mirela marić za tportal

Nutricionistica nam je otkrila štetnu stranu popularnih dijeta koje Hrvati prakticiraju

  • Autor: I. But.
  • Zadnja izmjena 11.11.2018 17:31
  • Objavljeno 11.11.2018 u 17:31
Mirela Marić

Mirela Marić

Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Hrvatska se nalazi među prvih pet europskih zemalja po debljini, a većina Hrvata je barem jednom u životu bila na dijeti. Nažalost, mnogi još uvijek nemaju svijest o zdravom mršavljenju pa kilograme skidaju uglavnom nakon blagdana i pred sam dolazak ljeta, posežući najčešće za neprovjerenim i rigoroznim dijetama koje obećavaju mršavljenje preko noći. Nutricionistica Mirela Marić upozorava kako većina popularnih dijeta koje Hrvati prakticiraju može itekako štetno djelovati na zdravlje

Pitate li nutricioniste koju bi dijetu preporučili kao korisnu i zdravu, zasigurno ćete ostati uskraćeni za odgovor. Stručnjaci uvijek iznova napominju kako ne postoji univerzalna dijeta koja odgovara svima, kao i to da iz prehrane nikada nije dobro u potpunosti izbaciti određenu skupinu namirnica, gladovati ili preskakati obroke, što većina dijeta uglavnom zagovara.

U moru rigoroznih i manje rigoroznih dijeta postoje i one izrazito opasne po zdravlje, a istovremeno popularne zbog toga što su određene javne osobe priznale da ih prakticiraju ili zato što obećavaju 'čudotvoran' uspjeh u svega nekoliko dana, što na koncu rezultira jo-jo efektom i poljuljanim zdravljem.

Tportal je odlučio ispitati koliko su zapravo štetne neke od popularnih dijeta u Hrvata i mogu li ozbiljnije ugroziti čovjekovo zdravlje, u čemu nam je pomogla nutricionistica Mirela Marić, direktorica Nutrilife Centra za nutricionizam i dijagnostiku, koja dug niz godina radi s osobama s prekomjernom tjelesnom težinom.

Mag. nutr. Mirela Marić

Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Ketogena dijeta

U bodibilderskim krugovima ova dijeta slovi za izrazito učinkovitu u fazi definicije, tj. u fazi kada je cilj riješiti se viška masnog tkiva. Ova dijeta predlaže prehranu bogatu mastima i proteinima, a siromašnu ugljikohidratima.

'Smanjen unos ugljikohidrata dovodi do smanjenog unosa mikronutrijenata i prehrambenih vlakana te na taj način može doći do raznih probavnih smetnji (opstipacije) i do trajnog vitaminsko-mineralnog deficita. Dugotrajno pridržavanje ove dijete može dovesti i do ketoacidoze te na taj način mogućih problema s jetrom i bubrezima', objašnjava Marić, dodajući kako povećani unos proteina životinjskog porijekla povećava unos i zasićenih masnih kiselina te nas može dovesti i do razvoja srčano-žilnih bolesti.

Liposukcijska dijeta

Ovu dijetu proslavio je i osmislio Kenan Mandra, a zasniva se na prehrani stanovnika sela Pioppi, a ono je poznato kao najzdravije selo na svijetu. Kruh i žitarice zamjenjuju se povrćem, uz obilno dodavanje maslinovog ulja. Temelj prehrane treba biti povrće, i to ono domaće, poput zelja, zelene salate, brokule, cvjetače, patlidžana, rajčice, paprike, tikvice, ali i punomasni sirevi, janjetina, riba i jaja. Iz prehrane se moraju izbaciti šećeri, uključujući one voćne, žitarice, proizvodi od žitarica, industrijska biljna ulja, margarin i soja.

'Liposukcijska prehrana nije klasična dijeta ili prilagođeni jelovnik te se ne može primjenjivati na duge staze kao metoda mršavljenja. Svaki redukcijski plan prehrane treba biti prilagođen svim individualnim potrebama koje se temelje na dijagnostici (laboratorijskoj i antropometrijskoj) te, što je najvažnije, treba imati stalno praćenje, s povremenim korekcijama. Kao i u svim promjenama prehrane, umjereno veći unos proteina daje koristi, ali ovdje doista nema opravdanja govoriti što više - to bolje. Uravnotežena prehrana nije visokoproteinska ni visokomasna za opću populaciju', naglašava Marić.

Nutricionistica upozorava kako veći unos proteina izaziva dobro utvrđena opterećenja metabolizma - pojačano izlučivanje viška dušika/amonijaka/ureje te pojačan rad jetre i bubrega, a može izazvati i razne zdravstvene probleme.

  • +6
  • +3

Namirnice koje pomažu u borbi s tjelesnom težinom

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Dukan dijeta

Ova dijeta ima pravilo da možete jesti koliko god želite i kada god želite. Postoje četiri faze. Prva je faza proteina, dok u drugoj fazi, odnosno fazi izmjene, dolazi do izmjene dvije potfaze – one u kojoj se konzumiraju samo proteini i one u kojoj se unose proteini s povrćem. Treća faza je osmišljena na način da se dodaju ugljikohidrati, odnosno integralna tjestenina, integralni kruh, škrobno povrće te tvrdi sirevi. Može se jesti i voće, ali ne ono s puno šećera, poput banana, trešanja i suhog voća. Posljednja faza odnosi se na zadržavanje kilaže koja bi trebala trajati cijeli život i uključuje jedan proteinski dan u tjednu.

'Prva faza ove dijete bazira se samo na unosu proteina te na procesu koji se zove ketoza – tijelo koristi masti kao izvor energije. Kako se sve glikogenske rezerve brzo potroše, tijelo troši sve masnoće u tijelu, međutim mozak ostaje bez glavnog energetskog izvora. Zbog svega navedenog može vrlo brzo od početka dijete doći do umora, pada energije, nervoze, kasnije zadaha iz usta i ostalih problema te do zasićenja jelovnikom jer je ograničen broj namirnica. Koncept prehrane u kojoj postoje određene faze u kojima se jede samo jedna vrsta hrane, a nakon nekoliko dana se uključuju neke druge, strogo birane namirnice, ne može biti dobar na duge staze', tvrdi nutricionistica, upozoravajući i kako restrikcija od 1100-1300 kalorija sa smanjenom fizičkom aktivnošću na duži vremenski period može djelovati demotivirajuće na osobe koje su na ovakvom režimu prehrane.

Paleo dijeta

Paleo prehrana bazirana je na hrani koju su jeli naši preci iz kamenog doba. Tako je dozvoljeno voće, povrće, meso, riblja jela, sjemenke i zdrave masti. Potrebno je izbjegavati mliječne proizvode, žitarice, rafiniranu hranu i šećere, mahunarke, škrob i alkohol, a ne trebaju se izbjegavati masni dijelovi mesa i oni koje se najčešće ne koriste kada osoba želi pripaziti na kilažu.

'Ovdje je također riječ o visokom unosu proteina te smanjenom unosu ugljikohidrata, uz izbjegavanje šećera i mliječnih proizvoda. Kada počnete s paleo prehranom na dugotrajnijoj bazi unosa smanjenih ugljikohidrata, imat ćete pad energije, nakon toga i gubitak apetita jer se organizam prebacuje na program gladovanja, što dugotrajno može imati negativan efekt na zdravlje. Ukoliko se odlučite za ovakvu vrstu dijete, potrebno je polako prijeći na paleo režim te se možda neće puno ni smršaviti u samom početku. Iako je ova dijeta puna vlakana i proteina, može nedostajati nekih vitamina i minerala (poput kalcija i vitamina D), što dugotrajno može dovesti i do problema s kostima te oslabiti imunološki sustav', objašnjava Marić, dodajući kako zbog kombiniranja iste vrste hrane na ovoj dijeti može doći do zasićenja i gubitka interesa za njen nastavak.

  • +13
  • +10

Namirnice bogate proteinima

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Atkinsova dijeta

U ovoj dijeti nije dozvoljeno jesti voće, kruh, žitarice, povrće bogato škrobom i mliječne proizvode (izuzev sira, vrhnja i maslaca). Druga faza, odnosno faza u kojoj se očekuje gubitak kilograma, ima minimalnu količinu složenih ugljikohidrata kako bi organizam posegnuo za masnim rezervama. Bez ograničenja konzumiraju se namirnice bogate proteinima i preporučuju se namirnice životinjskog podrijetla - meso, riba i jaja. Sir, povrće, masline, ulja i masti jedu se u ograničenim količinama, a alkoholna pića, šećer, voće, mlijeko, jogurt, žitarice, proizvodi od brašna i slatkiši su zabranjeni. Treća faza, odnosno faza održavanja tjelesne mase, dozvoljava maksimalan unos ugljikohidrata od 60 grama dnevno i predlaže se kao prehrana za ostatak života.

'Atkinsova dijeta je popularna dijeta u kojoj se dosta brzo gube kilogrami jer se konzumira smanjen unos ugljikohidrata, a prehrana se temelji na povećanom unosu proteina i masti. Tijelo se u tom slučaju prebacuje na alternativno gorivo – masne naslage u organizmu. U kratkom vremenskom periodu kod zdravih osoba nema naznaka ozbiljnog rizika za zdravlje, međutim u dugotrajnom režimu takve prehrane može doći do raznih nuspojava: slabosti, pada energije, vrtoglavice, problema s probavom, hiperlipidemije itd. Dijeta se nikako ne preporučuje kroničnim bolesnicima i trudnicama, a povećani oprez je potreban pacijentima s povećanim kolesterolom, problemima s bubrezima, srčanim bolesnicima, problemima s osteoporozom itd.', rekla je Marić.

Dijeta po krvnim grupama

Kao što i sam naziv govori, namirnice koje ova dijeta predlaže ovise o tipu krvne grupe osobe. Primjerice krvnoj grupi 0 najbolje odgovaraju životinjski proteini i intenzivna tjelovježba, a ne odgovaraju joj žitarice i mliječni proizvodi, dok krvnoj grupi A najbolje odgovara vegetarijanska prehrana.

'Dijetu po krvnim grupama zaštitio je liječnik Peter D' Adamo te je svoju teoriju temeljio na tome ako jedeš i vježbaš u skladu sa svojom krvnom grupom, postaješ zdraviji i djeluješ preventivno na svoje zdravlje. Svoja istraživanja bazirao je na pretpostavci da krvna grupa utječe na razvoj pojedinih bolesti u slučaju da jedemo hranu koja nam ne odgovara te da se na ovaj način može pospješiti izbor namirnica koje odgovaraju baš nama. Iako dijeta po krvnim grupama nije štetna, nema vjerodostojnijih dokaza koji bi utvrdili njezinu učinkovitost jer nije pronađena nikakva povezanost između ciljane krvne grupe osobe i preporučene prehrane prema ovoj dijeti', tvrdi nutricionistica.

  • +11
  • +8

Zdrave namirnice koje su u kombinaciji još moćnije

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Dijeta s čarobnom juhom od kupusa

Glavni sastojak 'čarobne juhe' je kupus, uz dodatak drugog povrća, poput luka, paprike, rajčice, celera, mrkve. Juha se priprema na način da se veća količina pripremi prvi dan i druge dane samo podgrijava. Juha se jede tri puta dnevno za glavne obroke, a ovisno o danima, dozvoljeno je jesti voće i povrće izuzev mahunarki, krumpira i žitarica.

'Ovoj dijeti baza je juha od kupusa i drugog povrća, no s obzirom na to da je ovdje također riječ o ponavljanju istih namirnica, odnosno eliminaciji nekih drugih vrsta namirnica neophodnih za normalno funkcioniranje organizma, ne smije se dugoročno provoditi jer ne zadovoljava nutritivne potrebe organizma, ali bi mogla biti dobar uvod u nutritivno bogatije dijete', smatra Mirela Marić.

Tekuće dijete

Postoje raznorazne dijete tijekom kojih se konzumira tekuća hrana poput smoothieja i prirodnih sokova. Jedna od popularnih tekućih (i jednako suludih) je takozvana limun dijeta, u sklopu koje se pije limunada u velikim količinama, točnije svaki put kad se osjeti glad.

'Dijeta ili detoksikacija sokovima podrazumijeva samo sokove i vodu, a ponekad i konzumaciju tekućih juha. Obično se ovakva vrsta dijete konzumira samo nekoliko dana da bi se tijelo očistilo od toksina ili kao pomoć u mršavljenju. Tekuća dijeta ovisno o sastojcima i mikserima može biti skuplja ako govorimo o isključivo organskom voću i povrću. Tekuće dijete bazirane na voću obično nude previše šećera i manjak ostalih nutrijenata, pa će nam najvjerojatnije usporiti metabolizam, a neke od nuspojava koje možete osjećati su i manjak energije, umor i čitav niz gastrointestinalnih problema', kaže Marić.

Dijete bazirane na jednoj namirnici

Postoji niz bizarnih dijeta koje navode određenu namirnicu kao 'kraljicu prehrane', poput primjerice 'patlidžan dijete', 'brokula dijete', voćne dijete i slično. Na ovakvim dijetama baziranim na jednoj vrsti namirnica osobe jedu primjerice brokulu za doručak, ručak i večeru, uz dodatak nekih drugih namirnica, obično proteina, a sve s ciljem velikog gubitka kilograma u svega nekoliko dana.

'Ljudi su izbirljivi i izbjegavaju konzumirati namirnice koje im iz nekog razloga nisu ukusne ili prihvatljive, pa jedu istu vrstu hrane cijelo vrijeme. Takva prehrana jednako je loša za zdravlje kao i navedene dijete bazirane na jednoj namirnici. Riječ je o kratkoročnim dijetama koje nisu nutritivno opravdane i nisu primjenjive na duge staze, a sasvim sigurno će imati određene nuspojave za zdravlje te će se kilogrami brzo vratiti, poput bumeranga', zaključuje Marić.

Zdravo mršavljenje

Mršavljenjem '5 minuta do 12' možemo se samo razboljeti ili, još gore, napraviti brzi jo-jo efekt. Kada govorimo o zdravoj prehrani i mršavljenju kao ulaganju u svoje zdravlje, ne govorimo o dijetama, nego o zdravom programu prehrane s naglaskom na redukcijski unos kalorija, ali odrađen po pravilima struke.

Današnje novo doba nutricionizma zasniva se na vrhunskoj dijagnostici - antropometrijskoj i laboratorijskoj - nakon koje se sa stopostotnom sigurnošću svakom može napraviti individualni program prehrane, prilagođen svim energetskim potrebama, dobu, spolu i svim sportskim aktivnostima.

Gladovanje, osim što usporava naš bazalni metabolizam, vodi nas iscrpljenosti, depresiji i razdražljivosti, pa ne možemo funkcionirati u svakodnevnim aktivnostima. Gladovanjem ne gubimo samo kilažu (masnu i mišićnu masu), nego ugrožavamo sve osnovne funkcije u organizmu, stvaramo deficit vitamina i minerala te se dovodimo u stanja anemije, neplodnosti, raznih srčanih, gastrointestinalnih problema (od gastritisa do opstipacija) i puno drugih zdravstvenih tegoba. Sve to nas dovodi do niza pokušaja i odustajanja s trajnim posljedicama za naš organizam.

Cilj mršavljenja nije veliki gubitak kilograma u kratkom vremenskom razdoblju, nego postupno mršavljenje tijekom duljeg vremenskog razdoblja. Već i smanjenje tjelesne mase od samo 5-10 posto veliki je napredak i smanjuje rizik obolijevanja od velikog broja bolesti povezanih s debljinom.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!