Nakon više od 100 godina mijenjaju se patentni zatvarači kakve poznajemo, a iza svega stoji revolucionarni YKK
Patentni zatvarač je jedan od onih neprimjetnih izuma bez kojih život jednostavno ne bi izgledao isto. Toliko je svakodnevan da ga više ni ne primjećujemo, a ipak se krije na gotovo svakoj jakni, torbi, hlačama ili tenisicama koje posjedujemo. Iza većine njih stoje tri sitna slova - YKK, japanska kompanija koja već desetljećima drži gotovo pola svjetskog tržišta i godišnje proizvede čak 10 milijardi zatvarača.
Klasični patentni zatvarači odlaze u povijest
Zato zvuči gotovo nevjerojatno da se nešto tako savršeno jednostavno i funkcionalno uopće mijenja nakon više od 100 godina. No YKK je napravio upravo to: predstavio je AiryString, prvi veliki redizajn zatvarača u stoljeću - model bez klasične platnene trake, zamišljen da odjevnim predmetima donese više lakoće, fleksibilnosti i modernog dizajna.
Zatvarač, kakav poznajemo, nastao je početkom 20. stoljeća, kada je švedsko-američki inženjer Gideon Sundback osmislio sustav sitnih zubi koji se spajaju klizačem. Japanski YKK krenuo je nekoliko desetljeća kasnije, 1930-ih, kada je Tadao Yoshida prepoznao da će zapadnjačka moda zavladati Japanom i da će industriji trebati pouzdani, standardizirani zatvarači.
Iz malog obrta, kroz smione investicije u strojeve i širenje na strana tržišta, YKK je postao globalni neformalni monopol - tiši, ali jednako utjecajan kao brendovi koje opskrbljuje: Levi’s, Prada, Zara, Adidas, Moncler, pa sve do proizvođača šatora, prtljage, automobilske opreme i medicinskih uređaja.
Promjene su već u tijeku
AiryString nastaje iz jednostavne ideje: današnji materijali postaju sve laganiji, rastezljiviji i tehnološki sofisticiraniji, pa je i zatvarač morao evoluirati. Novi model nema klasičnu traku, lakši je, mekši, bolje pada uz odjeću, a proizvodnja traži manje materijala i vremena šivanja.
YKK tvrdi da jedna verzija koristi isključivo reciklirane materijale, dok je cijeli sustav razvijen u suradnji s vodećim proizvođačem šivaćih strojeva, Juki Corporation. Prvi ga već testiraju brendovi poput The North Facea i Descente Japana, no jasno je i da ovu promjenu ne možemo očekivati preko noć jer tvornice moraju nabaviti potpuno novu opremu i prilagoditi procese. Ali, činjenica jest da se jedan od najstalnijih modnih segmenata ikad nepovratno počeo mijenjati.