SVI GOVORE O NETFLIXOVU HITU

'Ne gledaj gore' zaintrigirao je sve: Između redaka iščitava se upozorenje zbog kojeg bismo trebali vjerovati znanstvenicima

29.12.2021 u 06:36

Novi Netflixov hit film, o kojem posljednjih dana javnost ne prestaje razgovarati, još je jednom potvrdio zašto bi u konačnici ljudi trebali vjerovati znanstvenicima, iako njihove priče često zvuče kao nešto nevjerojatno i nemoguće

Provjerena glumačka ekipa i netipična priča bili su dovoljni da u svega nekoliko dana prikazivanja baš cijeli svijet počne govoriti o novom Netflixovom hitu 'Ne gledaj gore'. Priča o novootkrivenom kometu koji će u idućih šest mjeseci pasti u ocean, nakon čega će krenuti niz katastrofalnih potresa i cunamija, što će rezultirati uništenjem Zemlje, poprilično je zastrašujuća i to iz jednog razloga - jer to nije nemoguće.

Najteži posao imali su upravo znanstvenici koji su se svim silama trudili i na sve načine pokušavali upozoriti svijet da nije riječ o prevari, već da će se to uistinu ostvariti. Kao znanstvena savjetnica na filmu radila je i ugledna astronomkinja, dr. Amy Mainzer, koja je o mogućnosti da se ostvari takvo što, ali i činjenici da ljudi teško vjeruju znanstvenicima, govorila za Newsweek.

Kako je i sama rekla, iako bi se u teoriji događaj iz filma mogao dogoditi, dr. Mainzer uvjerava sve da je vjerojatnost za to iznimno mala. Da bi jedan komet ili meteor napravio takvu katastrofu, morao bi biti veličine južne Kalifornije.

Ono što je posebno zanimljivo to je da je tijekom produkcije Netflixova filma došlo do nečeg sličnog, što je privuklo pažnju znanstvenika iz cijelog svijeta, no na sreću je komet Neowise prošao daleko od Zemlje.

'Bio je to nevjerojatan slučaj da život oponaša umjetnost. Bila je to potpuna slučajnost i bilo je stvarno bizarno. Kad smo otkrili vrlo svijetli komet Neowise, pomislila sam da će to biti odlično za film. Tako je to jednostavno uklopljeno u scenarij', rekla je dr. Mainzer i potvrdila da je 'pomiješala' karakteristike kometa koji su otkrili u stvarnom svijetu s onim izmišljenim, Dibiaskyjevim kometom u scenariju.

DON'T LOOK UP Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Inače, otkrivanje kometa nije, kada je riječ o astronomiji, rijetka pojava, iako ih je do sada otkriveno samo oko 3600, što i nije prevelika brojka, no ne događa se svakodnevno.

Doktorica Mainzer ne samo da se pobrinula da u scenariju znanost bude uvjerljiva, već se potrudila uputiti glavne zvijezde, Leonarda DiCaprija i Jennifer Lawrence, kako da budu što uvjerljiviji kao znanstvenici. 'Bili su briljantni i bilo je stvarno zabavno raditi s tako pametnim ljudima. Imali su doista puno teških dijaloga u filmu, koji je vrlo složen i tehnički, a oni su se jednostavno uhvatili u koštac s njim. Imali smo puno sjajnih trenutaka i bili su stvarno dobri u učenju orbitalne dinamike i načina na koji funkcionira otkrivanje asteroida.'

Kako stoji u bilješkama o produkciji filma, sam Leonardo DiCaprio priznao je da je imao oko 100 videopoziva s dr. Mainzer kako bi se što bolje uživio u ulogu i film, a ona je priznala da joj to nije smetalo. 'Bila mi je čast, osobito jer je bio toliko zainteresiran za znanost i uložio je toliko vremena i energije da je stvarno pokuša shvatiti i naučiti. Rekla sam i njemu i njoj da moraju govoriti u ime znanstvene zajednice, osobito kada dođu do dijela u kojem nas se ignorira. I u filmu su rečenice koje nas najbolje opisuju: 'Pokušavamo vam reći, vi ne slušate i stvarno želimo da slušate jer znamo da možemo poboljšati neke stvari ako nas poslušate.''

Film 'Ne gledaj gore' Izvor: Profimedia / Autor: Supplied by LMK / Landmark / Profimedia

A ugledna astronomkinja ne samo da je govorila iz perspektive astronoma, već je i holivudskoj glumici Jennifer Lawrence pomogla da shvati kako je to biti žena u znanosti. Nažalost, iskustva Kate Dibiasky, koju je glumila Lawrence, dolaze iz stvarnog života. 'Vidjet ćete jako puno scena u filmu u kojima je Kate jednostavno marginalizirana. Drugim riječima, ona je zaobiđena. Njezino otkriće nije u potpunosti priznato, a to se nažalost prečesto događa u znanosti.'

No, kako tvrdi, u znanstvenoj zajednici ipak postoji nada. 'Pozitivna stvar, a koju ćete i sami vidjeti i koju sam željela prikazati u filmu odnos je nje i dr. Mindyja, koji imaju odnos uzajamne podrške, imaju taj odnos savjetnik - učenik i mislim da je to ključno.'

Iako se ovaj film fokusira na vladu i stanovništvo koji odbijaju vjerovati u postojanje kometa što se kreće prema Zemlji, dr. Mainzer vidi frustrirajuće sličnosti u stvarnom životu s brojnim temama poput klimatske krize i pandemije, a sada se nada da će, nakon što pogledaju film, ljudi napokon početi vjerovati znanstvenicima.

'To vrijedi za čitav niz pitanja, bilo da se radi o klimi, asteroidima i kometima, bilo da se radi o pandemijama, ekstremnim vremenskim pojavama... Naša sposobnost kao društva da imamo bolje rezultate za sve uistinu ovisi o našoj sposobnosti da radimo s činjenicama, da radimo s najboljim dostupnim podacima i da pazimo na logične zaključke koji proizlaze iz proučavanja tih činjenica. Možete zanemariti znanost, ali znanost neće ignorirati vas', zaključila je.