Jedan od najpoznatijih svjetskih televizijskih brendova, MTV, 31. prosinca 2025. prestaje postojati. Vijest je izazvala snažne reakcije javnosti: društvenim mrežama prevladavaju nostalgija, ali i ogorčenje. Mnogi dugogodišnji gledatelji izražavaju razočaranje, ističući da su MTV 90s i Club MTV doživljavali kao posljednje utočište glazbenih sadržaja na televiziji. Prisjetili smo se nezaboravnih spotova koji su izgradili naše playliste, oblikovali stil i pomaknuli granice glazbenog videa
MTV je oblikovao način na koji doživljavamo glazbu – ne samo kroz zvuk, nego i kroz sliku. Od pionirskih dana osamdesetih do zlatnog doba devedesetih i ranih dvijetisućitih, neki su spotovi postali više od promocije: pretvorili su se u generacijske ikone, modne manifesti i male filmske revolucije.
Bio je to prijelomni trenutak: MTV je pokrenut 1. kolovoza 1981. godine, a istog datuma šest godina kasnije s radom je započela MTV Europe. Do tada, na videospotove se moglo povremeno naletjeti po televizijskim programima, a ako ste željeli da vas glazba prati 24 sata dnevno, morali ste se okrenuti radio postajama.
Prvi prikazani spot na američkom MTV-ju bio je znakoviti 'Video Killed the Radio Star' The Buggles, a kao prvi spot na MTV Europe prikazan je 'Money for Nothing' Dire Straitsa.
Michael Jackson – Thriller (1983)
Mini-horor u režiji Johna Landisa redefinirao je ambiciju glazbenog spota – koreografija, narativ i produkcija na filmskoj razini stvorili su globalni fenomen. Taj je video uradak 2010. izabran za najutjecajniji spot u povijesti pop glazbe. Michael Jackson i njegovi rasplesani zombiji odnijeli su pobjedu ispred OK Go i Britney Spears. Thruller nije nastao kao ostvarenje briljantne ideje nego je napravljen zato što je pop zvijezda 'željela biti zvijer', otkrio je 2017. godine na Venecijanskom filmskom festivalu filmski redatelj i producent John Landis.
Madonna – Like a Prayer (1989)
Provokativna ikonografija, rasprava o vjeri i identitetu – spot Madonne pomaknuo je granice i pokazao snagu popa kao kulturnog komentatora. Na njega su bučno reagirale Crkva i različite vjerske skupine zbog njezinog 'bogohuljenja'. Vatikan je osudio spot, a papa Ivan Pavo II. je pozivao vjernike da bojkotiraju njezinu turneju po Italiji. Korporacija Pepsi, koja je sklopila nedugo prije toga ugovor s Madonnom težak 5 milijuna dolara, odlučila je zbog tog spota na njegov raskid.
Nirvana – Smells Like Teen Spirit (1991)
Grunge manifest, školska dvorana, znoj i feedback postali su vizualni rječnik generacije X. Spot je snimljen 17. kolovoza 1991. za iznos između 30 i 50 tisuća dolara. Sve je počelo s par natuknica u Kurt Cobainovoj bilježnici i flyerima. Frontmen je u bilježnicu zapisao kakve mu se ideje motaju po glavi i što je sve potrebno za napraviti spot. Dan prije snimanja spota, skupa je s kolegama iz benda u klubu Roxy u Los Angelesu podijelio flyere s detaljnijim uputama što se očekuje od statista. Na samom snimanju Cobain je nagovorio redatelja Samuela Bayera da dopusti publici spustiti se na pozornicu pred sam kraj spota.
Guns N’ Roses – November Rain (1992)
Barokni rock spektakl, veliki budžet i kinematografski pristup koji je srušio granicu između spota i kratkog filma. Za spot koji je objavljen u veljači 1992. grupa je angažirala redatelja Andyja Morahana koji je nadgledao snimanje njihovih prijašnjih spotova za 'Don't Cry' i 'You Could Be Mine'. Axl Rose je odlučio angažirati i Dela Jamesa da osmisli adaptaciju jedne od njegovih kratkih priča koja prati pjevača kojeg proganja smrt njegove djevojke. Uloga djevojke pripala je Roseovoj tadašnjoj djevojci, manekenki Stephanie Seymour. Glavna lokacija bila je crkva koju su u pustinji u Novom Meksiku sagradili za 150 tisuća dolara, a 'November Rain' je i danas jedan od najgledanijih spotova 20. stoljeća.
A-ha – Take On Me (1985)
Rotocopied animacija i romansa preko papira – jedan su od najprepoznatljivijih vizualnih potpisa osamdesetih. Postoje dva video spota pjesme 'Take on Me', prva je objavljena 1984. godine, a druga 1985. godine nakon što je objavljen album 'Hunting High and Low'. Drugu verziju radio je Steve Barron i koristio je mix live snimaka i animaciju olovkom kako bi ispričao posebnu ljubavnu priču. Nakon što je pjesma izašla zasjela je na vrh Billboarda, a video je postao jedan od najgledanijih na MTV-ju.
Jamiroquai – Virtual Insanity (1996)
Pomaknuti set i 'plešući' pod – optička iluzija pretvorena u koreografiju prostora: spot za pjesmu 'Virtual Insanity', premijerno prikazan mjesec dana nakon debija pjesme, bio je fenomen na MTV-u te je pomogao Jamiroquaiju da postane globalna senzacija. Impresivan video prikazuje Jay Kay kako pleše sam u sobi u kojoj se čini da se pod pomiče, dok ostatak sobe ostaje nepomičan. Do danas je to ikoničan snimak tog vremena i jedan od najupečatljivijih glazbenih spotova 90-ih.
Psihomodo Pop bili su prvi bend s ovih prostora čiji je spot emitiran na MTV Europe. Nakon što su 1988. objavili prvijenac 'Godina zmaja', nastupili su na Velikoj nagradi Nizozemske (Grote Prijs van Nederland) i u konkurenciji od 600 bendova ušli među šest najboljih. Tamo ih je zapazio MTV-jev voditelj Marcel Vanthilt, pa je u svojoj emisiji pustio englesku verziju pjesme 'Ja volim samo sebe', preimenovanu u 'I’m in Love with Gobac'.
Britney Spears – …Baby One More Time (1998)
Školska uniforma i čisti hook – definicija kasnih devedesetih u tri minute. Britney Spears je u velikom dijelu osmislila spot uz pomoć redatelja Nigela Dicka, koji je ranije radio s Guns N' Roses i Oasisom, a sama je za spot odabrala i odjeću. Video je snimljen u kolovozu 1998. godine u srednjoj školi Venice i uvelike je utjecao na popularnost pjesme, a ona je danas jedan od najvećih hitova u povijesti.
Beyoncé – Single Ladies (2008)
Minimalizam, crno-bijeli kadar i koreografija koja je zavladala internetom – blueprint viralne kulture. Posjetitelji glazbene web stranice muzu.tv 2009. godine izabrali su spot 'Single Ladies' Beyonce za najbolji spot desetljeća. Beyonce je pobjedu odnijela u uskoj konkurenciji s Fatboy Slimom i Madonnom. U spotu je pjevačica pred kraj spota otkrila svoj vjenčani prsten. 'Pitala sam se zašto je svaka prostorija uređena u tematskom stilu, ali nisam znala da sam snimala u studiju za porno filmove', izjavila je kasnije Beyonce.
Johnny Cash – Hurt (2002)
Ogoljeni, potresni presjek života – spot koji pokazuje koliko intiman glazbeni video može biti. Za režiju spota bio je zadužen Mark Romanek, koji je samo godinu prije izbacio veliki filmski hit 'One Hour Photo'. Romanek je otišao u Nashville, kako bi pronašao idealne lokacije za snimanje, što ga je odvelo u kuću legendarnog pjevača country glazbe. Snimanje je bilo zatvoreno za javnost, platinaste ploče, kavijar, jastog, banketi, klipovi iz karijere Johnny Casha, njegova supruga June i klavir. June Cash je umrla tri mjeseca nakon snimanja spota, Johnny Cahs četiri mjeseca nakon nje. Nakon što je spot objavljen, ljudi su plakali na brojne kadrove.
Sinead O’Connor – Nothing Compares 2 U (1990)
Video za pjesmu koja joj je uzburkala emocije Sinead O’Connor ali i gledatelja, trebao je sadržavati brojne kadrove snimljene u Parizu, no redatelj John Maybury odlučio je na kraju upotrijebiti samo jednostavan kadar u kojem O'Connor - pjeva. Mnoge je šokiralo što je imala obrijanu glavu što je napravila iz protesta. Naime, vlasnik izdavačke kuće sugerirao joj je da bi trebala izgledati ženstvenije, odnosno nositi nakit i haljine, a njezin odgovor je bio taj da je odrezala svoju kosu. Suze u spotu su, kako je sama izjavila - bile prave i iskrene.
Queen – I Want to Break Free (1984)
Članovi Queena pojavili su se u 'drag' izdanju kao parodija likova iz britanske sapunice 'Coronation Street', a ideju za je predložio bubnjar Roger Taylor kao humorni odmak nakon niza 'epičnih' videa. Freddie Mercury glumi domaćicu nadahnutu likom Bet Lynch – crna perika, ružičasti top, minica, najlonke i potpetice, uz namjerno zadržan brk zbog komičnog kontrasta. Spot je sniman u Limehouse Studiosu. Režirao ga je David Mallet 1984. godine i spada među najprepoznatljivije Queenove video-radove.