NOVO DOBA TRANSFORMACIJE

Jednom kad probaju, žele još: Sve više svjedočimo radikalnim promjenama izgleda slavnih glazbenika, ali cilj im nije imati lica koja zvuče poznato

22.03.2021 u 06:39

Bionic
Reading

U čarima prostetičke šminke domaći gledatelji već godinama uživaju zahvaljujući popularnoj glazbenoj emisiji 'Tvoje lice zvuči poznato', no ovaj je trend sve prisutniji u pop kulturi iako ga glazbenici ne koriste kako bi što bolje 'skinuli' nekog kolegu i najboljom interpretacijom dobili mogućnost izbora potrebitih kojima će biti uplaćen određeni novčani iznos

Lice škotske pjevačice, glazbenice, producentice i DJ-ice te generalno pop inovatorice Sophie obožavatelji su prvi put vidjeli 2017. godine. Godinama prije toga 34-godišnja glazbenica, koja je tragično preminula u siječnju ove godine, uspjela je ostati relativno prikrivena, skrivajući se iza pulta DJ-a.

No 19. listopada 2017. godine Sophie je objavila glazbeni spot za pjesmu 'It's Okay To Cry', u kojem u trenutku razotkrivanja zuri ravno u kameru. Ono što je odmah upalo u oči prostetička je šminka kojom su joj napumpani obrazi kao bebolikom anđelu, dok Sophie pjesmom uvjerava: 'Mislim da je unutarnja strana tvoja najbolja strana.'

'It's Okay To Cry' bio je uvod u Sophieino lice, kao i u njezin LP 'Oil of Every Pearl's Un-Insides' iz 2018. godine, album koji je povezivao transrodnost s transhumanizmom – filozofijom po kojoj svoj najveći potencijal možemo postići tehnološkim usavršavanjem.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Pjesme poput 'Faceshopping' i 'Immaterial' sugerirale su da tehnologija, uključujući prostetičku šminku, može poboljšati samoprezentaciju nadilaženjem rodnog, tjelesnog 'ja'. Glazbom je Sophie izrazila ideju da bismo stvaranjem svoje nove kože bolje mogli izraziti se i pokazati svijetu svoje najbolje strane.

Osim što je upečatljiv, ovaj će trenutak biti zapamćen kao ikoničan, jer je manje od dvije godine kasnije modna etiketa Balenciaga poslala svoje modele na pistu sa sličnim skulpturalnim licima za kolekciju proljeće / ljeto 2020. na Tjednu mode u Parizu.

Prostetička šminka modela, objašnjeno je u prezentaciji revije, igra je standardima ljepote današnjice, prošlosti i budućnosti.

Od tada se takva šminka počela vraćati u pop glazbu i mainstream vizualnu kulturu, a krajnje preobrazbe nisu više bile rezervirane samo za filmske horore s B liste i maskirane metal bendove. Štoviše, prostetička šminka danas neke od najprepoznatljivijih svjetskih zvijezda pretvara u neprepoznatljive, pa je u novije vrijeme primjenjuju i zvijezde poput Lady Gage, Taylor Swift i Lil Nas X-a.

Možda najupečatljiviju upotrebu prostetičke šminke u posljednje vrijeme bilježi R&B zvijezda The Weeknd, gurnuvši je u prvi plan svoje najnovije kampanje za album. U siječnju prošle godine The Weeknd se u spotu za istaknuti hit 'Blinding Lights' pojavio s naizgled krvlju poprskanim licem. Potom je u ožujku pjevaču u spotu za 'In Your Eyes' odrubljena glava te je nekoliko mjeseci kasnije osvanula na tijelu drugog muškarca u spotu za pjesmu 'Too Late'. U studenom se pojavio na dodjeli American Music Awards s licem umotanim u zavoje, uklonjene u siječnju ove godine u spotu za pjesmu 'Save Your Tears'. Međutim iza zavoja se pojavilo groteskno natečeno i zgrčeno lice, a pjevačevi nos, usne i obrazi bili su razvučeni poput karamele.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Prije nastupa na Super Bowlu početkom veljače The Weeknd je za Variety napokon objasnio svoju motivaciju za ovaj vizualni narativ. 'Značenje glave potpuno omotane zavojima odnosi se na apsurdnu holivudsku kulturu slavnih osoba i ljudi koji manipuliraju zbog površnih razloga – kako bi udovoljili i dobili potvrdu', rekao je.

U vremenima poboljšanja i modificiranja tijela, ali i razvoja egzoskeleta, funkcionalnih robotskih udova, laboratorijski uzgojenih vagina, ušiju stvorenih 3D printerom, bioničkih leća, transplantacija lica i jeftinih plastičnih operacija nije slučajnost to da zvijezde najvišeg sjaja eksperimentiraju protetičkom šminkom i ekstremnim preobrazbama. Ova vrsta napretka potaknula je razna etička pitanja, ali za razliku od The Weeknda, sve veći broj visokorangiranih umjetnika prihvaća prostetičku šminku kao način proslave onoga što oni vide kao novo doba oslobađanja od biološkog tijela.

Za mnoge iz generacije koja je odrasla na internetu, piše BBC, višestruki avatari, likovi i tijela kojima su okupirani već ih dugo nadahnjuju idejom da nisu ograničeni zauvijek bivati samo u jednom tijelu, a sada imaju i sve sofisticiranije materijale, kao i digitalna sredstva, za poigravanje svojim identitetom.

'Moje glavno pitanje je hoćemo li doći do točke da će ljudi trošiti više novca na svoje avatare nego na svoje tjelesno ja', kaže Vasso Vu, 23-godišnji likovni umjetnik koji je različite izraze prostetike primijenio na Ashnikko, američku repericu u usponu. No dok digitalni avatari i estetika pružaju neograničene mogućnosti zamišljanja i stvaranja novih verzija sebe, prostetička šminka kombinira ove mogućnosti s materijalnim zadovoljstvom koje avatari ne pružaju.

Njihova upotreba može izbiti u prvi plan i prilikom definiranja identiteta i spola kroz oblike samoinženjeringa u rasponu od šminke i perike do tableta estrogena i testosterona. Prostetička šminka na taj način djeluje kao vizualni poticaj ljudima da budu sve što žele.

Moć prostetičke šminke Taylor Swift je prvi put otkrila tijekom svoje kratke goth faze s albumom 'Reputation' iz 2017. godine, posebno kada je glumila zombija u spotu za povratnički singl 'Look What You Made Me Do'. Bill Corso, Oscarom nagrađeni šminker koji je radio s glazbenicom, kaže da ju je taj postupak odmah zaintrigirao.

'U jednom mi je trenutku rekla da je to najzabavnije što je radila', kaže Corso za BBC Culture.

Dvije godine kasnije Swift je još jednom zatražila Corsove usluge za jedan od svojih najambicioznijih glazbenih spotova do sada, singl 'The Man' iz 2019. godine. U njemu utjelovljuje mušku cis osobu (ona čiji se rodni identitet podudara sa spolom dodijeljenim pri rođenju, op.a.), odjevenu u fensi odijelo, kratke kose i s prostetičkim licem te propitujući koliko bi si lošeg ponašanja mogla dozvoliti samo da je muškarac. Uz Corsovu pomoć Taylor je nakratko uspjela doživjeti stvarnost.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Zauzimajući prostor i raširivši noge preko cijelog vagona u podzemnoj željeznici u spotu 'The Man' ne ukazuje samo na ulogu tijela kao prinudnog kulturnog alata, nego i na njegovu samovolju kao načina provođenja rodnih odnosa.

Reper Lil Nas X je za Noć vještica prošle godine nakratko postao svoja glazbena junakinja Nicki Minaj, a onda si je u veljači ove godine 'ugradio' i njezine grudi te pitao obožavatelje za mišljenje.

Laney Chantal, šminkerica koja je radila s Robom Zombiejem, Slipknotom i Marshmelloom, s reperom surađuje od početka 2020. godine, kada je zatražio da ga transformira u vampira za video njegova singla 'Rodeo'. 'Jednom kad probaju, žele još. Kod prostetike je riječ o transformaciji ljudi, dopuštanju ljudima da postanu netko drugi, da na trenutak ispadnu iz vlastitog tijela. Mislim da to mnogima pomaže', kaže Chantal i dodaje kako primjećuje da s prostetikom postaju puno sigurniji.

Chantal, čiji je rad općenito obilježen mračnom, seksi i bajkovitom estetikom, u industriji je nešto više od deset godina pa je propustila bum u 1990-ima, kad su prostetiku u pop kulturu doveli likovni umjetnici i glazbenici kao što su Zombie i Slipknot.

Iako je početkom 2000-ih i 2010-ih splasnulo zanimanje za prostetiku, ponovno probuđena fascinacija njezinim učincima danas je uvodi u mainstream pojavom u svim oblicima vizualne kulture. Kad danas razmišljamo o prostetičkoj šminki, vjerojatno nam padaju na pamet serije 'Živi mrtvaci' i 'Američka horor priča' ili Angelina Jolie u filmu 'Zlurada'.

Chantal ovaj porast zanimanja pripisuje i zasićenju CGI-om. 'Tijekom 2000-ih CGI je počeo dolaziti na svoje, ali ljudima su počele nedostajati stvari poput 'Petka 13.' i 'Teksaškog masakra motornom pilom', koje su bile 'stvarne'. Ljudi koji su odrasli s CGI-om počinju ga smatrati dosadnim, a nostalgičan element opet postaje zabavan', kaže Chantal.

Kako tehnologija postaje sve sličnija čovjeku, tako će vjerojatno prostetička šminka i efekti postati sve uobičajeniji, kako u doslovnom obliku s više modnih kampanja utemeljenih na njoj i s više poznatih osoba koje je nose, tako i kao višenamjenska metafora za načine na koje čovječanstvo želi prevladati svoja ograničenja.

'Poboljšanje naših tijela olakšavanje je sljedećeg evolucijskog koraka čovječanstva. To je nešto što moramo prihvatiti i prigrliti, to je neizbježno i već se događa', kaže Frederik Heyman, multimedijski umjetnik koji je surađivao s naprednim pop zvijezdama koje promišljaju budućnost, poput Lady Gage.