KVANTNO RAČUNARSTVO

Microsoft ulaže gomilu resursa za razvoj računala iz znanstvene fantastike

22.11.2016 u 06:30

Eksperimentiranje sa svijetom kvantnog računarstva nije strano Microsoftu, no div iz Redmonda je nedavno najavio još značajnije poteze u tom segmentu. Pored financijskih injekcija, ugrabili su i vrlo bitne inženjere u tom polju računarstva koje bi moglo izmijeniti svijet. Microsoft u suštini želi izaći iz svijeta teorije i napraviti prvi prototip kvantnog računala

Druga dva IT diva, Google i IBM, također eksperimentiraju u tom segmentu već neko vrijeme, no Microsoft se za razliku od ovog dvojca odlučio istraživati nešto drugačiji put. Div iz Redmonda želi iskoristiti pristup 'pletenja' kvazičestica poznatih kao anyoni (ne aniona, iona negativnog naboja, op.a.). Ove čestice su opisane kao da mogu postojati samo u dvodimenzionalnim sustavima, a njihove 'pletenice' bi mogle poslužiti kao gradivni blokovi kvantnog superračunala.

U egzotičnom svijetu kvantne fizike Microsoft se odlučio na ovakvo što - iako vodeći stručnjaci navode da postoje brojne prepreke u realizaciji korisnih kvantnih računala. Nije problem tek u fizici - već i potpuno novoj vrsti softvera koja bi mogla iskoristiti kvalitete takvog računala.

Ovaj segment Microsoft je počeo istraživati 2005. godine, bez posebne pompe u laboratoriju Station Q. Čemu onda sada velika objava? Pa, Microsoft je spreman otkriti kako su 'vrlo blizu osmišljavanja osnovnog gradivnog bloka, qubita' (kvantnog bita), koji bi se iskoristio za stvaranje prvog prototipa računala. Kvantno računalo bi se izgledno sastojalo od stotina ili tisuća qubita, a u Microsoftu navode kako nakon izvedbe prvog qubita već imaju jasan plan koji im omogućuje 'prelazak na tisuće qubita na relativno jednostavan način'.

„Kvantno računalo je mnogo više od qubita. Ono uključuje sve klasične hardverske sustave, sučelja i veze sa ostatkom svijeta“

David Reilly, MicrosoftCitat

Novi tim zadužen za razvoj kvantnog hardvera i softvera vodit će Todd Holmdahl, a Microsoft je ugrabio i vrlo bitan dvojac istraživača iz svijeta kvantnog računarstva - Lea Kouwenhovena i Charlesa Marcusa. Dvojac je već od ranije surađivao s Microsoftom, no navode kako pridruživanje IT divu osigurava rad na potencijalno nevjerojatnim otkrićima i izradi kvantnog računala. Timu bi se trebali pridružiti još i Matthias Troyer i David Reilly. S ovakvim nizom fizičara i inženjera, u Microsoftu vjeruju da mogu izraditi dodatne alate koje će iskoristiti i znanstvenici bez posebnog znanja o kvantnim teorijama, a kako bi doprinijeli razvoju.

Što ovo u konačnici znači za svijet? Pa, potencijal je nevjerojatan. U suštini je riječ o izradi računala koje će moći izvoditi radnje debelo van onoga što mogu današnji strojevi, a što bi moglo otvoriti eru istinske umjetne inteligencije te nikad boljeg razumijevanja fizike i svijeta koji nas okružuje (što jasno uključuje i neke kritične probleme poput klimatskih promjena i svijeta medicinskih istraživanja).