ASTRONOMIJA

Ovaj usamljeni svemirski putnik bizarni je gigantski planet 12 puta veći od Jupitera

06.08.2018 u 11:27

Bizarni svijet udaljen dvadeset svjetlosnih godina prvi je kozmički objekt ove vrste otkriven pomoću radioteleskopije. Riječ je o masivnom planetu - putniku kroz kozmos koji se nalazi korak od pretvaranja u zvijezdu

Zamislite planet 12 puta veći od Jupitera koji putuje svemirom 20 svjetlosnih godina udaljen od Zemlje. Ovaj svijet zbilja postoji te je čak dvanaest puta veći od Jupitera, nije vezan uz niti jednu zvijezdu te je kao takav prvi svemirski objekt ove vrste zabilježen radio teleskopom.

Njegova nesmiljena masa i ogromna snaga magnetskog polja zapanjili su znanstvenike te samim postojanjem promijenili način na koji znanstvena zajednica poima astronomske objekte koji putuju dubokim svemirom.

ASTRONOMIJA

Svemir snimljen kroz oko teleskopa Hubble oborit će vas s nogu

Na korak od pretvaranja u zvijezdu

'Ovaj objekt nalazi se na samom rubu postojanja između planeta i smeđeg patuljka, više poznatog kao 'neuspjela zvijezda' te će nam pomoći razumijeti magnetski proces iza zvijezda i planeta' rekla je doktorica Melodie Kao, astronom na Sveučilištu u Arizoni. Rad u kojem se opisuje analiza novootkrivenog planeta objavljen je u Astrophysical Journalu.

Smeđi patuljci su objekti koje je teško strpati u neku načelnu tehnologiju, s obzirom da su preveliki da bi ih smatrali planetima, a premali da bi ih smatrali zvijezdama. Slična sudbina zadesila je planet o kojem ovdje pričamo - on je još 2016. bio zabilježen pomoćui VLA teleskopa u Novom Meksiku te je automatski zbog veličine bio kategoriziran kao smeđi patuljak. Istina je, doduše, da i danas znamo jako malo o ovoj vrsti svemirskih tijela. Prvi objekt ove vrste zabilježen je 1995. kada su znanstvenici pokušavali otkriti tajnu magnetskih polja i radiozračenja proučavanjem pet smeđih patuljaka.

ZNANOST NAKON CASSINIJA

Ovo su najuzbudljivije svemirske misije današnjice

Novi pogled na neobično otkriće

Kada je drugi tim znanstvenika sagledao sakupljene podatke, otkrili su da je objekt pod imenom SIMP J01365663+0933473 puno mlađi od ostalih. Njegova starost govori nam da se ne radi o drevnom smeđem patuljku već planeti koja samostalno putuje svemirom. Sama granica kojom razvrstavamo masivne plinovite svjetove od smeđih patuljaka određjue se graničnom masom za fuzioniranje deuterija - mase ispod koje deuterij prestaje biti vezan uz samu jezgru objekta. Ova granica je otprilike 13 masa Jupitera, što znači da je 12.7 - masa novootkrivenog objekta zapravo masa ogromnog planeta.

Divovski planeti poput SIMP-a imaju magnetskim poljem stvorene aurore slične onoj kakvu viđamo na Zemlji, makar kao takvi ne nailaze na solarne vjetrove koji bi ih mogli stvoriti. Radio zračenje ovih aurora znanstvenicima daju priliku prepoznati ove udaljene objekte, no nije im jasno na koji način se one stvaraju. Nakon analize zaključeno je da je magnetsko polje planeta nevjerojatno jako - oko 200 puta jače od Jupiterovog, što donekle objašnjava odakle nastaju aurore.

Što nam ovo govori?

'Ovaj objekt je vrlo zanimljiv s obzirom da proučavanjem njegovih magnetskih svojstava možemo dobiti uvid u mehanizme iza planeta koji ne pripadaju našem sunčevom sustavu' tvrdi dr. Kao. Znanstvenici također vjeruju da će otkrivanjem tajni ovih mehanizama saznati kako geomatnetsko polje funkcionira ne samo na smeđim patuljcima, već i plinovitim divovima te planetima poput našeg.