subvencionirala ovu tvrtku pa su imali ponudu znatno nižu od njihove. Siniša Malus iz Kineskog jugoistočnoeuropskog poslovnog udruženja (CSEBA) za tportal otkriva zašto su Kinezi mogli dati takvu ponudu

Strabag AG uložio je žalbu Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM) jer smatra da je njihov konkurent koji je dobio natječaj za izgradnju Pelješkog mosta, tvrtka China Road and Bridge Corporation (CRBC), primao državnu potporu NR Kine, što nije u skladu s pravnom stečevinom Europske unije.

Žale se i na Hrvatske ceste da kao naručitelj nisu ispitale kako i zašto kineska tvrtka nudi tako povoljnu ponudu pa se spominje da stavka u Strabagovoj ponudi za iskop pilota mosta iznosi 33,69 milijuna eura, a kineska ponuda tek 1,93 milijuna eura. Unutrašnjost pilota Strabag bi pak naplatio 60,5, a Kinezi 13,2 milijuna eura.

Siniša Malus iz Kineskog jugoistočnoeuropskog poslovnog udruženja, koji naravno navija da upravo CRBC dobije ovaj posao, kaže da su ponude evaluirane na početku, kada su pristigle, i to od povjerenstva. 'To je bio filtar. Da je riječ o dampinškim cijenama, valjda bi to već ranije ustanovili. Ne vidim opciju da u povjerenstvu sjede ljudi koji bi favorizirali Kineze. Upravo suprotno', kaže za tportal. 

Stigla još jedna žalba

Nakon žalbe Strabaga u Državnu komisiju za kontrolu postupaka javne nabave u utorak je stigla još jedna žalba na odluku o odabiru kineske tvrtke China Road and Bridge Corporation za graditelja Pelješkog mosta i to od zajednice ponuditelja u kojoj su talijanski Astaldi i turski CT Ictas.

Tvrdi da je tender koji je, uzgred rečeno, financirala Europska komisija bio pod povećalom i kako je nemoguće da bi se ikakve nepravilnosti pojavile u ponudi.

Tijekom procesa kandidiranja na natječaj lobiranje je bilo na vrhuncu, a navodno je kineska tvrtka pod svaku cijenu trebala biti izgurana iz cijele priče, priče koja im preko Pelješkog mosta otvara vrata drugim velikim projektima u Europi. No lobirali su i Kinezi. Kao svoje savjetnike angažirali su Stjepka Bobana, bivšeg šefa Hrvatskih cesta, potom i Hrvatskih autocesta, te Jadranku Jureško Kero, bivšu savjetnicu predsjednice Kolinde Grabar Kitarović.

  • +15
Stjepko Boban Izvor: Pixsell / Autor: Ivana Ivanovic/PIXSELL

Na pitanje je li uobičajeno to da Narodna Republika Kina subvencionira svoje velike tvrtke tako da one mogu na natječajima dati nižu ponudu, kao što Strabag tvrdi, Malus kaže da to rade samo u slučajevima kada Kina sklapa međudržavni ugovor, što ovdje nije slučaj.

<<<<Bivša predsjedničina savjetnica i Kalmetin operativac omastili brk u poslu stoljeća s Kinezima

'Jako su se dobro pripremili da budu konkurentni. U zadnjih desetak godina ova tvrtka je u kineskim okvirima bila velika, ali ne i u globalnim. Sada je druga situacija, jako su ojačali. Kada govorimo o konkurentnosti, treba uzeti u obzir to da je CRBC tvrtka kći jedne od deset najvećih kineskih kompanija', kaže Malus i dodaje da kineska ponuda može biti niža jer se u toj zemlji drugačije formira cijena čelika, a i njihova cijena rada je znatno niža od europske.

'Bilo bi neobično da se pokaže damping, no sve je moguće', zaključuje Malus i dodaje kako bi bilo šteta da Kinezi otpadnu jer je dobivanje gradnje Pelješkog mosta u Kini dočekano s 'velikim simpatijama' te bi realizacija ovog posla otvorila vrata za kineske investicije u Hrvatsku.

  • +4
Pelješki most Izvor: Screenshot / Autor: HC.hr

Podsjetimo, Pelješki most proglašen je projektom od iznimnog strateškog značenja za zemlju, ukupna vrijednost mu je 526 milijuna eura s uključenim PDV-om, a vrijednost prihvatljivih troškova 420 milijuna eura, od čega se novcem Europske unije sufinancira 85 posto, odnosno 357 milijuna eura. Odluku o sufinanciranju najvećeg hrvatskog projekta Europska komisija donijela je u lipnju 2017.

Izgradnja samog mosta, dugog 2,4 kilometra i visokog 55 metara, trebala bi trajati 36 mjeseci od početka radova, s tim da će imati četiri prometna traka. Inače, za gradnju prve faze Pelješkog mosta Hrvatske su ceste dobile tri ponude - kineskog konzorcija, potom talijanskog Astaldija i turske tvrtke IC Ictas te ponudu njemačkog Strabaga. 

Od mogućih osam ponuditelja koji su prošli prvu pretkvalifikacijsku fazu, tri su navedena ponuditelja predala svoje ponude za izgradnju prve faze Pelješkog mosta, čija je vrijednost s pristupnim cestama procijenjena na 1,8 milijardi kuna.

Kineski konzorcij China Road and Bridge Corporation dao je ponudu od 2,08 milijardi kuna bez PDV-a, odnosno 2,6 milijardi s PDV-om.