NJEMAČKA TELEVIZIJA SWR

Hrvatska je divna, ali zašto u hotelima gaze radnike, a u Lidlu je sve skuplje?

25.08.2015 u 09:17

Bionic
Reading

Njemački SWR (Südwestrundfunk) emitirao je prošli tjedan 45-minutnu dokumentarnu emisiju o iskustvima njemačkih turista u Hrvatskoj. 'Der grosse Urlaubscheck: Kroatien' nudi zanimljive uvide u perspektivu turista koji ljetuju na hrvatskom Jadranu, ali i otkriva neke poražavajuće činjenice, primjerice to da su u Lidlu u Hrvatskoj isti proizvodi značajno skuplji u odnosu na Lidl u Njemačkoj

U njemačkim je medijima oduvijek popularno sve provjeravati, uspoređivati i čekirati. Proizvode se u emisijama testira na to jesu li doista sastavljeni od sastojaka navedenih na ambalaži, izjave političara analizira se u skladu s relevantnim statistikama, za javne politike se računa koliko će koštati, uspoređuju se cijene u supermarketima, testiraju se performanse automobila itd. Ako se nešto može izračunati i ako se neke brojke mogu usporediti, u Njemačkoj će se to i dogoditi prije ili kasnije. Faktencheck svugdje i svuda.

Zato nije nimalo iznenađujuće to što je njemačka javna televizija SWR, dio ARD-a, ovo ljeto napravila serijal dokumentarnih emisija pod naslovom 'Der grosse Urlaubscheck', u prijevodu otprilike 'Veliko provjeravanje godišnjih odmora', u kojima televizijske ekipe prate njemačke turiste na njihovim ljetnim putovanjima te bilježe njihova iskustva, ali i detaljno računaju koliko je što koštalo, testiraju zadovoljstvo uslugama te zbrajaju konačne troškove i dojmove.

Proteklog tjedna na red je došla i emisija o Hrvatskoj, čija je turistička ponuda dobila tipično njemački tretman, izražen kroz iskustva dva mlada para iz Hamburga koja su odlučila provesti tjedan dana na jadranskoj obali. Kako se kaže u najavi emisije: 'Hrvatska je jedna od omiljenih država za odmor u Europi. To je zemlja s tisuću otoka, očaravajućim nacionalnim parkovima i fascinantnim gradovima. Za našu emisiju poslali smo odvojeno dva para u omiljenu ljetnu destinaciju da testiraju smještaj, gastronomsku ponudu i uslugu.'

A ta dva para su Bianca i Martin, koji odlaze na all inclusive odmor u neimenovani hotel u Cavtatu, te Robert i Nina, koji se odlučuju putovati jadranskom obalom. Prvi par leti avionom, koji mora dodatno platiti (odmah Nijemci računaju da je to još 500 eura, s obzirom na to da su karte kupljene u zadnji čas), dok drugi putuje 19 sati automobilom od Hamburga do Jadrana. Prikazuje se i kako se Robert i Nina suočavaju s gužvama na autocesti mnogo prije nego što dođu u Hrvatsku, dakle nije to samo specijalnost hrvatskih naplatnih kućica.

U to vrijeme su Bianca i Martin već u svojem hotelu u Cavtatu, u kojem im prve noći ne radi klima-uređaj u sobi, na što se odmah žale na recepciji. Doručkom su zadovoljni, ali ne i kavom koja se uz njega nudi, kažu da im je lošeg ukusa. Ne sviđa im se ni koktel Cuba libre koji naruče, hrvatski rum im uopće ne šmeka. Nezadovoljni su i time što oko hotelskog bazena nema dovoljno slobodnih ležaljki te shvaćaju kako je potrebno rano se probuditi da se zauzme mjesto ili platiti nekome od osoblja da to učini za vas. Stoga odlučuju otići na gradsku plažu u Cavtatu, na kojoj im smeta to što moraju iznajmiti ležaljke i suncobran, pa se pitaju: 'Nije li ovaj odmor all inclusive?' Za pola sata vožnje na jet skiju plaćaju nešto više od 50 eura, a televizijska ekipa koja ih prati marljivo bilježi i računa svaki iznos.


Njemačka ekipa čak testira i vodu u bazenu cavtatskog hotela te otkriva da je dobra – nivo klora je prihvatljiv, a pH-vrijednosti su zadovoljavajuće. Jedino na što pak Bianca i Martin nemaju prigovora jest osoblje hotela, s obzirom na to da je usluga odlična, a ljudi efikasni, iako se pitaju – kada se radnici uopće stignu odmoriti? 'Vidimo iste ljude da rade i rano ujutro i tijekom dana i da nam poslužuju večeru', kaže Bianca, a njemački novinari onda pitaju upravu hotela koja odgovara da su to sezonski radnici koji dolaze iz dijelova države u kojima nema posla. Implicitno se kaže da trebaju biti sretni što ga uopće imaju te da zaborave na svoja radna prava. To se kasnije potvrđuje u emisiji, kroz razgovor s bivšim radnikom hotela koji kaže da privatni vlasnici krše radnička prava, a država to tolerira.

S druge strane, Robert i Nina doživljavaju savršen ljetni odmor, isprobavajući odlična domaća jela, vina i rakije u zabačenim konobama, obilazeći slapove Krke i franjevački samostan, kupajući se na lijepim plažama Korčule, a raspoloženje im jedino kvari kratkotrajna kiša jer su se odlučili na kampiranje.

Kako nisu izabrali all inclusive aranžman, nego idu kamo ih želja vodi, Robert i Nina u jednom trenutku odlaze u šoping u Lidl. I tu se odvija za hrvatske gledatelje najzanimljivija scena ove televizijske emisije – Robert i Nina se pitaju kako je moguće da isti proizvodi u Hrvatskoj koštaju više nego u Njemačkoj iako je riječ o istom trgovačkom lancu. Sve je najmanje 20 posto skuplje, a neke stvari i mnogo više od toga. Primjerice, kutija Persila je u njemačkom Lidlu oko četiri eura dok je isti proizvod u hrvatskom Lidlu skoro 10 eura! Njemački novinari su se obratili Lidlu za komentar te dobili lakonski odgovor da po pravilima Europske unije ne postoji obaveza usklađivanja cijena.

Na kraju sedmodnevnog odmora u Hrvatskoj svode se računi. Bianca i Martin su sveukupno potrošili 3.000 eura iako su išli na all inclusive aranžman te baš i nisu do kraja zadovoljni uvjetima u cavtatskom hotelu, ali hvale radnike i prirodne ljepote. Kratkotrajan posjet Dubrovniku je pak obilježila ogromna gužva te zaključuju da su se uspjeli odmoriti, ali da je moglo biti i bolje. Sljedeći put će putovati izvan turističkih aranžmana.

Nina i Robert su pak tijekom svojih sedam dana putovanja jadranskom obalom potrošili 2.000 eura, oduševljeni su Hrvatskom i planiraju se vratiti. Jedino što im se učinilo nevjerojatno skupim jest vožnja trajektom do Korčule dok za sve ostalo – s izuzetkom Lidla, naravno – smatraju da su platili pristupačne i fer cijene. 'Hrvatska je predivna zemlja, jedna od najljepših u kojima smo bili, a ljudi su super. Sve je prošlo odlično, imali smo i sreće i definitivno smo oduševljeni', kaže Nina.

U posljednjim sekundama emisije 'Der grosse Urlaubscheck: Kroatien', koju je uredila Lena Wendt, dolazi ovaj zaključak: 'Hrvatska obala nudi nevjerojatno mnogo toga, ponešto za svakoga tko želi na godišnji odmor.'

Cijelu emisiju na njemačkom jeziku možete pogledati na ovoj poveznici