što veći, to stroži

Rigorozna pravila za 19 tehnoloških divova: Pogledajte tko je na listi

27.04.2023 u 09:54

Bionic
Reading

Europska komisija izabrala je skupinu od 19 najvećih tehnoloških divova na koje će se primjenjivati rigorozne obveze u sklopu Akta o digitalnim uslugama (DSA), piše u četvrtak Jutarnji list

Tih 19 izabranih kompanija morat će se pridržavati svih pravila DSA, ali će za njih vrijediti i posebni, stroži propisi po načelu - što veća platforma, to stroža pravila. EU je time pokazala kako shvaća da najveću odgovornost za nezakoniti online sadržaj trebaju preuzeti tehnološki giganti.

Na listi nema prevelikih iznenađenja - 17 su vrlo velike internetske platforme, a dvije su vrlo velike internetske tražilice. To su većinom profitne američke kompanije, nekoliko velikih europskih igrača, jedna kineska tvrtka i jedna neprofitna organizacija.

Na popisu reguliranih platformi tako su se našle platforme Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter i YouTube, neprofitna organizacija Wikipedija, online stranice za kupovinu Alibaba AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Booking, Google Play, Google Shopping i Zalando, dva pretraživača - Google Search i Bing te Google Maps.

Regulirane platforme i tražilice trebat će konstantno procjenjivati i ublažavati štetu koju njihovi proizvodi mogu prouzročiti i osigurati alate za moderiranje sadržaja.

Konkretno, to znači da će korisnici dobiti jasne informacije o tome zašto su im preporučene određene informacije i imat će pravo da na zahtjev prestanu primati preporuke na temelju njihova profila na društvenim mrežama.

Oglasi se više neće smjeti prikazivati na temelju osjetljivih podataka korisnika (kao što su etničko podrijetlo, politička mišljenja ili seksualna orijentacija). Zabranjeni će biti i ciljani oglasi zasnovani na profiliranju djece.

Platforme i pretraživači će trebati uvesti mehanizam koji korisnicima omogućuje lakšu prijavu nezakonitog sadržaja i bit će obvezne moderirati i obrisati ilegalni sadržaj u vrlo kratkom roku. Regulirane kompanije će također trebati brže prepoznavati i micati govor mržnje, dezinformacije i osvetničku pornografiju sa svojih platformi.

Platforme će biti dužne utvrđivati, analizirati i ublažavati sadržaj koji se odnosi na rodno uvjetovano nasilje na internetu te štetni sadržaj koji utječe na maloljetnike na internetu i njihovo mentalno zdravlje, piše novinarka Jutarnjeg list Iva Badanjak.