'KAMENČIĆ' KRUŽI OKO SUNCA

Novo otkriće: jesu li znanstvenici konačno ušli u trag tajnovitom Devetom planetu?

22.05.2018 u 13:21

Zajednica astronoma oduševljena je novim saznanjima o potencijalnom postojanju devetog planeta skrivenog u udaljenim područjima našeg sunčevog sustava

Astronomi su pronašli iznenađujuće uvjerljive dokaze o postojanju devetog planeta našeg Sunčevog sustava i pod time ne misle na Pluton.

U nedavno objavljenim znanstvenom radu autori su objavili otkriće malog kamenitog objekta u blizini Neptuna čije kretanje indicira da je pod gravitacijskim utjecajem nečeg puno većega. 'Kamenčić' pod imenom 2015 BP519 oko našeg Sunca kruži pod kutem koji je vrlo drukčiji od onog ostatka planeta, no to nije jedina stvar koja ga čini čudnim. Neotkriveni objekt koji na njega utječe je prema proračunima deset puta masivniji od Zemlje.

Lov na Deveti planet

Znanstvenici već dvije godine u području Neptuna love 'Deveti planet'. Dva astronoma koji prate skupinu udaljenih tijela koja oko Sunca putuju pod neobičnim kutem otkrili su da se negdje u vanjskim rubovima našeg sunčevog sustava nalazi nešto zbilja ogromno. Je li ovo konkretni dokaz postojanja još jednog planeta? Autori znanstvenog rada se s time ne slažu.

Dokazi ili pretpostavke

'Ovo nije dolaz postojanja Devetog planeta' rekao je David Gerdes, astronom na Sveučilištu u Michiganu i jedan od koautora znanstvenog rada. 'Radije bi postojanje kozmičkog objekta 2015 BP519 nazvao znakom u našem sunčevom sustavu možda postoji nešto poput Devetog planeta'.

Ovo su relativno skromne riječi uzmemo li u obzir da rad naglašava da se ovdje radi o 'najekstremnijem' objektu iza Neptuna kojeg smo ikad uspjeli otkriti. Drugim riječima, stijena skrivena u prostoru iza Neptuna ima dosta čudnu putanju, a otkriven je korištenjem podataka iz Studije tamne energije, projekta koji istražuje širenje unverzuma promatranjem fenomena u dubokom svemiru.

ZNANOST NAKON CASSINIJA

Ovo su najuzbudljivije svemirske misije današnjice

Neobični putnik

Planeti za koje znamo oko Sunca se kreću pod apsolutno istim kutem pod utjecajem moćnog gravitacijskog polja. S obzirom da Studija tamne energije promatra drukčiju os, znanstvenici nisu očekivali pronalazak nečega poput 2015 BP519. On se, naime, kreće pod 54 stupnjeva nagiba u odnosu na ostatak planeta. Jedna od teorija predlaže da na njega utječe veliki planet kojeg još nismo uspjeli otkriti.

Sva ljepota svemira zabilježena teleskopom Hubble Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA/Hubble

Prema simulacijama, novom hipotetskom planetu treba 10 do 20 tisuća godina da napravi jedan krug oko Sunca. Premda još nemamo dokaza da se zbilja radi o našem udaljenom skrivenom suputniku, i dalje je riječ o fascinantnom uvidu u prirodu dubokog svemira.

'Otkriće planeta koji je deset puta masivniji od Zemlje bio bi neusporedivi znanstveni trijumf' rekao je Gregory Laughlin, astronom s Yalea i sudionik gore spomenutog istraživanja.