SVI bi na OBALu

Kaos je počeo: Taksisti ‘začepili’ Dubrovnik i Split

15.06.2018 u 13:38

Bionic
Reading

Samo nekoliko tjedana nakon usvajanja novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, odnosno potpune liberalizacije tržišta taksi usluga, na terenu su se počeli demonstrirati prvi ozbiljni nedostaci. Posebno je kritično u Splitu i Dubrovniku, gradovima iz kojih su već ranije stizala upozorenja da će gubitak kontrole nad brojem taksi dozvola dovesti do prometnog kolapsa i kaosa na cestama

U Dubrovniku se to dogodilo već u četvrtak poslijepodne, kada se potpuno zatvorio prsten oko gradske jezgre, dok je za udaljenost od Pila do Gruža umjesto uobičajenih desetak minuta bilo potrebno i dva sata. Gradonačelnik Mato Franković javno se ispričao građanima i između ostalog za nered optužio upravo nove taksiste.

‘Nažalost, novi Zakon o prijevozu u cestovnom prometu, koji je omogućio liberalizaciju taksi tržišta, jučer je u svoj punini pokazao problem koji se dogodio i koji će se događati u našem gradu. Naime, u ovom trenutku na našim ulicama gotovo svako treće vozilo je vozilo Ubera, a velik broj navedenih vozila dolazi s područja drugih gradova, dok ujedno imamo najavu dolaska velikog broja taksi vozila s područja Zagreba. Sve gore navedeno uzrokovalo je potpuni kolaps prometa na području Dubrovnika, a ako se ovako nastavi, slične situacije ponavljat će se u budućnosti. Jer koliko god se jučer trudili u suradnji s policijom riješiti problem u prometu, to je bilo nemoguće zato što su bile blokirane apsolutno sve ključne ulice na gradskom području’, objavio je Franković.

Najavio je i mogućnost da se pojedinim gradskim prometnicama onemogući odvijanje ‘vanjskog prometa’, odnosno da se dozvole za to izdaju isključivo građanima Dubrovnika.

U Splitu je pritisak zasad nešto manji s obzirom na to da se radi o višestruko većem gradu, no primjetne su gužve i znatno veći broj prometnih prekršaja. U gradskoj upravi čak ne mogu sa sigurnošću kazati koliki broj taksija trenutno vozi gradskim ulicama. Naime, uz postojećih 189 dozvola posljednjih tjedana izdano je 80 novih, no svaka od njih može vrijediti za više automobila - pa je, recimo, Cammeo na jednu dozvolu doveo 30 novih vozila. Novim zakonom gradovima i općinama nametnuta je obveza izdavanja dozvola svakome tko je zatraži, odnosno tko posjeduje valjanu licencu.

  • +2
Taxi Cammeo odnedavno je i u Splitu Izvor: Promo fotografije / Autor: taxi cammeo

A Ured državne uprave samo do današnjeg dana izdao je više od pet stotina novih licenci, na što treba dodati taksiste koji će se u špici sezone slijevati s kontinenta na obalu.

‘Poseban problem je nepropisno zaustavljanje i parkiranje, prije svega na autobusnim stanicama - što je ovim zakonom dopušteno, a drugim zakonima zabranjeno jer se ugrožava sigurnost prometa. Događaju se incidenti, vrijeđanja i povlačenja gostiju za rukav te se općenito širi loša slika i o gradu i o državi’, kazao je za tportal vršitelj dužnosti gradskog pročelnika za komunalu Damir Babić.

Na 1000 taksista jedan inspektor!

Situaciju je u praksi nemoguće kontrolirati malim brojem gradskih prometnih redara, dok je za kontrolu tisuća taksista u Splitu i županiji nadležan tek jedan inspektor cestovnog prometa. U ovom gradu postoji tek osamdesetak legalnih mjesta na desetak stajališta za taksije, što je jedva bilo dovoljno i s donedavnih 189 legalnih taksija.

  • +33
Ultra Europe festival izazvat će veliku navalu taksista u Split Izvor: Pixsell / Autor: Borna Filic/PIXSELL

‘Tu su različite tvrtke, vozila, aplikacije... Problemi su veliki i naprosto nemamo nikakvu kontrolu nad događanjima, a u idućim tjednima i mjesecima mogli bi eskalirati’, priznaje Babić.

S druge strane, do očekivanog smanjenja cijena prijevoza nije došlo - dapače, Uber je svoje cijene znatno povećao i danas su u Splitu znatno više nego u Zagrebu.

U splitskoj gradskoj upravi za početak srpnja, odnosno špicu turističke sezone i Ultra Europe festival, očekuju dodatnu veliku navalu taksista iz cijele države i pribojavaju se raspada sistema. Gradonačelnik Andro Krstulović Opara još u travnju je objavio da se protivi potpunoj liberalizaciji i oduzimanju ovlasti gradovima i općinama, što je i osobno kazao ministru prometa Olegu Butkoviću. Po svemu sudeći, iz Splita i Dubrovnika uskoro će krenuti inicijativa za izmjenama ovog dijela zakona.