U DUBOKIM KANJONIMA

[VIDEO] Revolucionarno otkriće: Na Marsu otkrivena masivna nalazišta vode

17.12.2021 u 11:20

Najnovije nalazište smješteno je duboko u pukotinama kanjona Valles Marineris - ekvatorijalnog geološkog kompleksa sličnog Grand Canyonu i - velikog kao Nizozemska

Ako je vjerovati najnovijm izvješćima, u Marsovoj verziji Grand Canyona nalazi se velika količina vode. CNN piše o najnovijem otkriću Mars Expressa, orbitera koji kruži oko Marsa. Priča, doduše, seže do otkrića ESA-e i Ruscomosa koji su uz pomoć orbitera ExoMarsa prepoznali vodu u dolini Valles Marineris. Ovaj kanjon je oko deset puta dulji i dvadeset puta širi od zemaljskog Grand Canyona.

Izvor: Društvene mreže / Autor: iGadgetPro

Voda o kojoj je riječ pronađena je ispod površine sustava kanjona, a prepoznata je pomoću instrumenta pod imenom FREND, odnosno Fine-Resolution Epithermal Neutron Detector, čiji je zadatak mjeriti količinu vodika u Marsovoj površini. Razlog zašto je cijela priča oko vode u kanjonu toliko zanimljiva je što na Marsu već znamo da ona postoji - samo u obliku leda. Voda u Valles Marinerisu nalazi se tik do Marsova ekvatora gdje temperature nisu dovoljno niske da bi uzrokovale zamrzavanje.

Saznanje o neobičnom nalazištu vode prikupljeno je između svibnja 2018. i veljače 2021., dok je do tad orbiter vodu tražio ispod površine Marsa gdje ju je pronašao u relativno malim količinama. Studija u kojoj su objavljeni detalji objavljena je u časopisu Icarus.

FREND je, prema izvješću znanstvenika, otkrio područje s velikom količinom vodika u Valles Marinerisu. Pretpostavimo li da je vodik koji smo detektirali povezan u molekule vode, oko 40 posto materijala izravno ispod površine odlazi na vodu. Koliko točno područja obuhvaća voda govori podatak da je kanjon Valles Marineris otprilike velik kao Nizozemska.

Znanstvenici su otkrili da je središnji dio doline Valles Marineris pun vode. Riječ je o većim količinama nego što su očekivali - nešto usporedivo s područjima permafrosta na Zemlji. U ovim područjima, podsjećamo, vodeni led se stalno zadržava ispod suhog tla zbog niskih temperatura.

POGLED U SVEMIR

[FOTO] Svemirski teleskop koji je promijenio način na koji gledamo prema zvijezdama - pročitajte deset fascinantnih stvari o Hubbleu

Zahvaljujući FREND-u, znanstvenici su uspjeli prepoznati skrivenu vodu. Moglo bi se raditi o ledu ili vodi smještenoj u mineralima, no pretpostavlja se da je prisutnost leda puno izglednija jer minerali koji se inače nalaze u tom području u sebi imaju malo vode.

Blizu ekvatora temperature su malo više, pa znanstvenici vjeruju da postoji kombinacija uvjeta koji dozvoljavaju tamošnje prisutnost vode, kao i njezino obnavljanje. Otkriće u dolini Valles Marineris baca potpuno nov pogled na područje, pretvorivši ga u intrigatnnu lokaciju za buduće ljudske misije, pogotovo uzmemo li u obzir da bi tamošnja voda bila puno pristupačnija od prije otkrivenih izvora.