JAKO LUKAVO

Zbog ovoga u Ikei uvijek trošimo više od planiranog

19.03.2015 u 10:54

Bionic
Reading

Lako je zaigrati se artiklima ubačenim u kolica i kupiti više od planiranog, a u Ikei je skoro pa nemoguće kupiti samo ono što ste naumili, pa se redovito kući vraćamo s gomilom sitnica koje nam nisu bile ni u primisli kad smo kretali iz kuće prema njihovom dućanu

Razlog je jednostavan, švedski lanac namještaja dizajnira svoje trgovine na način da nas mame da kupujemo više, a jednosmjerni put do izlaza jako je dugačak.

Što se događa s nama kad uđemo u lijepo dizajnirane Ikeine showroomove? Na to pitanje pokušava dati odgovor američki novinar Josh Sanburn u novom broju časopisa Time uz pomoć profesora Alana Penna sa Sveučilišta UCL koji proučava Ikeu. (Da, dobro ste pročitali, to je zaista njegov posao.)

U Ikei, za razliku od brojnih drugih trgovina, dizajneri namjerno projektiraju prolaze i prostorije samo da vas zbune. I dok vam se može činiti da je ono silno vrludanje po gornjem katu nasumično i potpuno bezazleno, u takav je raspored zapravo uloženo puno truda, a sve s jednim ciljem - da vas natjera da kupite više, tvrdi Sanburn.

I to je razlog zašto iz Ikee izlazite s čašama, kutijama, teglama i raznoraznim 'neophodnim' sincima koje niste namjeravali kupiti, ali im, naravno, u jednom trenutku niste mogli odoljeti.

U Ikeu ulazite kroz prostor (osim ako već znate prečicu za donji kat sa svim sitnicama) koji je zapravo virtualni katalog, a da biste došli do dijela u kojem možete ubacivati proizvode u kolica, morate zapravo proći cijelu trgovinu. No zapravo i taj dio u kojem gledate ali ne uzimate fizički proizvode stvara osjećaj iščekivanja kod kupca. To znači da kad konačno dođete u dio gdje konačno počinjete kupovati proizvode, pod utjecajem tog iščekivanja, u kolica trpate i ono što niste planirali kupiti.

Još jedna prednost zbunjujućeg jednosmjernog rasporeda, za Ikeu, naravno, ali ne i za kupca, jest ta što kupac kad nešto vidi što mu se sviđa, to i uzme, za svaki slučaj, jer mu se ne da više vraćati natrag.

Kako izbjeći nepotrebno kupovanje:
- napišite popis
- ne kupujte kad ste umorni ili neraspoloženi
- nosite sa sobom samo gotovinu
- koristite prečace u dućanu da ne prolazite kroz sve odjele