SVEMIRSKA PUTOVANJA

NASA-ina letjelica stigla je do asteroida Bennu, sad treba otkriti kolika je prijetnja ovo čudovište Zemlji

04.12.2018 u 10:09

Sonda iz NASA-e u ponedjeljak je doputovala do asteroida Bennu - leteće stijene veličine nebodera koju svemirska agencija smatra potencijalnom prijetnjom Zemlji

Svemirska sonda Osiris-Rex ima posebni zadatak. Njezina sedmogodišnja misija je približiti se asteroidu Bennu, sakupiti uzorke njegove površine i vratiti se na Zemlju. Bennu je kamenita masa promjera 500 metara koja kruži oko Sunca u orbiti vrlo sličnoj Zemljinoj. Pretpostavlja se da je riječ o tijelu koje je bogato ugljikovim molekulama koje sežu do najranijih dana sunčevog sustava, a navodno krije i tragove vode.

Velika prijetnja?

Astronomi vjeruju da su asteroidi i komete koje su se nekad davno zabili u Zemlju donijeli organske tvari i vodu koje su potakle razvoj života. Kemijska analiza tla s asteroida Bennu mogla bi to potvrditi. Međutim, postoji još jedan razlog zbog kojeg NASA kreće u posjet svemirskoj stijeni - oni pretpostavljaju da postoji određena šansa (jedan u 2700) da se upravo ovaj asteroid za 166 godina punom brzinom zabije u Zemlju. Bennu je jedan od 72 svemirska objekta koje NASA smatra potencijalnim prijetnjama Zemlji.

NASA je objavila fotografije o posljedicama koje ostavljamo na Zemlju Izvor: Promo fotografije / Autor: NASA

Osiris-Rex pomoći će nam razumijeti na koji način sunčeva toplina nježno gura Bennu u putanju koja je sve bliže Zemlji. Jedna od teorija tvrdi da svakih šest godina asteroid je sve bliži Zemlji te da je za sve odgovorno sunčevo zračenje. 'Do 2020. kada ćemo sakupiti uzorke imat ćemo puno bolji uvid u vjerojatnost sudara Bennua i Zemlje' rekla je Erin Morton, glasnogovornica misije na Bennu.

Znanstvenici tvrde da će 2135 Bennu biti bliže Zemlji nego Mjesec te još bliže od toga između 2175 i 2195.

Bliski susret

Osiris-Rex trenutno se nalazi na udaljenosti od 19 kilometara od Bennua, s time da će u kasnom prosincu napraviti prelet na svega 1,9 kilometara od površine te ući u gravitacijsko polje asteroida.

Sonda će nakon toga smanjivati orbitu sve dok ne bude oko 1,8 metara od površine nakon čega će istegnuti robotsku ruku i pokupiti uzorak tla. Ovaj riskantni manevar bit će izveden u srpnju 2020. Osiris-Rex će nakon toga poletjeti nazad prema Zemlji te izbaciti kapsulu koja će uzorak asteroida u rujnu 2023. prizemljiti u pustinji Utah.

NASA već razvija strategiju za odbijanje Bennua i sličnih asteroida koji putuju prema Zemlji - specijalne letjelice koje se zabijaju u površinu letećih stijena te im mijenjaju putanju. Sve buduće tehnologije kao i njihov razvoj zavise o bliskom susretu Bennua i Zemlje 2135, izvještava Reuters. Nakon toga ćemo mi, odnosno naiši pra-pra-praunuci, znati što treba učiniti.