TELEKOM ARENA

Budućnost telekoma je u fokusu na korisnike

21.03.2013 u 18:30

Bionic
Reading

Cijene, broj minuta razgovora i prihodi padaju, a prijenos podataka u mobilnim mrežama nezaustavljivo raste. Ti će trendovi, između ostalih, prisiliti telekome na veću usmjerenost na korisnike

Telekom tvrtke, pod pritiskom nepovratnog trenda smanjenja prihoda od pružanja tradicionalnih govornih usluga i usluga prijenosa podataka u mobilnoj mreži, suočene su s nužnošću povećanja operativne efikasnosti i brze tranzicije svojih poslovnih modela prema ponudi usluga za koje su kupci spremni više izdvojiti.

To su prije svega razna kreativna rješenja iz segmenta medija i zabave, napredna softverska rješenja poput m-paymenta, zdrvastva, školstva te zahtjevne usluge u računalnom oblaku za poslovne korisnike, objasnio je na regionalnoj konferenciji Telekom Arena 2013 Branko Žibret, partner u konzultantskoj kući A. T. Kearney i voditelj aktivnosti te konzultantske kuće za jugoistočnu Europu.

Jasmina Banda, savjetnica u toj istoj konzultantskoj kući, istaknula je dominantne trendove na svjetskom telekom tržištu.

S jedne strane rast utrošenih minuta razgovora po korisniku slabi iz godine u godinu (godišnji rast na globalnoj razini iznosi tek tri posto), a cijene minute razgovora nastavljaju nezaustavljivo padati (do čak 17 posto na godišnjoj razini).

S druge strane prijenos podataka u mobilnoj mreži nezaustavljivo raste (u 2012. rast je iznosio 70 posto, a predviđanja govore da će se rast do 2017. nastaviti po stopi od 66 posto godišnje).

Tako snažan tempo rasta prijenosa podataka u mobilnoj mreži ni izbliza ne prati rast prihoda od pružanja te usluge (od 2009. do kraja 2011., prihod tog segmenta porastao je tek 14 posto).

Dodatno, situaciju telekomima otežavaju alternativni pružatelji komunikacijskih usluga putem internetskih servisa poput Facebooka, Whatsappa, Vibera i sličnih, koji sve više 'koštaju' telekome diljem svijeta u vidu izgubljenih prihoda.

Ti su servisi na globalnoj razini 2010. telekome 'koštali' 8,7 milijardi dolara (51,3 milijardi kuna) izgubljenog prihoda od SMS-a, 2011. godine 13,9 milijardi dolara (oko 82 milijarde kuna), a 2012. se taj iznos popeo na čak 23 milijarde dolara (oko 135,7 milijardi kuna).

Takvi trendovi, uz sve jaču konkurenciju u samoj industriji, financijski iscrpljuju telekome i stavljaju snažan pritisak na troškovnu efikasnost industrije. Telekomi uspješno smanjuju trošak po korisniku te taj pad u prosjeku iznosi sedam posto godišnje, no procjene pokazuju da to nije dovoljno kako bi amortiziralo značajan pad prihoda od pružanja tradicionalnih usluga.

'Korisnici traže personalizirani sadržaj i usluge, i žele da su im dostupni bilo kada i na bilo kojem uređaju što telekom tvrtkama otvara prostor za razvoj u smjeru postavljanja kompleksnih upravljanih platformi koje ponudom najrazličitijih usluga i mogućnosti povezuju potrošače kao korisnike s ponudom poslovnog i javnog sektora.

Fokus telekoma će se morati s ponude infrastrukturnih rješenja sve brže pomicati prema korisnicima jer će samo oni koji će uspjeti u kvalitetnijem povezivanju s korisnicima i pružanju rješenja prilagođenih korisnicima u narednom razdoblju moći ostvarivati iznadprosječne rezultate', upozorila je Banda.

Što se tiče telekom tržišta u regiji, u A. T. Kearneyju izdvojili su pet dominantnih trendova koji će obilježiti tržište u narednom razdoblju. To su nastavak konsolidacije u smislu spajanja i preuzimanja na tržištu, daljnji razvoj širokopojasnog interneta i ponude usluga zasnovanih na tehnologiji LTE, jačanje upravljanja zadovoljstvom korisnika, dodatan rast ponude usluga u računalnom oblaku za poslovni sektor te traženje prihoda od područja koja do sada nisu bila osnovna djelatnost telekoma poput zdravstva ili školstva.

U narednom razdoblju za telekom operatere u regiji bit će ključno optimiziranje i dobro balansiranje nužnih ulaganja u novu tehnologiju i ulaganja u poboljšanje i proširenje usluga koje će poboljšati zadovoljstvo njihovih korisnika.