NA ALEKSANDROVOM TRAGU

Europa stanuje na Bosporu

14.09.2013 u 08:00

  • +4

Na Aleksandrovu tragu kroz Tursku

Izvor: tportal.hr / Autor: Jasen Boko

Bionic
Reading

Novi projekt Jasena Boke bavi se jednom od najznačajnijih osoba u svjetskoj povijesti, Aleksandrom Velikim; o svom putovanju i potrazi za prvim 'velikim globalizatorom', kako on zove makedonskog osvajača, Jasen Boko ekskluzivno piše za tportal

Solun djeluje prazno, gotovo napušteno. Turistima nije zanimljiva destinacija, a Grci su se valjda zbog vrućine povukli u kuće. Ili negdje ljetuju. Jedva nalazim otvorenu tavernu kako bih nešto pojeo i sprao pivom znoj s ceste. Ručam i razmišljam o globalizaciji. Pušim hrvatske cigarete kupljene u Makedoniji (po cijeni tri puta nižoj nego u Hrvatskoj), od duhana izraslog tko zna gdje. Jedem grčku salatu, od rajčica i krastavaca, možda iz Rumunjske ili Makedonije? Pijem grčko pivo čiji je vlasnik vjerojatno Nijemac. Sastojci u mojoj musaki dolaze tko zna odakle. I gledam Grke koji prolaze, a od kojih je svaki treći ili četvrti neki Afrikanac, Albanac, Rumunj...

Stopama velikog globalizatora

Nakon uspješne realizacije putopisno-kulturoloških projekata 'Na Putu svile' i 'Tragovima Odiseja', zaključenima s dvije knjige od kojih je potonja dobila najugledniju nagradu u Hrvatskoj, Kiklopa za najbolju knjigu publicistike, novi projekt Jasena Boke bavi se jednom od najznačajnijih osoba u svjetskoj povijesti: Aleksandrom Velikim (353. - 326. prije Krista). Boko je, kao i uvijek lokalnim prijevozom, krenuo na put koji ga od Makedonije i Grčke vodi preko Turske, Egipta, Iraka, Kurdistana, Irana i Turkmenistana, sve do Uzbekistana, najsjevernije točke do koje je Aleksandar došao. O svom putovanju i potrazi za prvim 'velikim globalizatorom', kako on makedonskog osvajača zove, Boko će sljedećih mjeseci ekskluzivno pisati za tportal, a knjiga o tom putovanju izlazi sljedeće godine.

Svijet je danas ujedinjen samo kad su veliki poslovi u pitanju. Profit ne poznaje granice, za obične smrtnike, posebno kad dolaze iz Afrike ili Albanije, one su neprelazna barijera. Afrikanci na praznim ulicama rastežu svoja platna s lažnim Gucci torbicama i naočalama pred rijetke prolaznike, pogledavajući stalno da se u blizini ne pojavi neki policajac ili nedobronamjerni Grk.

Kriza je pojačala netrpeljivost prema onima koji su različiti, došljacima. Ti su im 'crnci' krivi za sve. I za zatvorene tvornice i javne ustanove, za smanjene penzije, nezaposlenost i prljave ulice, za činjenicu da najednom više nema neke bolje budućnosti. Kad konačno potjeraju ilegalne afričke imigrante, naći će nove krivce - Albance, Bugare, Makedonce - bitno je naći dežurnog krivca, nekoga koga će osiromašen narod tog dana mrziti.

Noćni autobus za Istanbul kreće potpuno prazan, jedini sam putnik. Putujemo istom cestom kojom je Aleksandar u svibnju 334. godine prije Krista s 54.000 vojnika krenuo osvojiti Aziju. Prošlo je dvije godine otkad je pokopao oca Filipa II, ubijenog u čudnim okolnostima, a i danas mnogi drže da je i sam Aleksandar bio umiješan u ubojstvo. Uspio se izboriti za prijestolje, eliminirao je sve potencijalne konkurente, serijom vojnih akcija smirio je okolne narode i onda, u 22. godini, krenuo pokoriti svijet. Nikad se više neće vratiti u Pellu, a svijet će pokoriti, barem onaj poznati, sve do Indije.

Budi me jutarnja vreva jedne od brojnih istanbulskih autobusnih stanica. Potpuni kaos Azije, iako sam još na europskoj strani. Zapravo, ne volim Istanbul, barem ne one njegove turističke dijelove. Sultanahmet djeluje kao Disneyland u kojem umjesto Mickeyja Mousea, turiste zabavlja povijest Islama. Kako ne podnosim masovni turizam, bježim odmah iz Istanbula, preko Mramornog mora u Bandirmu, luku na njegovoj južnoj obali, koja će mi biti baza za obilazak mjesta prvog sukoba Aleksandra s Perzijancima, nedaleko od današnje Bige.

Stereotipe o Turskoj kao zaostaloj zemlji na rubu Europe, koji kod nas i u Europi još uvijek preživljavaju, još sam za prvih posjeta ovoj zemlji odbacio. Turska grabi ogromnim koracima naprijed, a čekaonica u luci i luksuzni katamaran koji vozi iz Istanbula preko Mramornog mora, potvrđuju da ovdje stanuje razvijena Europa, na našoj strani Jadrana takav standard brodskog prijevoza ne postoji. I cijena je skandinavska: 150 kuna za dva sata vožnje.

Turska svakodnevica - Ataturk, Burger king i zastave


Aleksandar nije prošao kroz Istanbul, tada je to bila mala i ne osobito bitna kolonija, prešao je iz Europe u Aziju južnije, na Dardanelima, tamo gdje sam i ja prešao prije nekoliko godina, tog puta prema Troji, na početku potrage za Odisejem. Tu je prijelaz koji spaja dva kontinenta najuži i još su od prapovijesti tuda prolazili svi osvajači i sve seobe naroda koje nisu išle kroz ruske stepe. A prednost Helesponta, osim kratkog morskog puta preko kojega je bilo moguće prebaciti veliku vojsku, bila je i blizina Troje, slavnog mjesta predaka kojima se želio pokloniti.
Srest ćemo se opet za koji dan uz obalu rijeke Granik, gdje ga je spremna čekala perzijska vojska, s nadom da će mu već na pragu Azije zaustaviti prodor.