institut max planck

Znanstvenici u samo nekoliko šaka tla otkrili divovske viruse nevjerojatnih oblika

01.08.2023 u 18:06

Uzorak tla prikupljen 2019. iz Harvard Foresta nedaleko Bostona u SAD-u zapanjio je znanstvenike jer su u samo nekoliko šaka tla naišli na niz virusa koje nikada nisu vidjeli, a izgledom pomalo plaše

Nevjerojatno veliki virusi čudnih oblika pronađeni su još 2019. u Massachusettsu, u jednoj šumi blizu Bostona, te su na analizu poslani u Institut Max Planck u Njemačkoj. Znanstvenici su zatim uzorak zemlje ispitali korištenjem prijenosne elektronske mikroskopije, procesa koji povećava objekte pomoću snopa elektrona.

Ono što su otkrili prilično ih je iznenadilo. Uzorak tla bio je prepun divovskih virusa širine do 635 nanometara.

Ovi su divovi manji od najvećeg virusa ikad otkrivenog, širokog 1500 nm, ali puno veći od virusa s kojima se ljudi obično susreću (COVID-19, na primjer, iznosi 50-140 nm).

‘Transmisijska elektronska mikroskopija otkrila je zapanjujuću raznolikost čestica sličnih virusima’, stoji u objavi stručnog rada.

Egzotični divovski virusi

‘Zapanjujuće, otkrili smo da nekoliko stotina grama šumskog tla sadrži veću raznolikost, nego svi dosad izolirani divovski virusi zajedno’, dodali su.

Prema njihovim navodima jedan od tih egzotičnih divovskih virusa imao je velike udove raspoređene u simetričan uzorak, što su istraživači opisali kao morfologiju 'kornjače' dok drugi virus ima vijugave cijevi koje izviru sa svih strana, podsjećajući na meduzu. Prikladno, znanstvenici su ovu strukturu nazvali 'Gorgona' po sestrama iz starogrčke mitologije, a upravo Meduza je jedna od njih.

Druga otkrivena kategorija pod nazivom 'frizura' opisuje obitelj velikih virusa s neurednim glavama vlakana različitih duljina (koji su izgledali poput lutke trola) dok su divovski virusi u obliku 'supernove' imali gust splet vlakana blizu ovojnice kapside i debeli sloj pravilno raspoređenih vitica.

Virusi pak 'božićne zvijezde' imali su dvoslojnu ljusku nalik na dva isprepletena trokuta, a virusi 'sokola' imali su strukturu sličnu kljunu.

‘Ovaj fascinantan prozor u složeni svijet virusa u tlu ostavlja malo sumnje da je velika genetska raznolikost divovskih virusa usklađena s raznolikim i prethodno nezamislivim strukturama čestica, a čije podrijetlo i funkcije tek treba proučavati’, pišu mikrobiolog Matthias Fischer, elektronska mikroskopistica Ulrike Mersdorf i biolog Jeffrey Blanchard u svojoj publikaciji.